Jädraås och ångtåg
Det var en söndag i augusti, vi var i Gävle, solen sken och vad var då lämpligare än att åka till Jädraås och titta.
Järnvägen här har en lång historia men för att göra den kort så var det för att bland annat sänka de fortfarande höga malmtransportkostnaderna beslutade bolaget att bygga en järnväg mellan gruvan i Wintjern och masugnen i Jädraås. Den började trafikeras i september 1881 och den 2 oktober 1970 lämnade det sista ordinarie tåget Jädraås. Som tur är så finns det en livfull förening som driver museijärnvägen i Jädraås.
Vi börjar besöket med att kika in i lokstallarna.
Vi lovar att inte smutsa ner oss och går in och tittar på de fina loken och vagnarna där inne.
Loket Korsån är byggt 1902 och är museeieföreningens första lok. Den gick mellan gruvan i Vintjärn, masugnen i Åg och sjön Hinsen.
Ångvagnen Majorn byggdes 1888, en riktig skönhet tycker jag. Avsikten med den var att kunna köra persontrafik utan att binda upp ett lok för denna tjänst. Namnet fick den efter beställaren, ägarbolagets direktör och major i reserven John Samy Nisser.
Inspektionsdressinen Austin Ten är mycket fin den också.
Utanför stallarna står den här lilla motordressinen, den används för personal- och materieltransporter, inspektioner och är inget museifordon.
De finns mycket att titta på här och för killar med tåg i blick är det lätt att fasta på detaljer. De här två var helt uppslukade av något spännande.
Borta vid stationsbyggnaden började det nu samlas riktig mycket folk. Personalen var på plats, alla jobbar ideellt.
Praktiskt med godsvagn, där lastades alla barnvagnar in.
Dags att köpa biljett inne i den fina biljetthallen.
Jag frågade om jag fick ta en bild lite närmare och det gick så bra, fick även ett fint leende.
Men ännu finns det inget lok framför tåget, fast nu är det visst på gång.
Under puffande och rök kommer loket närmare.
och kopplas in framför vagnarna.
Så där nu är det körklart och dags för passagerarna att gå ombord.
En del har klätt upp sig dagen till ära, tre riktigt stiliga damer skulle ut och finåka.
Det kom så mycket folk som ville åka, så hastigt och lustigt fixades det fram en extra vagn så att alla skulle få plats.
Så där nu finns det plats även för de fina damerna.
Tåget tuffar iväg och vi som inte åkte med kan titta lite mer på omgivningen. Ett anat tåg står här till beskådan.
Lastat med lite livsnödvändiga ting.
Gamla skyltar är alltid kul. De här sitter på stationsbyggnaden.
Vi tog en promenad i Jädraås, men tar det i ett annat blogginlägg.
Den som vill veta mer om föreningen och Ångtågstrafiken i Jädraås kan läsa mer om det på deras hemsida här.
Ett utmärkt bra fotoreportage. Tåg är alltid intressant och vackert.
Ha det bra
Bob
Tåg är kul och ångtågen väcker barndomsminnen.
WOW for en super reportage med lige så super fotos.
Det er meget prisværdigt med så mange frivillige, som bruger deres fritid på sådanne kulturbevaringsværdige ting.
Vi har heldigvis også en del af disse museumsbaner i Dannmark.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Tåg är kul och ångtåg extra kul.
Hälsn!
vi hade en fin dag där.
Ha det gott/Stig
Såg museijärnvägen då jag var i Nora, den var inte igång då heller.
Hälsningar Lena
Det är fint i Jädraås, fanns en hel del att titta på där. inte bara tågen.
Men jag åker ju förbi här ibland.
Ca en mil norrut så finns det ju lavskrikor, ett mycket populärt ställe för fågelintresserade.
ing-marie
Vi åkte inte utan nöjde oss med att titta och fota, men det var många som åkte.
Det där med lavskrikor låter intressant, men att hitta dem är nog inte så lätt för en utböling. ;)