Pro Memoria
Rossman
Om en färgfilmsfavorit som försvann
2014 var det företag jag var anställd i på konferens i Berlin. Vi hade en dag fritt på slutet av konferensen. Den spenderade jag tillsammans med Jan Bernhardtz. Han guidade mig runt i stadens centrala delar, vi fikade och pratade. Han visade mig vägen till Fotoimpex där jag gjorde en del inköp. Han tipsade mig dessutom om en bra och billig färgfilm som kunde köpas i en butikskedja som heter Rossman. Filmen hette detsamma som butikskedjan, Rossman, och fanns i ett par ISO-utföranden. Jag var bara intresserad av 400 ISO. Vi hittade inget ställe som hade filmen kvar men jag hittade en liten butik senare i närheten av vårt hotell så jag köpte ett par 3-packar. Den filmen visade sig vara ovanligt bra, i min smak. Här kommer några bildexempel. Bara bilar på Classic Car Week i Rättvik, men ändå.
Röda bilar ser bra ut och en rostig folkvagn ser naturtrogen ut.
Limegrön inredning ser också bra ut-
Ljusgult ser helt ok ut.
Turkos ser ut som turkos.
En benvit Impala -58 ser rent av snyggare ut än i verkligheten.
Metallic och krom blir bra i färg,
Det är synd att allt som är bra bara försvinner. Jag har letat efter Rossman på auktionssajterna utomlands men kammat noll. Rossman var en brandad film för butikskedjan. Vem som gjorde den gick inte att se på förpackningen. Nån i Asien gissar jag.
Eders Hängivne
Enzo Ferrari Maranello
Provkör innan du köper
Som jag sa i mitt förra inlägg så har jag varit på konferens i helgen. På lördag förmiddag åkte vi söderut från Parma till Modena och besökte först Ferrarimuseet i Maranello. Det är det besöket det här inlägget ska handla om. Vi hade en guidad tur att passa klockan 10 men var där i god tid innan. Medan vi väntade besökte vi en intilliggande bilhandlare som sålde Ferrari. Man fick provköra om man ville men jag är säker på att det fanns en del krav på den som ville. Ingen av oss provkörde i alla fall. Vi hade för lite tid före museibesöket. Här kommer lite att dregla över. Ta fram haklappen.
Röda bilar till salu
Och en grön Lamborghini. Jag funderar på om det var bilhandlarens tjänstebil. Han kom i den och hade en låda med nycklar till alla bilar.
I entrén till museet hängde nuvarande F1-modell. Den här modellen skulle tävla i Belgien på söndagen.
Enzo Ferraris arbetsrum. Inte mycket att skryta med i dagens industriklimat. Men det var ju bilarna han kostade på.
1954. Den första Ferrarin med plastkaross. Jag frågade varför bilen var högerstyrd. Alla tävlingsbilar från den tiden var högerstyrda , dels beroende på arvet från britterna, dels för att tävlingsbanorna var runda.
En sån här byggde jag som plastmodell i tonåren. Fast min var förstås röd. Ferrari Berlinetta.
Designmodell
Superfastmotorn. V12
Superfastbilen. 0-100 km/h på 2,9 sekunder
Gjutgodset till superfastmotorn. Ett komplicerat verktyg och än värre bearbetning.
Min favorit i museet. Ferrari F12 TDF. Tillverkad i 799 exemplar med ett startpris på 310.184€. Även denna med superfastmotorn och gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder. TDF står för Tour de France.
Och så till racingavdelningen
Klassisk sportvagn
Och en modernare
Alla F1 fullblodsmodeller i samma rum.
Ferraris Hall of Fame. Alla Ferraris champions genom åren. Det är bara bråkdelen av prissamlingen som syns här.
Den första
Eders Hängivne
PS
Nästa inlägg blir något helt annat. Från superfast till superslow.
SAAB Sport
Om en röd -63a
Min första bil var en glaciärblå SAAB 96 med tvåtaktsmotor och 4-växlad låda från 1964. Så varje gång jag ser en fin SAAB tvåtaktare slår hjärtat ett extra slag.
Tidstypiska extraljus också
Helröda bakljus
Fast gälarna på motorhuven undrar jag verkligen om det var original
Eders Hängivne
PS
Alla bilderna tagna med Rolleiflexen och HP5+
Bilkamera
Om filmval
Jag har just fått hem 20 svartvita 120-rullar från Macodirect i Tyskland. Det är en förberedelse för säsongens fotografering av klassiska bilar. Jag brukar använda min Rolleiflex årsmodell -54 när jag fotograferar veteranerna i en annan bransch. Ägarna till bilarna har full förståelse för kameravalet och den är en samtalsöppnare lika väl som bilarna. Nu har jag laddat den med Ilford HP5+. Jag har ju sagt tidigare att det blir ett Ilfordår i år. Jag varvar den med Delta 400 och någon gång emellanåt slinker det nog in en Fuji Acros 100 om jag är på det humöret.
Ford coupé 1934 med V8 Norrtälje 2010
Auto Union 1000S coupé 1962 Torggatan, Åmål 2012
Bugatti 1926 Djurgården 2013 Här använde jag pistolgrepp och sportsökaren
Buick Roadmaster Sedan 1948 Nivsta gård 2014
Chevrolet Pickup Norrtälje 2014
Eders Hängivne
PS
Nikon F6 får nog hänga med också. Laddad med någon Ilford-rulle.
Rundsmörjning, tack.
Om en 61-åring som behövde vård
Min Rolleiflex är av samma årgång som jag. Så det var väl inte alldeles oväntat att den fick problem med andningen mitt i den intensivaste fotosäsongen. Slutaren öppnade sig snällt men fick kramp och stannade öppen flera gånger. Däremellan gick det bra ett tag. Sen kom det tillbaka. Det fick bli en tur till kameradoktorn Kalle i Täby. Nu har jag fått den tillbaka och allt är som vanligt igen. Och de långa tiderna är rimliga, t o m 1 sekund klarar den galant. För att inte tala om B =) Nu kan jag fortsätta ta högkvalitativa bilder med Tessaren (objektivet) f3,5/75. Såna här.
Om jag inte hade sagt nåt så skulle ni ha trott att det här bilderna var tagna med en digitalkamera. Jag har fuskat lite och använt finkorniga sommarfilmer med ISO runt 100.
Eders Hängivne mellanformatare
PS
Nu är den laddad med Tmax 400 som jag tänkte köra hårt med på ISO 1600. Det kommer knappast att märkas. Det är därför jag älskar Tmax 400.
PPS
Min första digitalkamera fick jag 2004. Den har gett upp för längesedan. Det var en Canon. R.I.P. Rolleiflexen kommer nog att fortsätta ta bilder långt efter det att jag är borta.