Tobbes blogg
Zagreb
I morgon reser jag och tre till från Uppsala Fotografiska Sällskap till Zagreb. Fotoklubben har inbjudits av Fotoklub Zagreb att ställa ut i deras fina lokaler, som ligger centralt i staden. Medlemmar från Fotoklub Zagreb ställde ut vid Uppsala Fotofestival i augusti och nu bjuder de tillbaka. Förutom att vi fyra ordnar med allt det praktiska vid utställningen, vi tar bl a med oss övriga medlemmars bilder och passepartouer på resan. Vi får ställa ut max 60 bilder, vilket blir 4 per person. Fotoklub Zagreb ställer upp med ramar.
På lördag och söndag blir det förhoppningsvis några workshops och en del utflykter. På måndag hänger vi bilderna och på tisdag är det vernissage. Vi åker hem på onsdag.
Rehab
Diversifiering
Jag ställer ut med bilder från dansen på Vaksala torg i Uppsala den 25 augusti 2012. Till dansen spelade Benny Anderssons orkester, där Tommy Körberg och Helen Sjöholm stod för skönsången. Dansen avslutade två dagars firande till minne av spelmannen Erik Sahlström.
Jag har gjort en bok om evenemanget och den kan ni se här. Bilderna ser gryniga ut om ni tittar på dem i fullskärmsläge, men i den färdigtryckta boken är de väldigt bra. Jag beställde med extra fint papper. Boken finns också som e-book i iPad-format.
På återseende
Torbjörn
Nu står jag här och kikar ned igen...
Nu står jag här och kikar ned i en schaktsökare igen. Testade min nyligen inköpta Yashica Mat 124 i lördags, direkt efter fotofikat. Fotofikavänner, ni får ursäkta om jag smet i väg lite tidigt, men jag såg att ljuset snabbt höll på att bli sämre, så det var bråttom. Snokade runt Resecentrum en liten stund, och kunde konstatera att den här är något lättare att fokusera än min 124 G, som är efterföljaren till 124 och lite mer påkostad. Men bara till det yttre för 124 G har silverfolie i st f spegel medan i modell 124 sitter en riktig spegel. Kanske sitter det en riktig spegel i senare 124 G, jag har en tidig modell.
Nu var ljuset i snålaste laget för Fuji Acros 100 och det blev ibland 1/60 och bländare 3,5 (den största). Då finns risk för skakningsoskärpa, och den här optiken behöver nog bländas ned några steg för att prestera på topp.
Jag funderar på att testa Fomapan, främst kanske för prisets skull. Film är ju inte billig direkt. Men den kanske inte är något vidare. Tycker om finkorniga filmer, för himlar som ser ut som grynvälling är inte särskilt snyggt. Jag är fortfarande förtjust i 40-50-tals bilder tagna med lågkänslig film.
Annars så är det spegeln som vållar kameratillverkarna det största huvudbryet för närvarande. Den sitter i vägen. Spegelhuset på systemkamerorna tar plats och gör kameran stor, tung och klumpig. Sony försöker med sin fasta, och delvis genomskinliga spegel, men strävar naturligtvis efter att konstruera en kamera helt utan spegel. Man är på god väg och det lär väl inte dröja alltför länge innan vi ser den första kameran på marknaden.
När jag står och kikar ned i schaktet på en sådan här gammal kamerakonstruktion slår det mig plötsligt. Varför inte utgå från en tvåögd spegelreflexkamera. Sätt in en 40x40 mm sensor i filmkammaren, behåll den fasta spegeln bakom sökarobjektivet. Du får fritt blås in till sensorn och inget är i vägen. Spegeln behöver inte lyftas mellan exponeringarna. Autofokusen behöver inte göras så avancerad, eller uteslutas helt och hållet. Det senare kräver dock ett ljusstarkare sökarobjektiv än vad dagens TLR har och bättre sökarskivor. En kamera utmärkt till porträtt och studiobruk, eller överhuvudtaget till fotografering där snabb autofokus inte behövs. Slow digital photography.
Peak film uppnåddes för länge sedan och nya fyndigheter blir allt dyrare att konsumera. Lite tråkigt är det för oss som har en lång analog bakgrund. Men det är som med allting annat, inget varar för evigt, och det gäller att leva nu och inte grubbla alltför mycket över vad som komma skall.
På återseende
/Torbjörn