Mitt fotografiska minne

Det borde vara straffbart att manipulera bilder

Om självbedrägeriets ljuva konst

Allt som oftast stöter jag på reklam för det där bildbehandlingsprogrammet Portrait Professional och idag gick jag in på deras hemsida på internet för att se exempel på vad programmet egentligen kan göra. Häpnadsväckande grejer, om man säger så. Dokumentärfotografen i mig blir bestört. Och upprorisk. Jag frestas att installera programmet för att göra tvärsom! Manipulera ansiktsformer i all oändlighet. Flytta ögon och skela dem. Lägga till vårtor, ögonpåsar och skrynkla till redan unga vackra ansikten och skapa nya mormödrar på några minuter istället för femtio år.

En fotografs kund blir förstås överlycklig av att bli så snygg och betalar glatt en extra slant för självbedrägeriet som blir profilbild på Facebook, dejtingsajten eller en gåva till mormor där den hamnar i vardagsrummets bokhylleutställning över barnbarn. Alla dejtingförsök stupar förstås första gången när motparten ser verkligheten.

Det är naturligtvis meningen att man ska printa ut en bild, hänga den på väggen i ansiktshöjd och använda den istället för spegeln. Särskilt viktigt om morgonen. Enligt din personliga coach ska du dessutom säga "Hej snygging" varje gång du tittar in i "spegeln" för att stärka ditt självförtroende och angripa den nya dagen med nyskapad energi. Åldrandet får inte märkas. Självbedrägeriet fulländas så fort man går utanför dörren och alla andra ser hur det egentligen är fatt medan man själv går i ett "snyggrus".

Terje Hellesö fick betala dyrt för sin manipulation av naturbilder. De som kör Portrait Professional klarar sig undan straff och kan dessutom ta extra betalt och bli hyllade för brottet mot sanningen.

Den som tar ett porträtt på mig får finna sig i att jag inte accepterar att bli av med vårtor, ögonpåsar, rynkor och pormaskhålor. Jag skulle kanske överväga en polisanmälan...

Eders hängivne

PS
Som vanligt är det inte särskilt allvarligt menat. Men indignationen är äkta.

Inlagt 2015-10-06 08:26 | Läst 6936 ggr. | Permalink

"Hi hi! Du är rolig du! Lägg upp några av dina "tillfixade" bilder och tagga programvaran. Det blir bra "marknadsföring" :) Men det skulle varit kul att se det glättade resultatet av ditt porträtt. Thomas bankdirektören..."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Men du Thomas, det är ju inte bara bilder som manipuleras. Marknaden för att 'bygga' om sig själv på riktigt är ju också stor tycks det:) Större läppar och byst, fettsugning och inte minst steroider för sprängfyllda muskler:)
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 14:37
Ja, du har rätt men där stämmer i alla fall resultatet med verkligheten när allt är klart.
Tja, manipulering är inte alltid fel. Ta konstfoto som exempel. Där är det ju konstnärens egen idé som är central, inte om verket blir verklighetstroget.
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 14:40
Jag har inte sagt att manipulering är fel. Jag gjorde mig LUSTIG över fenomenet och resultaten i Portrait Professional. Konsekvenserna är så dråpliga.
froderberg 2015-10-06 14:42
Ok. Rubriken gav kanske fel intryck?
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-07 07:23
Det är så med rubriker. De ska locka till läsning. Men i avslutningen avslöjas allt.
2015-10-06 11:09   Pål Winkrantz
Då borde man förbjuda smink också, och rakhyvlar,
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 14:47
Nej varför det. Sminket man sätter på innan man går ut sitter förhoppningsvis kvar hela dagen och då stämmer ju fortfarande verkligheten med en bild som tagits på resultatet av den fysiska manipulationen. Det är skillnad.

Varför i Herrans namn blir folk så upprörda på ett med avsikt skämtsamt inlägg. Har alla förlorat förmågan att se det roliga i en sådan här sak? Varför är alla så dödligt allvarliga om allt?
Tänker ungefär som Pål vad gäller porträtt. Däremot finns ett par andra områden, dokumentärfoto och naturfoto, där det kanske inte ska vara straffbart men obligatoriskt att tala om om manipulation på något sätt skett. I övrigt tycker jag precis tvärtom, manipulation ska självklart vara tillåtet, det är en del i fotografens konstnärliga frihet! Precis som din frihet är att kräva att porträtt av dig ska vara helt utan retusch och manipulation. Glada hälsningar!/ Björn T
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 14:52
Även du min Brutus. Uppfattade inte ens du det roliga i att man medvetet förfalskar bilden av en människa så att hon tror att hon är snyggare än hon är egentligen. En person som ser sig själv i spegeln varje dag borde se att det är skillnad på verkligheten och ett uppsnyggat porträtt. Till råga på allt så tycker dennes vänner och släktingar att det är en snygg bild! Blir folk blinda av artighet, eller?
Khalad 2015-10-06 22:41
Hej Thomas, alltså missade jag också din i grund skämtsamma ton och det förstår jag du tycker är tråkigt :-)
Jag tycker ju ungefär som du - jag vill se ut som jag gör också på bilder. Och jag uppfattar också många desperata försök att se "bättre" ut än man egentligen gör som tragiskt - dit hör också bröstförstoring, förstorade läppar......och det är väl alla dom här försöken du skojar om. Men vi människor älskar att bedra oss själva - på det ena eller andra sättet, ibland förskönade porträtt, ibland en häftig bil eller kanske oftast bara genom att bara spela tuffare eller ädlare eller snällare eller mer förstående än vi är.... Men tragiskt blir det väl först när det gått för långt och när viskapar en självbild som inte stämmer och var går gränsen....I ärlighetens namn, jag HAR tagit bort en pormask eller vagel på något av självporträtten....Fortfarande glada hälsningar trots ytterligare en gravallvarlig kommentar/ Björn T
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-07 07:22
Härligt Björn! Ja, det finns mycket tragik i det här. Att manipulera en bild är inte så farligt om man jämför med det andra du nämner. Att göra permanenta ändringar på sin kropp för att bli snyggare (vad det nu egentligen betyder) tycker jag är tragiskt på flera sätt. En människas skönhet sitter inte på ytan utan på djupet. Att förstå det och vårda sin personlighet är oändligt mycket viktigare än att putsa på skalet.
Khalad 2015-10-07 23:16
Förresten Thomas, Helena skrev aldrig vilken bild som var vilken i sin blogg, jag som aldrig träffat dig live undrar?
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-11 17:54
Men du ser väl hur grymt onaturlig den ena bilden ser ut, eller?
Khalad 2015-10-11 19:32
Nu var det jag som utan framgång försökte vara rolig😀Såklart jag gör
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-19 13:11
Okej, du fick mig där =)
2015-10-06 16:45   Ernst G
Jag har sett folk som jobbar med marknadsföring och som marknadsför sig själva med foton som togs för mer än tio år sedan. Där se de klart fäschare ut än de gör I dag. Det blir lite av en chock när man först sett fotot och sedan möter människan.
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 17:26
Jag råkade ut för det där med föråldrade bilder på en dejtingsajt för snart 20 år sedan. Ung och fräsch på bild men något helt annat i verkligheten =)
Tur att jag fotograferar analogt,
och inte gör så mkt i ps.
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 17:27
Vi har det bra, vi analogfotografer. Blotta besväret med den typen av manipulation i mörkrummet avskräcker oss =)
Jag ser ut som jag gör, även i spegeln och så får det vara. Om någon annan vill fixa till mig på någon bild så är det väl ok, men jag tänker då inte manipulera mig själv i varje fall!

Kenneth
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 20:41
Vi är nöjda med hur livet har förädlat oss, du och jag. Det är synd om dem som inte accepterar verkligheten.
Hi hi! Du är rolig du! Lägg upp några av dina "tillfixade" bilder och tagga programvaran. Det blir bra "marknadsföring" :)

Men det skulle varit kul att se det glättade resultatet av ditt porträtt. Thomas bankdirektören...
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-06 20:43
Kolla in Helena Wikings blogg. Hon fixade till mig ordentligt. Ni som känner mig ser ju direkt vilket bedrägeri det är =)
En manipulerad bild går bort i min värld, jag tappar intresset helt enkelt.

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/forstar-inte-varfor-halva-jag-ska-retuscheras-bort/

/Stephan
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-11 17:51
Jag skulle inte kunna se vad som är fel om jag bara såg den "färdiga" bilden. Kanske man skulle tvingas varudeklarera sina bilder? Eller inkludera en text "Manipulerade bilder är inte helt sanna" precis som tobaksbolagen tvingas skriva att tobak är skadligt för hälsan.
2015-10-12 09:33   Urban Karlsson
Håller med, det finns också en skrämmande könsaspekt i det hela. Till 90% procent är det män som manipulerar kvinnliga modeller till oigenkännlighet. Foto är fortfarande till stor del en manlig verksamhet varför denna hysteriska retuscheringstrend ofta gäller bilder på kvinnor. Man kan fråga sig varför människor inte får vara autentiska utan måste se ut som platsdockor. Bilder har alltid bearbetats måste måste bearbetas, men vad vi ni pratar om är inte normal bildbehandling utan en direkt verklighetsförfalskning av en bild. Dessutom är dessa extremt retuscherade bilder alltid klart sämre än originalet. Varför kan inte fotografer lära sig mera om kreativt foto i stället för normativ vanställande retuschering. Det är som att fotografins själ döda i ett fotoprogram.
Svar från N Thomas Meldert 2015-10-12 11:58
Det är nog skönhetsidealen som styr denna form av manipulation. Det är nog som du säger en stor del manliga fotografer som gör detta. Men jag kan också tänka mig att en hel del kvinnliga fotografer som fotograferar bröllop och barn gör sig skyldiga till samma brott. Förstås ivrigt påhejade av beställaren.