121212 med Sony RX1
Igår landade den omtalade småbildskompakten Sony RX1 på redaktionen. Eftersom jag och David Elmfeldt startat en bildpool för bilder taga idag klockan 12:12 vore det tjänstefel att inte ta med en kamera idag. Och självklart då RX1:an.
Dansk kollega från Digitalfoto för alla fotograferad på full glugg: f/2
Idag var jag inbjuden till en pressvisning av kommande Panasonic-kameror i närheten av Arlanda tillsammans med svenska, danska, norska och finska journalister. Den lilla tillställningen hölls på Nybygget i Arlandastad. Det är bara att Arlandastad ligger på andra sedan E4:an enligt alla vägskyltar. Nybygget är ett grupp hus som ligger på en åker i närheten av flygplatsen. Det blev lite körning på snöiga skogsvägar för att komma rätt.
En del tillverkare visar kameror i förväg för oss journalister så att vi hinner läsa på om kamerorna innan vi skriver. Det behövs eftersom tillverkarna envisas med att släppa kameror exakt samtidigt inför större internationella fotomässor. Ibland får man även träffa någon japansk chef som kan förklara lite mer. Jag passade på att ställa frågor om förhållandena mellan Panasonic och Olympus respektive mellan Panasonic och Leica. En av de influgna japanerna var ansvarig för Panasonics samarbete med Leica.
Klockan 12.12 höll vi på att klämma på kommande kameror. Eftersom jag inte får avslöja vad som kommer så fick jag utnyttja det korta skärpedjupet som kameran ger.
Toralf Sandåker klämmer på kameror klockan 12:12
Panasonics nordiske fotochef Mac Berggren visar något hemligt klockan 12:12.
Det visade sig att japanerna hade fler frågor till oss journalister än vad vi hade till dem. De sög i sig feedbacken och antecknade flitigt. Det framkom önskemål om att göra kameror som direkt kunde lägga upp bilder på nätet, vattentäta kompakter som kan användas med handskar, inbyggd wifi- och gps i någon systemkamera, längre telezoom med relativt hög ljusstyrka med mera.
Efter en lunch med japanerna där vi diskuterade kommande objektiv, utländska låneord, svensk vinter, vem som tillverkar vad i fotobranschen med mera så åkte jag hem och jobbade innan det var dags att hämta sonen på skolan.
Nu undrar du kanske vad jag tycker av kameran. Det är såklart för tidigt att avge en rejäl recension, men några synpunkter har jag:
– Den kanta metallkameran är lätt att skava av färgen på.
– RX1 är supertyst
– Saknar en pekskärm för att sätta fokuspunkt snabbt
– Fokusföljning är en praktisk funktion ibland
– Kantskärpan på f/2 verkar riktigt bra
–Närbildsomkopplaren på objektivet känns onödig. Man vinner en decimeter och riskerar att komma år läget med omöjlighet att sätta skärpan som följd. Hände dock bara två gånger idag ...
– Gott om möjlighet att skräddarsy funktionen för en mängd knappar
– Ingen möjlighet att att ändra jpg-kvalitet vid RAW+JPG-läge vad jag kan se. Små jpg-filer kan vara praktiskt för att snabbt kunna skicka iväg bilder från semestern mm.
– Hade gärna provat den elektroniska sökaren. Jag vill gärna hålla kamerna mot ögat. Optisk sökare utan info om var skärpan hamnar känns riskabelt för en kamera med så här kort skärpedjup.
Jag kan förstå att många lockas av RX1. Småbild och 35 mm är ju en klassiker. Men personligen skulle det passa bättre med en Sony NEX-6 med inbyggd wifi, vinkelbar skärm och utbytbara objektiv. Det finns redan en fin 24mm/1,8 som ger samma bildvinkel som RX1:an. Zeiss har även lovat att börja tillverka fler objektiv med fast brännvidd för NEX-systemet. Jag fotograferar en del gatufoto och då är större skärpedjup en fördel. Åtminstone så som jag fotograferar.
Dessa bilder är tagna på ISO 6400 med f/2.
Jpg-filerna har en svag luddighet på grund av brusreduceringen, men kantskärpan är ändå imponerande. Jag har inte konverterat några råfiler än. Jag brukar föredra lägre nivå på brusreduceringen för att öka detaljåtergivningen.
Jag han ta fem bilder på sonen innan batteriet var slut.
ISO 12.800, 1/80s, f/2,8
Martin Hertsius har hunnit göra ett mer ingående blogginlägg om Sony RX1.
Ronny
Jag förväntar mig att "färgen kan skavas av på kanterna" hamnar i pluskolumnen i testet. Det var länge sedan jag hade en kamera som slits vackert.
Leica M-kamerorna slits ännu snyggare. Då kommer mässingen fram.