Gatufoto i svartvitt från mitt tidiga 90-tal
Jag fängslades av två typer av fotografi när jag började att fotografera i slutet av 80-talet – gatufoto och reportage. Och det gör jag än.
Fast jag kan inte komma ihåg att jag kallade det för gatufoto på den tiden. Jag minns att ordet ”snapshots” var populärt, men det syftade mer specifikt på att man tryckte av lite slarvigt med en kompaktkamera. Det kunde vara på gata eller i privata situationer. Jag sa i alla fall inte ”street” som många gör nu.
Här kommer några av mina tidiga bilder. I vissa av dem syns det rätt tydligt vilka som var mina inspirationskällor.
1989 fyllde jag 14 år och hade ingen egen kamera utan lånade mammas Canon AE-1 eller en Leica R3 av pappa. Sommaren 1989 var det väldigt torrt och varmt. Den här bilden är tagen på Fredriksdalsteatern i Helsingborg med Canon AE-1, FD 35-70/4 och Kodak Plus-X.
Under Malmöfestivalen 1990 byggdes Stortorget i Malmö om till hästhoppningsarena eftersom Malmö Ridklubb firade 70 år. En av världens bästa hoppryttare Hugo Simon var inbjuden och fick skriva många autografer. Bilden är inspirerad av William Kleins New York-bilder. Alla som jag visat bilden för har tyckt att den är konstig, men jag gillar den fortfarande.
Våren 1990 var jag praoelev på fototidningen Aktuell Fotografi i Helsingborg. På hösten var det dags för prao igen och jag fick vara på yrkesfotobutiken WPP på Regementsgatan i Malmö. Jag fick låna hem deras hyrprylar och denna morgon fotograferade jag med en Nikon F3P och en 85/1,4 på väg till WPP längs Regementsgatan. På den här tiden var väskryckare fortfarande ett problem och jag kände mig som en när jag såg bilden.
1990 fick jag äntligen min första egna kamera. Pappa och jag åkte in till Mattssons Foto i Lund och köpte en begagnat kit, en Canon FTbN med FD 28/2,8, 50/1,4 och 135/2,5. Det blev mest 28:an som användes, till exempel i de två bilderna ovan. De är tagna på Regementets dag på P7 i Revingehed våren 1991.
Liten lässugen kille utanför antikvariat på Klostergatan i Lund. Filmen var som oftast Kodek Tri-X som min pappa klippte till från 30-metersrullar och laddade i kassetter.
På gården utanför vårt hus.
Här är ett sällsynt tillfälle då 50:an kom till användning med sin höga ljusstyrka. Gröna Lund i Stockholm 1991.
1991 var det fortfarande tillåtet att handla med hästar på marknad. Jag lyckades övertala min mamma att köra mig till Sjöbo kreatursmarknad en tidig morgon. Här har det uppstått bråk mellan köpare och säljare. Tyvärr har filmen fått djupa repor, så bilden har aldrig kommit till användning, men jag tänker skanna negativet och försöka laga bilden i Photoshop.
Sjöbo marknad är inte lika känd som Kiviks marknad, men nästan lika stort.
Sommaren 1992 var det fotbolls-EM i Sverige och på Stortorget i Malmö fanns ett omdiskuterat öltält som lockade brittiska hulliganer. Bilden är tagen med 35 mm och Kodak T-Max 400 – en film som jag aldrig blev kompis med och en brännvidd som jag upplevde lite för tajt många gånger. Detta är en skannad papperskopia, dags att leta upp negativet och skanna det.
Löpare Skrylleskogen utanför Lund, 135 mm.
Fotopromenad längs Amiralsgatan Malmö med en gymnasiekompis (han hade en Minolta X-700 med motor om jag minns rätt).
Fartkontroll utanför gymnasieskolan Spyken i Lund.
Jag fascinerades av bilder där det händer många saker samtidigt. Här är en bild på lundaspexarna Kabaret Pygmalion på Kiviks marknad.
Den 30 november 1993 uppstod våldsamma sammandrabbningar mellan polis och danska husockupanter (BZ) som demonstrerade mot den högernationalistiska sammankomsten på Karl XII:s dödsdag. Det flög många gatstenar i luften och polisen grepp massvis av danskar som lastades på flak.
Studentexamen på Polhelmsskolan i Lund 1993.
Inspirerad av Lars Tunbjörk och boken Landet utom sig, som jag lånade flera gånger på biblioteket, gav jag mig in till midsommarfirandet i Stadsparken i Lund sommaren 1993 beväpnad med Hasselblad 500C, 50/4 och Metz 45-blixt.
Den här bilden är tagen vid samma tillfälle, men känns lite som William Klein.
Falsterbo.
Publik på Stortorget i Malmö under Malmöfestivalen.
Världens största kräftskiva på Stortorget i Malmö under Malmöfestivalen.
Hösten 1994 hade jag äntligen jobbat ihop till en autofokuskamera. Valet stod mellan Nikon F-801s och Canon Eos 5. Den senare kändes modernare med 5 fokuspunkter och exponeringsmätning kopplad till vald fokuspunkt. Den här bilden visade sig vara ett perfekt test av den funktionen. Pågatåg mellan Malmö och Lund.
Kiviks marknad är bland annat känt för sina strippor, men de uppträdde även på Sjöbo marknad. De försvann under 90-talet och kanske var 1995 det sista året. Jag fick möjlighet att följa med bakom kulisserna. Här är ägare med tre av dansarna som värmer upp.
Under den andra halvan av 1990-talet fotograferade jag mest i färg, dels för att jag kunde framkalla negativ färgfilm gratis på jobbet och dels för att min pappa kunde köpa Kodak Elite 100 diafilm i Tyskland som kostade 30 kronor per rulle inklusive framkallning.
I nästa blogginlägg ska jag visa lite färgbilder från 1990-talet.
/Affe
/Mikael
Mina favoriter är F-1 old och F-1 New. De är riktiga pansarvagnar och en njutning att använda.
Tycker du har fått till många riktig sköna guldkorn.
Imponerande också hur medveten du var kring ditt fotograferande redan i unga år.
Verkligen kul att se detta och dina beskrivningar av bilderna var också intressanta.
Och det är nog så, man sa inte street på den tiden. Man gjorde det.
/Gunnar S
Tur att man kan börja med foto vid vuxen ålder utan att det råka ut för nån övre gräns för hur man utvecklas som fotograf. Och tur är väl det – annars skulle det vara totalt kört för en som jag som först började fotografera på allvar vid 36 års ålder. 😀
Intressant inlägg.
Mvh
Fredrik
Blev lite förvirrad först när jag läste ingressen, att du började att fotografera i slutet av 90-talet, men förstod sen att du menar i slutet av 80-talet.
Det är en imponerande serie – mycket uppskattad.
Jag använder ordet/beteckningen situationsfotografering mer för mina egna bilder och inte street. Man kan också se att orden "snapshots" och "Candidfoto" används för vissa av dessa typer av motiv ?
Med många vänliga hälsningar från Erik.
PS: Tummen upp för att lägga fotokommentarerna UNDER bilderna. Vad är anledningen till att svenskarna (de flesta) inte gör detta på bloggen ?
Med vänlig hälsning/per-erik