Canon 5Ds och 5Ds R – en första jämförelse mot 5D Mark III
Idag landade två betaexemplar av Canon Eos 5Ds och Eos 5Ds R på Fotosidans redaktion. Bildkvaliteten ligger väldigt nära de slutliga produktionsexemplaren, men samtidigt finns det en möjlighet att eventuella fel kan rättas till innan leveranserna drar igång.
Både 5Ds och 5Ds R har sensorer med 50 megapixel och nästan samma kamerahus som 5D Mark III. Det som skiljer mellan 5Ds och 5Ds R är att R-modellen har ett filter framför sensorn som tar bort den utsuddande effekten som lågpassfiltret har för att minimera uppkomsten av moire. 5Ds R ska alltså ge krispigare detaljåtergivning. Nikon har samma lösning på D800E.
När jag kom hem från jobbet monterade jag ett EF 100/2,8L IS USM på ett stadigt stativ. Sen tog jag några bilder från balkongen med 5Ds, 5Ds R och 5D Mark III.
Hela bilden. 1/6s f/8 ISO 100.
Här följer utsnitt från de tre kamerorna. Jag har applicerat identiska inställningar i Camera Raw. Därefter har jag skalat ner bilderna till samma bildstorlek som 5D Mark III ger för att det ska gå lättare jämföra skillnaderna i detaljåtergivning. Det går som regel att minska storleken på en bild rejält utan att förlora detaljåtergivning. I professionella sammanhang är det ofta givet hur stort en bild ska återges och därför anser jag att detta sätt att jämföra är relevant. Man trycker inte större tidningar för att bilderna har fler pixlar. Jag kan göra andra jämförelser senare.
Bilderna tagna med 5Ds och 5D Mark III har fått ytterligare en omgång skärpa. Jag ville se hur nära den krispiga karaktären hos 5Ds R man kan komma genom ökad skärpning. Jag försökte även skärpa 5Ds R-bilden, men då blev resultatet överskärpt.
Klicka på bilderna för att se dem helt skarpa (1279x1279 pixlar).
Tre egenskaper står i centrum i diskussionerna kring 5Ds och 5Ds R: Detaljåtergivning, dynamiskt omfång/skuggåtergivning samt färgåtergivning. Mitt första intryck av bilderna från dagens fotografering är färgerna har mer dynamik med 5Ds och 5Ds R än med 5D Mark III.
Att detaljåtergivningen är bättre än med 5D Mark III är givet, frågan är för vem detaljåtergivning hos 5Ds passar bäst och för vem 5Ds R passar bäst. Jag hoppas kunna återkomma till detta och även kring hur skuggåtergivningen är.
Nästa blogginlägg om 5Ds och 5Ds R hittar du här.
Officiell fotnot: These images where taken with a beta sample camera and may not represent the image quality of the final product.
EXIF i första bilden säger samma sak Hasse, "1/6s f/8 ISO 100"
Nu kan jag inte skriva ut i större än A2 alltså 41x58 cm. Då ger 5DMKIII ungefär 240 ppi i naturlig upplösning och H5D med 60 MP bakstycke ger 390 ppi.
Nu är LR bra på att skala upp bilden så jag skulle nog valt att skriva ut båda bilderna i 360 ppi eftersom skrivaren ger bäst resultat på 360 ppi eller 720 ppi.
Kanske skulle bilden från Hasselbladaren vinna något på att skrivas ut i 720 ppi fast man får nog använda lupp för att se skillnaden.
Eftersom jag provat vet jag att A2 inte är tillräckligt stort för man skall se någon större skillnad. Misstänker man måste upp i 70x100 cm för att skillnaden skall vara tydlig.
http://www.wildlifephotographer.se/blog/wp-content/uploads10/2015/01/eyeresolusion.jpg
Nu bor jag inte på Fjällgatan så min utsikt fick duga för ett första intryck. Min tanke var faktiskt att jämföra hur grönskan blev eftersom den var väldigt framträdande efter regnet. Jämförelsen i detaljåtergivning kom på köpet.
Trevlig helg!
Wolfgang
PS: I morgon har vi i FFiM vernissage av 15. Malmö International och på lördag och söndag RIFO 2015. Allt på St.Gertrud i Malmö.
Lycka till med allt i helgen.
Jag hade förstorat.
Men jag har tittat nu på den enda tunna stammen som syns, nämligen björkstammen, och det är svårt att se och att lita på eventuell skillnad. Om man ta bort de som har efterskärpts, så känns den sista skarpast. Men nu har jag ansträngt ögonen så mycket genom att detaljgranska, så jag ser ingen skillnad, i alla fall ingen som jag vill tro på.
Det känns som alla är tillräcklig bra!
Mvh
Wolfgang
spegel för att minska vibrationer.
:)
Just upplösningen är en faktor som man ganska lätt kan bedöma om det är en stor fördel eller inte.
Den test jag gjorde med Hasselblad H5d med 60 MP bakstycke och jämförde med 5DMKIII säger en hel del för min egen del. Visst kan jag på datorn se en hel del skillnad på resultatet. Det är klart att Hasselbladaren klår 5DMKIII med råge vad gäller detaljupplösning och skärpa om man pixelpeepar. Med den stora CCD sensorn som är individuellt intrimmad för varje bakstycke och Hasselblads bästa optik som vore det ju konstigt annars.
Fast om man nu publicerar på nätet i 2500 pixel på långa sidan, (Fotosidans max) kikar på en 15" macbook retina skärm eller skriver ut i A2 eller mindre är skillnaden mycket liten.
A2 utkskriften i bästa kvalitet börjar visa på en liten skillnad om man tittar mycket noga och nära på detaljerna.
Det är därför alla jämförelser görs med croppade delar av bilden, gärna 1:1. Annars kan man inte visa på skillnaden.
Se bilderna ovan!
Så ja detta är främst en kamera för de som gör utskrifter större än A2, eller croppar sina bilder väldigt mycket som fågelfotografer ofta gör.
Om bilden tas i studio eller utomhus spelar ingen större roll. Skall man sälja en bild kanske köparen imponeras av detaljåtergivningen. Fast även här gäller att den inte kommer synas om inte trycket skall vara större än A2.
Kommersiellt tryck har inte den återgivning som en modern inkjet har så där kommer skillnaden synas ändå mindre.
Så innan man springer iväg till affären och ställer sig i kön bör man ordentligt fundera på vad den skulle ge som den kamera man har inte klarar av. Inte bara lyssna till prylnissen som bor uppe i hjärnkontoret.
Tyvärr kan jag bara konstatera att Canon igen inte lyckas komma ikapp Sonys sensorer vad gäller DR. En egenskap jag sällan har problem med, men det händer oftare än att jag saknar tillräcklig upplösning i min 5DMKIII.
Skulle jag ha en printer som klarade 70X100 cm eller mer och hade plats att hänga upp många sådana skulle jag sett annorlunda på saken.
Så de som verkligen har behov av den här kameran är nog relativt få procent av alla fotografer. De som kommer köpa den övertalade av sin inbyggda prylnisse är nog många fler.
Raw-filerna har jag laddat ner från DPR och kollat på i LR. Fick ingen direkt wow-känsla. Kanske för jag nu hanterat en mängd bilder från H5D och vant mig med hög upplösning.
Nu skall jag ut i blåsten och fota lite mer med Hasselbladaren.
Ha det.
Sen kan man ju reflektera över att testa skillnader vid optimala förhållanden och vid normala förhållanden. Landskap lär ju vara ett av de vanligaste motiven för 5Ds R, och skulle man då inte se skillnad mot 5D Mark III så vore det ju bortkastade pengar. Därmed inte sagt att det är fel att även testa vid optimala förhållanden.
Jag fick inför en begravning uppdraget att göra ett porträtt ur en gruppbild. "Det går aldrig" tänkte jag på förförre kungens vis.
Jag hade en Canon 7D-bild där ca. 1/10 linjärt, d.v.s. ca. 1% av ursprungsbilden skulle bli ett 18x24 cm ansiktsporträtt.
Det lyckades dock, men fler pixlar att utgå ifrån hade varit en klar fördel.
Men jag tror ändå att de flesta tänker att de får bättre detaljåtergivning och möjligheter att göra stora utskrifter med 5Ds.