Pro Memoria
Operation kameratömning
Om att ta slut på film i kameror
Jag har länge nog haft film i ganska många kameror. Och då blir det gärna så att de aldrig blir sluttagna. När jag planerar att fotografera något tar jag gärna den kamera som passar bäst för tillfället, eller humöret. Så nu i helgen tog jag tag i saken och gjorde slut på film i tre kameror. Även om jag hade ett bättre val för de motiv jag tänkte mig valde jag en av de som snart hade slut på film. Och det gick naturligtvis skitbra. Det hade en positiv effekt på fotolusten också. Nu har jag bara tre kameror kvar med film i. Nikon F6, Zeiss ZM (med svartvit film) och Olympus OM-2n (med färgfilm). Mina favoritkameror just nu. Jag har ställt undan Bronica S2A, Rolleiflexen och Leica M4-P. Det känns lite ovant att inte ha film i en mellanformatare men jag resonerar som så att jag sätter i en film så snart jag har ett projekt det passar för och då blir jag ju inte bunden av att det redan sitter en film i (som kanske inte är det bästa valet).
Några bilder från de senaste rullarna då. Färgfilmen har jag inte fått tillbaka än så det blir bara svartvitt den här gången.
Handelsträdgården Plantaget vid Bergianska. M4-P
Löt kyrka längs Grönsöövägen. Bronica S2A (6x4,5)
Detalj av Ericsson studio i Kista. Rolleiflex 3,5B
Eders Hängivne
Sköna sommardagar
Om en hatt jag vill ha
Jag har länge suktat efter en Panamahatt. En sån där med smala brätten, lite smalare än den här.
Eders Hängivne
Rossman
Om en färgfilmsfavorit som försvann
2014 var det företag jag var anställd i på konferens i Berlin. Vi hade en dag fritt på slutet av konferensen. Den spenderade jag tillsammans med Jan Bernhardtz. Han guidade mig runt i stadens centrala delar, vi fikade och pratade. Han visade mig vägen till Fotoimpex där jag gjorde en del inköp. Han tipsade mig dessutom om en bra och billig färgfilm som kunde köpas i en butikskedja som heter Rossman. Filmen hette detsamma som butikskedjan, Rossman, och fanns i ett par ISO-utföranden. Jag var bara intresserad av 400 ISO. Vi hittade inget ställe som hade filmen kvar men jag hittade en liten butik senare i närheten av vårt hotell så jag köpte ett par 3-packar. Den filmen visade sig vara ovanligt bra, i min smak. Här kommer några bildexempel. Bara bilar på Classic Car Week i Rättvik, men ändå.
Röda bilar ser bra ut och en rostig folkvagn ser naturtrogen ut.
Limegrön inredning ser också bra ut-
Ljusgult ser helt ok ut.
Turkos ser ut som turkos.
En benvit Impala -58 ser rent av snyggare ut än i verkligheten.
Metallic och krom blir bra i färg,
Det är synd att allt som är bra bara försvinner. Jag har letat efter Rossman på auktionssajterna utomlands men kammat noll. Rossman var en brandad film för butikskedjan. Vem som gjorde den gick inte att se på förpackningen. Nån i Asien gissar jag.
Eders Hängivne
Konstnärer i arbete
Om att fota under pandemin
Under ett par år nu har fotandet nästan legat nere. Det har inte alls varit samma flöde på framkallningsvätskorna som tidigare år. Men i höstas såg jag en inspirerande film på youtube och kläckte en idé. I det hus där jag och några till har ett gemensamt mörkrum har också en massa konstnärer sina ateljéer. Idén blev att starta ett projekt där vi skulle fotografera dem medan de arbetar med sina verk och sedan göra en utställning i konsthallen i samma hus. Vi kollade intresset först och vi fick en bra respons. Intresset droppade in i rask takt och till slut hade vi 18 konstnärer. Vi delade upp alla i två grupper och eftersom vi var fyra fotografer så delade vi på grupperna så att varje konstnär skulle bli fotograferad av två fotografer. Nu är jag klar med mina och ska börja med kopiering. Konsthallen är bokad februari 2023 så vi har hösten på oss att göra färdigt.
Mina sessioner har jag börjat med att jag tar en bild med indirektbildskameran Instax Square SQ20 där jag väljer en passande preset och printar den. Konstnären får bilden och det har varit uppskattat. För fotograferingen hade jag köpt in 10 rullar HP5+ med 24 exponeringar från Cyberphoto. Tanken var att jag skulle använda en hel rulle per session. Så har jag också gjort. 24 bilder var väl i överkant men jag passade även på att ta lite miljöbilder på ateljén och då blev 24 bilder ganska lagom.
Jag har använt min Nikon F6 med blixt SB800 monterad i tillbehörsskon och riktad rakt upp. Det gav ett bra allmänljus. Jag hade först provat det med min D600 och såg att det blev bra. Efter ett par sessioner struntade jag i digitalkameratestet. I början hade jag med mig flera objektiv men upptäckte snart att 35 mm var mest gångbart i de små ateljéerna. Jag använde också 50 mm till några bilder i de större ateljéerna. Efter de första sessionerna strippade jag utrustningen till enbart 35 och 50 mm.
Anne-Sofie Englesson, målare
Elena Peterson, målare
Helena Lindholm, illustratör. Jag bad henne göra en karikatyr av mig och det var snabbt gjort.
Petter Kreuger, modellsnickare
Eders Hängivne
En kamera, ett objektiv
Om fotografisk asketism
1974-1985 använde jag pappas gamla Praktica IVB med objektivet Meyer Primotar 3,5/50 mm. Efter ett tag fick jag också låna ett Tokina 4/150 mm. Telet använde jag dock inte så ofta. Detta ekipage blev min ständiga följeslagare på allt jag företog mig. Resor, utflykter, födelsedagar, kanotfärder, läger, vapenfri tjänst, you name it. Dokumentationen av min ungdomstid är omfattande. Jag använde så gott som alltid diafilm, den tidens hemmabio. För det mesta Ektachrome 200. Pappa och jag brukade dela på en 30-metersrulle. Ibland prövade jag andra fabrikat, typ Fujichrome, Sakurachrome och Kodachrome m fl. Sakurachrome var den i särklass sämsta film jag någonsin använt.
Praktica IVB. Här har jag dock en Zeiss Tessar 2,8/50 mm. Meyer-50:an ser nära nog likadan ut. Jag har en Meyer också. Telet på bilden fick jag av pappa när jag långt senare skaffade en likadan Praktica IVB från ebay. Numera ha jag också en Meyer Primagon 4,5/35 mm. Ska det va så ska det va.
Här några bilder tagna med detta DOGMA-ekipage. (Med Meyer-50:an). Från de första åren 1974-1976. Jag håller fortfarande på med att skanna diabilderna.
Praktican har en mattskiva som varken har snittbild eller gitter. Det var alltså ingen lek att fokusera med den.
Eders Hängivne
PS
1985 skaffade jag en egen kamera, en Chinon CE-5 med ett Chinon normalzoom 28-50. Men fortsatte med samma stuk, en kamera-ett objektiv.
PPS
Nu blev jag lite sugen på att köra en rulle i den! Men jag har redan så många kameror med film i så det får vänta.