Japaner, japaner, japaner...
Om hur jag blev en turistattraktion
Trädens lyster i solskenet lockade mig ut idag med 4x5:an och färgfilm. Första anhalten blev Drottningholmsparken i höstdräkt. Vackert så man tappar andan. Det tyckte nog alla unga japanska turister också som sprang runt och fotade med sina digitalkompakter. Mitt i röran stod jag och väntade på att deras fotrorus skulle lägga sig. Drottningholm är inte den enda attraktionen ska ni dock veta. Den där gubben med den stora kameran kommer nog att dyka upp i japanska tonårsbloggar eller Facebook inom kort.
När jag packat ner allt tog jag fram min DLSR och sköt tillbaka på ett par eftersläntrare.
Sen åkte hag ut till Sånga för att titta till kvarnen men där lyste inte solen och länsantikvarieämbetet har börjat restaurera den gamla kvarnen. Det var nog på tiden. Ägarinnan hade planer på att tutta eld på den om de inte gjorde något. Det är ändå lite synd för nu får den väl alla vingar tillbaka. Jag tyckte den var charmigare med en.
När jag kom hem fick jag se denna prakt. Varför såg jag inte det när jag gick hemifrån?
Jag riggade förstås 4x5:an och tog en plåt.
Mellanformataren
Det kommer kanske lite Digitalakameror i modell Rolleiflex
Visst är höstprakten i den sista bilden betagande, men ändå är det i mina ögon den lilla skulpturen som är poängen. Så många gånger man hittar de trevligaste konstverken i sådana miljöer, där inte de mest statusladdade (= konstiga) konstverken hamnar!
Det är väl rätta vi behåller de återstående gamla kvarnarna. Allt som lyser upp det enahanda moderna med lite annorlunda stuk är en tillgång. Men detta ex verkar ju på gränsen till att störta samman, så en restaurering är nog nödvändig.
Det finns flera skulpturer i vår lilla trädgård. Tyvärr är de inte lika betagande på nära håll. Men det är lite kul att ha dem där.
Höstprakten tycker jag nog var finare på Drottningholm. Det var ett intressantare ljus mellan träden.
Kvarnen GILLAS
Ha de bra//Kurre
Kvarnen var charmig så länge den var orörd. Nu är jag orolig att den ska bli FÖR fin.