Pro Memoria
Vi lämnar Stockholm bakom oss
Och det märktes
Förra året var jag inne i city och Gamla stan på Midsommardagens morgon för att kolla "leget". Det var folktomt förstås, så när som på en klok turistguide som guidade sin flock kineser (eller japaner) genom de trånga gatorna. Det var ju bara att vänta tills de gått vidare. Som fotograf är det enkelt att inkludera eller exkludera med den ram man har till förfogande. Eller att bara vänta ut att motivet ska bli "rent".
Igår gjorde jag likadant men den här gången började jag på Hötorget och gick via Sergels torg och Hamngatan till Kungsträdgården. Platser som normalt sjuder av liv. Men inte den här gången. Se själva.
Ingen torgmarknad. Ännu.
Sergelgången brukar vara folkfylld andra dagar och andra tider.
Sergels torg i bara mässingen. Naket på folk, menar jag.
Hamngatan. Men det gick en spårvagn då och då.
Här brukar det vara fullt.
Vapenvila
Promenaden var tom.
Lite tidigt för lunch. Men billigt är det.
Det är sällan man får stå mitt på Kungsgatan utan att bli tutad på. Oj, där går visst en vaken människa. Dags att åka hem.
Eders hängivne
PS
Jag träffade på några fotografer som var ute i samma ärende. Vi hejade på varandra förstås.
PPS
Jag använde min svarta OM-2N med f2/35 mm och Acros 100 som sensor.
Jag brukar gå ut med en av varje
Om det enkla fotograferandet
Varför ska man göra det svårt för sig jämt? Mina bästa stunder med fotografiskt förtecken sker med en kamera, ett objektiv och möjligen en extra film eller ett extra batteri. Naturligtvis gör jag det svårt för mig ibland och drar med en större utrustning men normalläget är bara en kamera med ett objektiv. Jag trivs helt enkelt inte med att bära en massa grejer. "Det ska va lätt å fota, annars kan det kvetta". I alla fall när man håller på med gatufoto.
Nu till helgen kommer det att bli en hel del "Dogma"-liknande fotografering. Jag kommer att gå ut med bara en kamera och ett objektiv. Jag gillar utmaningen att ta bilder med det jag har och ångrar sällan mina val. Ibland ångrar jag att jag inte hade färg i kameran. Som t ex tillfället nedan. Färgsprakande dräkter gör sig inte lika bra i svartvitt, om man säger så.
Klarabergsgatan vid Sergels torg. Nikon S + f1,4/50 mm + Tri-X 400
Eders hängivne
PS
Någon vecka senare stötte jag på dem igen med min OM-2N. Det var lika illa då, ingen färg i kameran!
PPS
Jag kör med vänster- och högerdoja också. En av varje. Inget ombyte.
Nu har'e hänt igen
Om gamla bilder som lever sitt eget liv
Det är ett underligt fenomen, det där. Att gamla diabilder blir populära efter många år i diamagasinet. För en vecka sedan laddade jag upp just en sån där gamling från 1995 på mitt tumblr. Vi var på Naxos ett par höstveckor och just den här bilden tog jag i Hora Naxos' gamla stad som vi utforskade i långsam takt.
Med en billig gammal spegelreflexkamera och normalzoom. Ingen värstingkamera behövs för mina minnesbilder. Bildvärdet sitter nog i de minnen den återkallar.
Eders Hängivne
PS
Ibland tycker jag att jag tog bättre bilder förr...
Gårdagsnoteringar
Jag åkte in till city igår och fotade lite. En och en halv rulle får väl betraktas som lite med dagens bildflöden från digitalfotograferna. Men det räcker för att hålla mig igång och nöjd.
Jag gillar bussterminalen. Ljus och luftig och perfekt för svartvit fotografering.
Det blir intressanta skuggor av strukturen
Jag är fortfarande fascinerad av Waterfront
Så här långt var det Tmax 400 i kameran. På hotellet bytte jag till Acros 100 i den skumma baren.
Jag hittade en ny T-banestation. Blodcentralen. Har aldrig hört talas om den i SL-sammanhang tidigare.
Jag har länge tänkt stanna till vid Kristineberg och fota de där kioskerna som ser ut som tillfällig arkitektur. Mitt tåg skulle stanna i Alvik så jag var ändå tvungen att byta så jag gjorde det i Kristineberg istället och fick några minuter på mig.
Hemma framkallade jag filmerna. Tmaxen i Xtol 1:1 och Acrosen som stående framkallning i Rodinal 1:100 i en timme med förvätning fem minuter i vatten.
Till alla bilder använde jag en Leica M4-P med en gammal Summarit f1,5/50 (1954).
Eders Hängivne
Malmö streets
Om ett gatufotoförsök
Egentligen åkte jag till Malmö för att köra gatufoto i en annan miljö än Stockholm. Det var svårt. Inte för att det var Malmö utan för att jag blivit petig med vad gatufoto är. Jag brottas fortfarande med begreppet men väljer ändå att visa lite snapshots från Malmös gator. Ingen av bilderna räknar jag numera till gatufoto. Förra veckan fick jag låna en bok av Alf Johanson, "The history of street photography". Jag bläddrade snabbt igenom och tittade på bilder. Där syns en tydlig förändring av begreppet genom tiden. Nu har jag börjat läsa den också för att se om jag hittar något bra om gatufotografins själ. Till dess jag kommit igenom boken och kanske förstått får ni hålla tillgodo med lite snapshots.
Malmö är gästfritt
Självporträtt igen
Nationaldagen monteras ner
Privat ölprovning. Killen smakade på en massa ölsorter och matade in resultatet i nån app i mobilen. Det finns nördar för allt.
I Malmö trängs man gratis
En dalslänning och en skåning i gemytligt samspråk
Malmöbo från Karlstad
Tyskar
Pölsemannen hade korvätartävling
Den riktige pölsemannen
Mellanformataren
Det fanns stunder i Malmö då jag önskade att jag hade färg i kameran (!)