Pro Memoria
Hårdkodad vinjettering - stafettkamera 10
Om att köra halvformatsobjektiv på fullformatskamera
Min stafettkamera 10 har äntligen kommit till films ände. Jag har haft ett stort missöde med den. När räkneverket passerade 40 blev jag misstänksam på riktigt och gjorde en koll. Jorå, den hade inte fastnat på spolen. Jag brukar alltid kolla genom att försöka spola tillbaka, eller så missade jag det den här gången. Eller kanske den hade lossnat efter den första rutan. Nåväl, jag har alltså tagit rullen två gånger utan att dubbelexponera den.
Zorki 3 från 1954 var det som fick köra en hemrullad HP5+. Från början satte jag på ett 28 mm halvformatsobjektiv, Industar 69, väl medveten om att nu blir det vinjettering. Men hur mycket och hur klädsamt? Jag körde bara halva rullen med det objektivet. Sedan bytte jag till ett Jupiter 12, 35mm/f2,8) för fullformatsfilm, och körde den till slutet.
Bilder blev det förstås. Här kommer några vinjetterade och några utan.
Industar 69. Mycket mjukt och vinjetteringen kan man vara utan.
Jupiter 12
Nästa stafettkamera blir nog Leica IIIf med Summicron 5 cm/f2. Som alltid deklarerar jag vilken film mina kameror har för tillfället på min profilsida. Där kan du snart läsa vilken film som hamnar i IIIf.
Eders Hängivne
PS
Det går bra att fixa vinjettering direkt i en digitalkamera också. Fullformats sensor + objektiv för APS-C så blir det mörkt i hörnen.
Kvalitativt mörkrumsarbete
Om att välja stil på sina bilder
För några år sedan såg jag en utställning på Arbetets museum i Norrköping som hänförde mig. Bilderna visade vardagen för en beriden matador, hur han tränade med sin häst, förberedelser inför tjurfäktningen och det vardagliga livet på gården. Rejoneo är namnet på denna form av tjurfäktning. Bilderna var mycket vackra och lockade till detaljstudium. Jag har inte sett så vackra printar sedan dess. Djupt varmsvart svärta (tänk mörkt mörkbrunt men inte mörk choklad) på vitt papper. Jag kommer inte ihåg om detta var digitala printar eller mörkrumsprintar men jag misstänker att de riktigt stora bilderna var digitalt printade från negativ. Säkert var dock att bilderna var fotograferade analogt, d v s på film.
Efter mycket experimenterande med olika kombinationer av fotopapper och framkallare har jag till sist fastnat för en kombo som passar mig, och som i någon mån liknar det uttryck jag såg på Arbetets museum. Jag har kommit att gilla Ilfords Multigrade RC warmtone med pärlyta. Jag gillar inte högblanka bilder och matt fiberpapper som jag kört mycket tidigare har jag tröttnat på lite. Det är svårare att få kontrasten dit man vill med matt fiber men den återhållna glansen i pärlytan och lättheten att styra kontrasten dit man vill har fått mig till att fastna för det.
Sen är det ju det där med framkallare. För ett par år sedan gjorde jag ett större test av olika fotopapper, både plast- och fiberpapper. Jag använde samma negativ till alla, just för att kunna jämföra resultaten och få en inblick i hur olika papper kan ge samma bild olika uttryck. Jag använde då samma framkallare till alla papper, Compard MC Dev, och resultaten skiftade verkligen. En intressant studie som jag delat med mig av för klubbkompisarna i Analogfotograferna Stockholm.
Nu har jag alltså även testat olika framkallare på detta enda papper, Ilford MG RC Warmtone. Samma negativ som tidigare har fått framkallas i Moersch ECO 4512, Tetenal Variobrom WA, Ilford Harman warmtone och Compard MC dev. Resultaten blev olika men inte så markant olika som tidigare. Mest olik blev Moersch ECO som gav en fullständigt neutral bildton på detta warmtone-papper. De andra tre blev olika men inte så mycket som jag trodde. Variobrom WA gav en verkligt djupt varmsvart ton. I min ögon riktigt elegant och vackert. Harman warmtone något ljusare varmsvärta och till sist MC Dev ännu något ljusare. Men skillnaden mellan dessa tre på samma negativ är ganska liten och jag misstänker att bildens motiv kommer att sudda ut skillnaderna mellan bilder kopierade i dessa tre. Hur som helst, jag kommer att delta i klubbens båda utställningar i år och jag kommer att använda samma kombo inom varje utställning. Till att börja med blir det bilder framkallade i Tetenal Variobrom WA. Som ett brev på posten kommer några paket MG RC warmtone-papper nästa vecka från Silverprint i England. Billigaste stället för Ilfordpapper som jag hittat.
Nu gäller det bara att välja bilder till vårsalongen. Och då är det viktigt med vackra kopior, tycker jag. Bildinnehåll också förstås...
Eders Hängivne
PS
Moerschen kommer jag nog att förbruka på kopior till familjebilder som ska spridas inom familjen. Den är inte bara miljövänlig, den är ekonomisk också. Räcker länge trots blandning 1+14. Och till dessa bilder tar jag vilket papper som helst jag råkar ha hemma, men troligtvis Ilford MG RC DeLuxe som jag har en hel del av.
Återstart i mörkrummet
Att få ändan ur vagnen
Äntligen fick jag tummen ur och började köra i mörkrummet igen efter nästan ett års uppehåll. Det kändes skönt att takterna sitter i och ingen ringrost har grott sig fast för hårt. Det var också första gången jag på allvar använde mitt uppgraderade mörkrum. På nyårsafton körde jag första passet men blev inte nöjd med de två kopior jag tog fram då. Jag gjorde bilder från ett lånat negativ (från Finland). Jag använder nu ett tag Ilford MG RC 44M warmtone pearl. Första passet körde jag med Moersch Eco framkallare men varmtonen uteblev. På Nyårsdagen testade jag istället med Tetenals Variobrom WA varmtonsframkallare. Tonen blev lite varmare men inte tillräckligt. Jag gjorde en kopia med samma papper (ur samma kartong) för några år sedan och den blev så tjusigt varmsvart som jag vill ha mina bilder. Men jag minns inte vilken framkallare jag använde! Det kan ha varit Dektol men mest sannolikt var det Compard MC. Jag måste helt enkelt hitta tillbaka till den kombination som gav de fina kopiorna. Jag förmodar att Ilfords varmtonsframkallare borde ge det väntade resultatet på Ilfords papper så jag har beställt ett par liter för att prova. Funkar inte det får jag försöka igen med Compard MC.
Här är några av den senaste veckans alster från mörkrummet. (De första digitala bilderna på flera månader). Samtliga bilder är ännu oretuscherade.
Bakgata i Montreal
Place des Arts i Montreal
Interiör från Aula Medica i Solna
Gatufoto på landet. Café Rosenhill på Ekerö.
Jag har tänkt mig att kopiera mina bästa bilder till en portfolio i storlek 30x40 cm (12x16"). Hittills har jag identifierat ca 150 negativ som jag vill kopiera (av de ca 16.500 jag tagit sedan hösten 2009). Så vintern och våren är bokad, om jag säger så =)
Eders Hängivne
PS
Det blir inget PS den här gången =)
Ett intressant år till ända
Shit happens som man brukar säga
2016 har varit ett annorlunda år på många fronter:
- En väldig massa kändisar har gått bort.
- Världens bästa svartvita film har gått ur tiden (Fuji Neopan 400)
- Engelsmännen tackar för sig och lämnar Europa. Drar sig nog längre ut i Atlanten kan man förmoda.
- Amerika är det räddaste folket i världen. Nu har de valt en sån president också.
- Jag har inte tagit en enda bild med storformataren. Det måste bli ändring på det nästa år.
- En beställning hos Macodirect tog vägen om Spanien och är ännu inte helt levererad efter 4 månader.
- Jag blev av med bilen när grannbilen brann.
Bästa bilden 2016. Soluppgång vid Örnäs camping i Åmål
Men det finns ljuspunkter 2016 också
- Inte på tio år har jag tagit så lite digitalbilder
- Det har varit ett friskt år men jag avslutade det med en kraftig förkylning. Nedrans.
- Fick fast anställning som 60+are
- Uppgraderade mitt lilla mörkrum
- Jag har gjort mig av med fler kameror än jag köpt vilket gör mig stolt.
- Jag träffade min klasskamrat från 60-talet. Vi skildes åt när han tog värvning i Frälsningarmén.
- Jag köpte min första Chevrolet
2017 kan bara bli bättre. På min profil står det vad jag tänker rikta in mig på. Men Gud rår...
Jag kunde inte låta bli
Den bästa svartvita filmen fanns på ebay
Det är nog sista dödsrycket för Fuji Neopan 400 hos alla inköpsställen. Men jag hittade och köpte nyss en 7-pack på ebay för ett hyfsat pris jämfört med Brunos hutlösa.
Nu när det är vinter pressar jag dock Tmax 400 på 1600 men till våren blir det bra med den här.
Eders hängivne
PS
Tipsa mig gärna om fler ställen men inte Neopan 400 CN som ju ska framkallas i C-41. Den är inte intressant.