Reflektioner och upplevelser
En kort stund som gatufotograf
1 + 3 snabba svartvita i Uppsala
+ lite reflektioner och funderingar
Jag hade fikat och hade vandrat upp hit.
Egentligen är det här sista bilden i en serie. Jag hade lämnat Fågelsången och såg tornen lite blygt sticka upp över husen, när jag sakta strosade längs Trädgårdsgatan. Det kanske blev en lyckad bildserie, men jag tror inte det, den känns lite innehållslös när jag tittar på den efteråt, även om idén verkade bra när jag gick där.
Snett och vinnt?
Lite snett och vinnt är det i bilden, sådär som det blir när man lutar en vidvinkel uppåt för att få med allt på bilden, men jag tycker träden tar bort det mesta av den känslan. Ännu värre hade det blivit om jag inte vridit lite på kameran samtidigt för att motverka vinklingen, men utan trädet hade det inte gått, förstås.
Restitution, shift-objektiv, storformatare med lutbart fram- och bakstycke, kan inte det vara lösningen? Jodå, mer tekniskt, och rent tekniskt sett kanske en bättre lösning, men en helt annan fotografering och med andra mål. Här var jag promenadfotograf och det trivs jag bättre med.
En människa
Åsså finns det en människa i bilden. Det är viktigt. Staffage!
Staffage, enligt NE:
"mindre bifigurer i en landskaps- eller genrebild, tillförda i avsikt att ge ökat liv åt den konstnärliga bilden".
Hm, tillförd? Hur är det då om bifiguren kom vandrande själv och bara är inväntad? Skit samma vilket, det gör detsamma hur hon kom dit, människan gör att högra hörnet inte är lika tomt och bilden inte lika död. Bilden är ju inte en klinisk avbildning av en gatstump och en domkyrka, det är ett fångat ögonblick.
Åt höger
Det blev ingen serie, så nu får bilden i stället markera startpunkten för några snabba bilder jag tog när jag vände mig åt höger. Där upptäckte jag Valvgatan och i valvet fanns det silhuetter.
Klick! En bild
Dam med cykel
Klick! Den andra bilden.
Två par
Klick! Den tredje bilden.
Mamma med barn
Och nu har jag hunnit igenom valvet. Det har gått två minuter. Bara en om jag inte räknar kyrkobilden. Ett kort ögonblick som ändå gav så mycket.
Högfors
Högfors är ett gammalt vårutflyktsställe. När vi fortfarande bodde i Sala och barnen var mindre tillhörde det vårtraditionen för mig och dem att besöka Högfors och den gamla masugnsruinen. En lika stor del av traditionen var Norberg och gruvorna runt om och, inte att förglömma, Elsa Andersons, fiket som funnits i snart 100 år, och ligger i en gammal gästgivargård, med anor från 1600-talet.
Eftersom vi varit i Fagersta var det naturligt att besöka både Elsa och Högfors. Lite övningskörning blev det också. Parkera är svårt innan man kan.
Högfors
Storasyster står i hyttruinen och berättar för lillebror var vi är.
Jag har varit här ett antal gånger och fotograferat, inte bara med barnen utan även själv. Det är på ett sätt lättfångat vid en första anblick, men jag anar hela tiden att det finns mer att suga ut ur motiven, och när jag kommer hem blir jag besviken på det triviala resultatet. Besöken blir heller inte så täta, nu när jag har längre dit.
Det finns vinklar och vrår och öppningar att titta ut genom, och ljuset kan vara hårt och kontrastrikt och fräter ur högdagrarna. Den här torsdagen (den sistlidna) sken solen och det var kontraster att kämpa med, eller utnyttja.
Slaggstensväggar gör att motivet är svarvitt i sig, utom gräset, förstås. Det är grönt.
Jag slapp fundera på objektiv- eller brännviddsval. Jag hade min Olympus PEN med 17 mm (som 35 på "Fullformat"). Det var skönt, jag kunde på ett annat sätt koncentrera mig på motivet. Jag var helt befriad från tanken att "det går nog bättre om jag byter objektiv". Det är bara mig det hänger på, inte utrustningen. Och den får gärna vara enkel.
Växtligheten tränger sig på och järnytorna krackelerar i roströda nyanser, men det färgspelet får jag fånga en annan gång, på annat sätt. Det blir andra sorts bilder.
En hemlig dörr? Vad döljer sig där, bakom rosten.
Spännande rum
Själva masugnarna är borta. Taken är borta. Inredningen är borta. Kvar är bara skalet, slaggstensväggarna, som formar rum, stora öppna och små mörka, fuktiga. Rumsupplevelse för den vuxne, kurragömma och klättring för de små. Och som sagt, en bra miljö för att snacka med brorsan, 40 mil bort. Och utbyta hemlisar. "Berätta inte för pappa, men jag har gjort en bild åt honom". En glad överraskning när jag kom hem och läste mailen. Bilden har jag redan visat i bloggen, men jag berättar det gärna igen.
Ett av rummen känns nästan sakralt, med en stenformation mitt i rummet, som ett altare. Taket utgörs av trädens gröna, som sträcker sig ut över rummet.
Rundare former
Bara en liten bit från masugnsruinen hittar man modernare former, några cementrör som "alltid" legat där, dvs några decennier. Barnen tyckte de var skojiga när de var små (barnen alltså, inte rören).
Helt kan jag inte avhålla mig från masugnens färger, så det får bli slutbilden. Men den passar ju under rubriken "rundare former".
Det finns färgmöjligheter här, som synes.
Det finns mycket fint att titta på i Bergslagen!
Åk dit och titta.
.
Fika idag igen!
Ja, det blev fotofika idag igen, men i Uppsala den här gången. Det finns kaffe och kaféer där med,(det ärju en universitetsstad) och fotografer också.
Andra har redan skrivit och dokumenterat så jag håller mig kort idag. Ska dock konstatera två skillnader mot Foto-fika i Stockholm: Större andel kvinnor och inga Leicor på bordet (och inte under heller).
Per och Jennie sitter vid reserverat bord.
Nikos och Rauni satt säkert med ryggarna mot väggen.
.
Två jovialiska herrar. Det är trevligt att fika.
Nämen, vad nu då, nu har jag visst hamnat i skottlinjen
Konstig fotografering
Johan njuter.
Det är så härligt att hålla i en kamera.
Jag prövade kamerans artistiska läge "Grovkornig film"
Hm...
Så är det förstår du...
... vi måste gå hem.
Fångat med lille PEN + 17 mm pannkaka.
Intryck från en utflykt - fynd på en rastplats - en förvirrande spegelpyramid - och ett kärleksfullt mail
När man har rest kan man berätta något och det gäller även kortare utflykter. Jag stannade igår på en rastplats, någonstans i Sverige och där fanns det en strand. Jag och lille PEN gick ner för trappan och njöt av vår närvaro.
Det första intrycket fick bli svartvitt. Färgen bara förvillade och det är inte förvillelse jag vill sprida med bilden.
Små, små vågor, knappt märkbara utan ljusets brytningar
För några år sedan hade jag gjort den här bilden mycket mörkare och kontrastrikare, nu vill jag göra ljusare bilder av samma motiv.
Lite skuggor blandar sig i leken också.
Här var vattnet lite mörkare.
Är det guldpengar på botten? Nej det är finare, det är ljuset!
Viddernas skönhet. Jag gillar Bergslagsnaturen.
Efter besöket på rastplatsen fångade jag upp min dotter och vi hamnade vid en pyramid.
Den har tydligen överlevt vintern, den fanns där förra året också.
Perspektivet blir lätt förvillat, med en spegelpyramid.
Och ändå höll jag kameran rakt.
Kanske ett sätt att komma undan förvirringen.
Nästa helg öppnas årets skulpturutställning i Ängelsberg.
Ett mail från sonen
Han håller på att lära sig Photoshop, och det första han gjorde var att leta upp en Tutorial på nätet och göra den här bilden till mig.
Tack Calle!
Nu är slutet nära!
Följetongen om årets Knally alltså.
En kväll på Kalmar nation
Vem snodde all text? Den bara försvann!
Orkar inte skriva om, så det blir bara lakoniska kommentarer.
Hm, få se finns allt med?
Poängräkning
Dukning en trappa ner
Snart färdiga på övervåningen
Väntan utanför
Nyskriven rysk snapsvisa
Den sista uppgiften redovisas under middagen
Nyskriven dramatik
Åskådarna njuter
Timmen blir sen (eller är den tidig
Dags att gå hem