Pro Memoria
Färg vs svart/vitt - 5
I juni 2008 angjorde ostindiefararen Götheborg i Nynäshamn. Vi åkte dit för att se skeppet på nära håll och ta bilder. Det blev en hel del bilder men då skeppet var starkt överbefolkat var det svårt att få till "autentiska" bilder. Alltid var det någon/något ivägen. När vi till sist gick i land så tog jag en här bilden på skeppet framifrån. Många har kritiserat beskäringen nedtill och tyckt att jag skulle ha tagit med lite hav också. Men seglen är inte satta för seglats och kajkanten med ett kravallstaket var ivägen. Jag har dock inga problem att "se" det som inte syns och föreställa mig havet under bilden.
För ovanlighetens skull ska jag ta med originalbilden, om än beskuren till kvadratiskt. Lite allmän justering av färgmättnad , kontrast och ljus. Inget annat. Jo, jag reducerade kraftigt en del kromatisk abberation i riggen men allt kunde inte botas.
Som du ser är det en del att göra i bilden. Jag tog bort solreflexer uppe till höger, lyktstolpen och master nere till höger samt den bakomliggande öns skog nere till vänster.
Färdigrensad bild. Nu gick jag över till sv/v-konverteringen och den här gången använde jag Hue/Saturation-metoden som jag studerat på Moderskeppets DVD i ämnet. Man använder sig av två olika Hue/Saturationlager och drar i Saturation-spaken på det andra så att bilden blir sv/v. Sedan drar man i Hue-spaken på det första för att ställa in den bästa gråskalan. Stänger man sedan av dessa lager kan man se hur färgbilden ser ut för att få den önskade gråskalan.
Ja, det blev en liten överraskning att se vilka färger som skapade den bästa gråskalan =) Man kan lätt förstå varför en del filter får de effekter de får när man ser det här.
Så till sist den färdiga bilden efter lite kontrasthöjande åtgärder och ljusjustering.
Den här versionen lät jag skriva ut på papper 30x30 cm och monteras på kapaskiva av Crimson. Tro mig, den är mycket bättre på papper.
Här kan jag inte välja någon favorit. Jag gillar båda =)
Färg vs svart/vitt - 4
Ännu lite mer om färg vs svart/vitt. Den här gången har jag använt en gammal bild från tiden då jag gillade starka färger. Jag brukade skruva upp Saturation ganska mycket. Himlen är dock ganska utfrätt (men trogen hur det såg ut den dagen) och innehåller ingen bildinformation hur mycket jag än rattar och jag har ingen lust att hämta blå himmel för att lägga in i bilden. Jag är anhängare av den skolan som vill göra bilden färdig direkt i kameran. Låt vara med lite lagom pill i PS eller LR efteråt.
Här har jag jobbat mycket med att få fram detaljerna på loket. I originalfilen är loket väldigt mörkt men genom att lätta på Darks och Shadows kommer de fram. Lite extra färgmättnad ger lyster åt färgerna, tycker jag. Loket är nyrenoverat beträffande ångpannan och målningen och tillhör JÅÅJ, Järnvägssällskapet Åmål-Årjängs Järnväg som har ett museum i de gamla lokstallarna i Åmål. Loket står numera i Svanskog efter att banvallen spolades bort på ett ställe efter förra sommarens myckna regn. Reparationen uppskattas kosta någon miljon vilket är ganska mycket för en liten ideell förening att bära.
Slutresultatet i SEP, Silver Efex Pro
Återigen har jag valt förvalet High structure för att ytterligare förstärka detaljer på loket. Neutral film, inget filter och en lagom mängd omvänd rektangulär vinjettering . Återigen för att fokusera betraktarens intresse på det jag tog bilden för, loket. Det övriga sätter miljön och den urfrätta himlen är inte lika påfallande längre. Bilden är tonad med ljust "kaffe". Däremot kan jag inte framkalla den speciella doften av banvall och bangård men en betraktare som har känt den doften kan nog framkalla den utan större ansträngning ur sitt doftminne =)
Här har jag lite större svårigheter att välja en favorit. Men jag väljer nog den svart/vita tills sist. Kanske beroende på min svart/vita barndom och alla resor med tåg. Inte sällan bakom en ånghäst lite större än den här med röken smekande vagnens fönster så att man kunde tro att det var dåligt väder. Lukten av järnväg är för alltid fastpräglad i mitt doftminne. Minnet av träbänkar, vattenkaraffen och de veckade pappersmuggarna. Luftdraget i rumpan när man satt på toaletten och bajsade rakt ut på banvallen. Inte att undra på att man har ett par modelljärnvägar nerpackade i lådor i källaren =)
Färg vs svart/vitt - 3
Dags igen för lite jämförelse mellan färg och svart/vitt. Här har jag valt en ganska dålig bild ljusmässigt och lyckades fixa till färgbilden ganska bra om jag jämför med originalet.
Den färdigbearbetade bilden från Lightroom.
Motivet är dykbalben med postlådorna och i originalbilden är den väldigt mörk och skuggorna hårda. Jag lyckades dock lätta upp allt det mörka och få fler synliga detlaljer i de mörka partierna och ändå bevara bakgrund och himmel så som jag såg det vid fotograferingstillfället.
Slutresultatet i SEP (Silver Efex Pro)
Här ville jag fokusera ordentligt på motivet. Allt runtomkring tycks mig oväsentligt förutom att det bidrar till miljön för motivet. Jag har valt "neutral" film. Inga filter men kört en nästan överdriven omvänd vinjettering för att få motivet att framträda så mycket som möjligt. Vinjetteringen går att styra ganska mycket i SEP. Här har jag placerat centrum ungefär mitt i dykbalben och använt en vinjettering någonstans mittemellan cirkulär och rektangulär och sedan dragit i Amount tills jag var nöjd. Som oftast har jag börjat med att välja förvalet High structure.
Andra skulle säkert ha gjort annorlunda i båda efterbehandlingarna (möjligheterna är ju enorma numera i det digitala mörkrummet) men det här är min version efter min smak.
Färg vs svart/vitt - 1
Jag tar mycket svart/vitt nuförtiden då jag upptäckt att bilder ofta blir mer spännande utan färger. Det gäller inte alltid, förstås men svart/vitt är ofta värt att pröva om man har en digital färgbild. I bilderna nedan tycks kanske skillnaderna små men jag tycker att frånvaron av färg gör just den här bilden mer intressant. De få färger som finns i färgbilden stör mitt öga om jag jämför med den svart/vita. Vad tycker du? Föstora gärna bilderna så blir det tydligare.
Ricoh GRD II, 400 ISO. Obearbetad
Ekerö kyrka i lördags efter ett barndop.
Svart och vitt är fotografins färger
I brist på inspiration har jag tagit mig för att konvertera några gamla digitalbilder till svart/vitt. Eftersom jag gillar gamla svart/vita bilder har jag dessutom försökt få dem att se ut som gamla bilder. Jag har vuxit upp med svart/vitt och kanske är det det som har fått mig att vända tillbaka till fotografering på film. För nåt år sedan köpte jag programmet Silver Efex Pro som en plug-in till Lightroom. Här visar jag ett par exempel med förklaringar. Bilderna är från Järnvägsmuséet i Åmål.
Originalbild 1
Konverterad med soft sepia, film Kodak Plus-X, vinjettering med ljusa hörn (för att framhäva loket)
Syftet var att åstadkomma ett gammaldags foto taget med en storformatskamera.
Originalbild 2
Konverterad med high structure, neutral film, egen inställning av kornighet.
Syftet var att få bilden att se ut att vara från 50-talet och framkallad för att ge ett grovt korn vilket också gjort att den förlorat skärpa. Som om den vore fotograferad med en enkel amatörkamera.
Har jag lyckats i mitt uppsåt? Vad tycker du?
Mellanformataren