Pro Memoria
Graderade filter och tömda magasin
Bronican på utflykt
Annandag Påsk bjöd på fint väder för svartvitfotografering. Mycket sol och kontraster. Dessutom var det varmt och skönt ute på Mälaröarna. Frun vill aldrig hänga med på dessa exkursioner.
Jag hade två magasin laddade med film och tanken var att köra slut på rullarna. Eller ja, slut och slut, båda var fullständigt oexponerade så det blev att bränna 24 rutor. Som extra drivkraft hade jag satt på ett graderat ND2 gråfilter. I lördags provade jag detsamma på OM-2N med varierande framgång. Graderingen, som inte syns i sökaren, visade sig svårbemästrad. Det blev gärna för mycket om man säger så. Nya försök med Bronican så kanske jag kan få kläm på det där med graderade filter.
Lika brutal som den ser ut. Här dock utan Cokin P och filter. 2 kg fotoapparat.
Förra veckan fick jag hem ett set Cokin P filterset med hållare och ND 2,4,8 och 16 både graderade och ograderade gråfilter. Tillika adapterringar från 49 till 82 mm. Nu kan jag köra dessa och andra filter på snart sagt vartenda ekipage jag har. Här kommer nu ett axplock ur 24-bildershögen från en rulle Tmax 400 och en rulle FP4+, den senare exponerad som 500 ISO.
Tmax 400, hyfsat bra placering av det graderade filtret
Tmax 400, hyfsad placering även här
FP4+ @500 ISO (+2), för hög placering av filtret tycker jag
FP4+ @500 ISO (+2), aningens hög placering
FP4+ @500 ISO (+2), aningens högt även här. Avsikten var att göra alla moln tydliga.
Konklusion. Graderade filter passar nog bäst till färgfotografering. Jag hade nog nått bättre resultat med ett vanligt gulfilter på denna utflykt. Det var en stor svårighet att placera filtret på "rätt höjd" i motivet. En tätare gradering, typ ND4 eller ND8, hade nog varit enklare.
Eders Hängivne
PS
Ja, jag vet. Det här är fjärran från mina ambitioner vad gäller bildval men jag ursäktar mig med att det här var fråga om ett test av graderade filter.
Den nya osakligheten
Eller tillbaka till framtiden.
Den nya sakligheten var en protest mot den experimentella tidsepoken inom olika konstarter, såsom piktorialism, impressionism, futurism m fl ismer. Här ska målas och fotograferas "sakligt", verklighetstroget och oförställt, realism och sanning var ledord. Skarpt och tydligt skulle det vara. Den nya sakligheten fick fäste i samhället och inspirerade bl a funktionalismen på 30-talet. Och det fastnade obönhörligt hos amatörfotografer i Sveriges fotoklubbar. Möjligen kan Photoshops inträde i världen ha börjat rucka på denna maxim av skärpa och tydlighet. Några amatörer har i alla fall hängivit sig åt makalöst fantastiska bildkreationer där gränsen mellan fotografi och konst inte är så tydlig. Det är uppfriskande men samtidigt skrämmande. Emellertid är de flesta av oss fast i den nya sakligheten som såg dagens ljus 1923. Och den har ett djupt rotat fäste i svenska fotoklubbar och hos amatörer i alla åldrar. Kanske särskilt i den äldre generationen (där jag befinner mig). Skärpa och tydlighet. Realism och sanningstrohet.
Jag tänker ofta på det här när jag klentroget ser på mina egna bildresultat. Vad är det jag håller på med? Men det är lika svårt för en gammal fotograf (jag har hållit på i över 50 år) att lära sig ta nya bilder som det är för en gammal hund att lära sig sitta snyggt. Likväl måste jag försöka bryta mig loss från mitt vanliga dokumentärfotograferande till något annat, nytt och fräschare. Jag har sedan länge slutat att tävla med bilder då jag funnit att bildbedömare har för dålig förmåga att motivera sina bedömningar. (Och då lär man sig ju ingenting). Likaså är jakten på plaketter och hedersomnämnanden en fåfäng jakt på erkännande och en stund i rampljuset. Det tar bara värdefull tid från bildskapandet.
Nej, nu måste det bli andra bullar på nytt recept.
Det här är ju inget nytt för någon utom mig själv. Jag har aldrig gjort det förut. Och det är bara första steget.
Jag kommer förstås att dagligen återfalla i dokumentären om mitt liv. Men jag ska verkligen försöka mig på lite mer experimentell fotografi för mina mörkrumssessioner.
Eders ödmjukt hängivne
PS
Helt avsiktligt avstår jag från tekniska detaljer om bilden. Ni som känner mig kan nog räkna ut en del. Det är bilden som är det intressanta, inte hur den har kommit till. Vad ger den för intryck? Hur tolkar du den?
PPS
Jag har varit medlem i fotoklubbar sedan 1985 men deltagit i deras aktiviteter långt innan dess.
400 ISO delrapport 2
Om de sex första filmerna
Nu börjar det roliga. Att titta på bilder och ge ett omdöme om filmerna. Jag måste nog påminna om att det här inte är fråga om en vetenskaplig bedömning eller utvärdering med hjälp av fysiskt mätbara storheter. Det är min alldeles egen subjektiva bedömning och känsla (för att retas lite med de som inte förstår ordet "känsla" i fotografiska sammanhang). Här ska jag redovisa de sex första filmerna med två bilder från vardera film, en tagen nominellt på 400 ISO och en på 1600 ISO. Jag har försökt välja en representativ bild från varje rulle men jag kan inte garantera att urvalet helt motsvarar den bedömning jag har gjort. Jag har ju då tittat på alla bilder i rullen och gjort en helhetsbedömning. Nu kör vi.
Jag har bedömt korn och tonalitet vid ISO 400 och 1600. Dessutom har jag betygsatt kupighet och krullighet. De två första är ju det första man tänker på. Vilket intryck får jag av bilderna. Det andra är en mer praktisk fråga. Kupiga filmer är hopplösa att skanna. Krulliga kan vara irriterande.
Värsta kupigheten står Kodak för, alla andra är platta och fina. Möjligen kan Neopan 400 ha lite kupighet. Ingen av dessa har något större problem med att krulla sig. I synnerhet inte Kodak, förstås. Det är svårt att krulla en kraftigt kupig film.
När det gäller det visuella så är det fint korn och god tonalitet jag är ute efter.
Efter en ingenjörsmässig kvantitativ analys med en enkel formel som skulle skilja ut agnarna från vetet blev slutligen vinnaren: Neopan 400. Roligt och tragiskt på samma gång. Priset är ca dubbelt så högt som alla andra och ingen leverantör har den på lager utan anger en leveranstid på ca 2 månader. Det kan bara betyda en sak för mig: GLÖM DEN.
Av de övriga är det två som kommer i mål jämsides: Ilford Delta 400 och Kentmere 400. Deras betyg ligger strax under Tmax 400. Alltså kan dessa två bli alternativ för mig.
Nu återstår 5 filmer att testa och jag ska leta reda på några rullar HP5+ ur arkivet att bedöma också.
Eders hängivne
PS
Nästa 400 ISO-rapport kommer till sommaren.
ISO 400 delrapport
Om nu någon trodde att jag glömt
Det går trögt, ska jag säga. Inte vet jag vad det beror på heller mer än det uppenbara. Den direkta orsaken är att jag inte fotograferar så intensivt numera. Därför tar det extra tid att komma igenom rullarna. 2015 var dessutom ett år med mycket storformatsfotografering och en del mellanformat. Det har helt enkelt varit för lite tid ägnat åt 400 ISO-filmerna i småbildsformat. Och nu är det vinter. Min absoluta lågsäsong då jag hellre går in i mörkrummet. Ändå ska jag försöka sammanfatta mina erfarenheter, drygt halvvägs i undersökningen. Jag har avverkat 6 fabrikat och har börjat på de sista 5 sorterna. I detta inlägg kommer jag dock att nöja mig med att jämföra priserna i dagsläget (2 januari 2016). Jag hittade f ö ännu en 400 ISO film att testa, Bergger BRF 400 plus som tagits med i tabellen. Tmax 400 är förstås med som min gamla favorit och HP5+ som jag körde hela 2014. Inalles omfattar nu undersökningen 13 st 400 ISO-filmer. Alla är tillgängliga i 135-format, i dagsläget är det bäst att tillägga. Alla priser i Euro/st. Prisindex är i förhållande till Tmax 400.
Film | Prisindex | Källa | Euro |
Agfa APX 400 | 0,87 | Macodirect | 3,81 |
Bergger BRF 400+ | 1,14 | Macodirect | 5,00 |
Fomapan 400 | 0,85 | Macodirect | 3,75 |
Fotoimpex CHM 400 | 0,80 | Fotoimpex | 3,50 |
Fujifilm Neopan 400 | 2,27 | Macodirect | 9,95 |
Ilford Delta 400 | 1,31 | Macodirect | 5,75 |
Ilford HP5+ | 1,08 | Macodirect | 4,75 |
Kentmere 400 | 0,85 | Macodirect | 3,75 |
Kodak Tmax 400 | 1,00 | Macodirect | 4,39 |
Kodak Tri-X 400 | 1,08 | Macodirect | 4,75 |
Lady Grey 400 | 1,28 | Fotoimpex | 5,63 |
Rollei Retro 400 | 0,98 | Macodirect | 4,30 |
Rollei RPX 400 | 0,85 | Macodirect | 3,75 |
Sedan jag började jämföra priser i somras så har det hänt en del. Kodak har sänkt sina priser. Ilford likaså med ett undantag, Delta 400 som höjts något. Fujifilm har nästan dubblat priset på Neopan 400 och det sänder naturligtvis en signal om att den snart är borta. Vem vill köpa en så kostsam svartvit film? Jag skulle tro att den försvinner under 2016.
Kodak Tmax 400 är fortfarande min favorit så här långt men ett par uppstickare har fångat min uppmärksamhet, Ilford Delta 400 och Kentmere 400. Dessa två kommer nog att vara med i topp vid slutstriden. Avslutar med några favoritbilder från favoritfilmen.
Bilden tagen med en Smena 8M, en rysk Instamatic-kopia där man spänner slutaren manuellt som på en gammal bälgkamera. Tmax 400 av mycket gammal årgång (jag fick en oöppnad 30-metersrulle av pappa). Jag har försökt otaliga gånger med bättre kameror och färskare film men ingen kan mäta sig med den här.
Bakgator av det här slaget är det ont om i Sverige men inte i Montreal. Zeiss ZM och Sonnar f1,5/50
Samtidsdokument. Mobiltelefonen är vår tids viktigaste livstillbehör. Zeiss ZM och Sonnar f1,5/50
Eders Hängivne
PS
Tidigare inlägg i den här serien i kronologisk ordning:
Starten
Strategibyte
Fyra nya filmer
Strategibyte igen
PPS
Inom kort kommer resultatet från de första sex filmerna.
Rundsmörjning, tack.
Om en 61-åring som behövde vård
Min Rolleiflex är av samma årgång som jag. Så det var väl inte alldeles oväntat att den fick problem med andningen mitt i den intensivaste fotosäsongen. Slutaren öppnade sig snällt men fick kramp och stannade öppen flera gånger. Däremellan gick det bra ett tag. Sen kom det tillbaka. Det fick bli en tur till kameradoktorn Kalle i Täby. Nu har jag fått den tillbaka och allt är som vanligt igen. Och de långa tiderna är rimliga, t o m 1 sekund klarar den galant. För att inte tala om B =) Nu kan jag fortsätta ta högkvalitativa bilder med Tessaren (objektivet) f3,5/75. Såna här.
Om jag inte hade sagt nåt så skulle ni ha trott att det här bilderna var tagna med en digitalkamera. Jag har fuskat lite och använt finkorniga sommarfilmer med ISO runt 100.
Eders Hängivne mellanformatare
PS
Nu är den laddad med Tmax 400 som jag tänkte köra hårt med på ISO 1600. Det kommer knappast att märkas. Det är därför jag älskar Tmax 400.
PPS
Min första digitalkamera fick jag 2004. Den har gett upp för längesedan. Det var en Canon. R.I.P. Rolleiflexen kommer nog att fortsätta ta bilder långt efter det att jag är borta.