Maggan mellan isbjörnar och pingviner

och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Kaffe

Blev utvald att testa ett kaffe genom Buzzador. Eftersom kaffet var gott och jag fick en fin fikastund så blev det en bild också.

Postat 2017-09-27 13:50 | Läst 3077 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

En promenad i Gävle.

Finns väl inte så mycket att säga om den promenaden mer än att vi hade tur med vädret och det var skönt att röra på sig. Fick ihop över 20.000 steg den dagen.

Vid det stängda länsmuseet hade någon satt upp en graffitivägg, någon hade visa åsikter om den.

Gaveln på samma vägg.

Andra sidan.

Soptunnan har fått sig en släng med dekorationer också.

Kul dekor i tegelväggen på Länsmuseet.

Gamla Gäfle. Här finns det bebyggelse från tiden före den stora stadsbranden 1869. Vissa hus är så gamla som från tidigt 1700-tal.

Ett av de äldsta husen.

Borta vid gamla fängelset hittade jag den här dekorerade bänken. Kvinnokraft eller om det är gerillastickning. Fast den här var virkad.

En liten förklaring till vad gerillastickning är, saxat från Garntussens hemsida: "Gerillastickning, kravallstickning, stickgraffiti och gatustickning – kärt barn har många namn. Alla beskriver de hobbyn där man sätter upp stickade stycken i offentliga miljöer. Trots att tilltaget egentligen inte är lagligt är det få som stör sig på de färgglada tuberna som pryder lyktstolpar eller andra vardagliga föremål på stan. Till skillnad från vanlig graffiti skadar de inte heller underlaget och kan enkelt tas bort vid behov. Det krävs dock en sax för att göra det då styckena är fastsydda runt sitt föremål. Denna konstform har funnits i Sverige under ungefär 8-9 år".

Hittade en stolpe också.

Kom ner till Gavleån och de fina husen där, brukar stanna och beundra dem. Skulle inte ha något emot att bo så.

Många mönster i ån.

När vi ändå var ute och gick så fortsatte vi på Hälsans stig bort mot Boulognerskogen. Där träffade vi på en sebrabock.

På en kulle såg jag att gamle kungen Gustaf varit här 1924. Kan det klassas som graffiti? ;)

Vi traskade förbi Vall. Det ska ha varit en lantbruksskola här på 1800-talet. 

Som sagt hade vi tur med vädret, spegelblankt vatten...

..med fantasieggande speglingar.

I Boulognerskogen finns det en hel del konstverk också.

När vi nästan är tillbaka i själva stan så kan man beskåda  Carl Milles "Fem musicerande genier".

Vi fortsatte promenaden åt andra hållet, gick först igenom själva Gävle och vattenpölarna skvallrade om att det inte varit lika fint väder i går.

Passerade under järnvägen.

Pampigt och fint gammalt hus där.

 Lite reklam för ett trevligt kameramärke.

I de här kvarteren doftar det gott från nyrostat kaffe. Vinden låg inte på från Skutskär, den doften är inte lika behaglig.

Ute på Alderholmen byggs det för fullt.

Längs stränderna här på Alderholmen stod sjöbodarna och magasinen tätt. I takt med att järnframställningen i Gästrikland expanderade under 1700-talet kom skeppningen av järn från Gävle igång på allvar. Under samma tid växte varvs- och rederinäringen sig stark, vilket bidrog till att hamnen under slutet av 1700-talet var den tredje största i landet. Nu finns det inte så mycket kvar av den bebyggelsen.

Det växer upp mängder av hus här och jag ser att det har kommit en hel del nya sedan jag var i Gävle senast.

Nu ser jag dessutom att det växer upp hotfulla svarta moln, så vi återvänder till vårt hotell för att vila benen och undvika att bli genomblöta.

Postat 2017-09-19 10:10 | Läst 6264 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Jädraås och Erskine

Lite mera från Jädraås. Tiden för att blogga räcker inte alltid till men bilderna finns ju kvar så nu kommer lite mer från trippen upp till Jädraås.

Klart vi ville titta på husen som Erskine ritade. De här husen som var väldigt moderna i sin utformning då de byggdes på 50-talet väckte stor förundran och de är fortfarande populära bland husägare. Då 1952 var det tänkt att det var skogsarbetare som skulle bosätta sig där så det naturliga namnet på området var Skogsarbetarbyn.

Det var nog full fart och liv och rörelse här i Jädraås förr i tiden. En hytta med två masugnar var i bruk mellan 1858 och 1930 och en Lancashiresmedja var i drift mellan 1905 - 1942.

Det kom en liten regnskur då vi tog vår promenad, såg inte att jag fått en droppe på linsen men den här byggnaden var så pampig så den får vara med i bloggen ändå.

Ser att de är stolta över Jädraås.

Vi lämnade Jädraås och så hamnade  vi i Brattfors Bruk, det härstammar från 1600-talet. Det var drottning Christinas livläkare som 1673 lämnade storstan för att flytta  hem till Wiij i Ockelbo för att anlägga en järnbruksrörelse. Den blev senare känd under Ockelboverken och det här är en del av det.

På en liten skogsväg hittade vi den här lilla idylliska platsen...

...med rester från en svunnen tid.

Sedan flög vi vidare, miljövänligt och bra.

Hamnade i Högbo för att inhandla lite presenter till en stundande högtidsdag.

Dessförinnan hade vi kollat in föret på Kungsberget. Var inge vidare glid i backen.

Men visst måste vi kolla utsikten från toppen även om liften var stängd.

Den här gubben var den enda som var där, men han var desto gladare.

Postat 2017-09-13 09:59 | Läst 6255 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Jädraås och ångtåg

Det var en söndag i augusti, vi var i Gävle, solen sken och vad var då lämpligare än att åka till Jädraås och titta.

Järnvägen här har en lång historia men för att göra den kort så var det för att bland annat sänka de fortfarande höga malmtransportkostnaderna beslutade bolaget att bygga en järnväg mellan gruvan i Wintjern och masugnen i Jädraås. Den började trafikeras i september 1881 och den 2 oktober 1970 lämnade det sista ordinarie tåget Jädraås. Som tur är så finns det en livfull förening som driver museijärnvägen i Jädraås.

Vi börjar besöket med att kika in i lokstallarna.

Vi lovar att inte smutsa ner oss och går in och tittar på de fina loken och vagnarna där inne.

Loket Korsån är byggt 1902 och är museeieföreningens första lok. Den gick mellan gruvan i Vintjärn, masugnen i Åg och sjön Hinsen.

Ångvagnen Majorn byggdes 1888, en riktig skönhet tycker jag.  Avsikten med den var att kunna köra persontrafik utan att binda upp ett lok för denna tjänst. Namnet fick den efter beställaren, ägarbolagets direktör och major i reserven John Samy Nisser.

Inspektionsdressinen Austin Ten är mycket fin den också.

Utanför stallarna står den här lilla motordressinen, den används för personal- och materieltransporter, inspektioner och är inget museifordon.

De finns mycket att titta på här och för killar med tåg i blick är det lätt att fasta på detaljer. De här två var helt uppslukade av något spännande.

Borta vid stationsbyggnaden började det nu samlas riktig mycket folk. Personalen var på plats, alla jobbar ideellt.

Praktiskt med godsvagn, där lastades alla barnvagnar in.

Dags att köpa biljett inne i den fina biljetthallen.

Jag frågade om jag fick ta en bild lite närmare och det gick så bra, fick även ett fint leende.

Men ännu finns det inget lok framför tåget, fast nu är det visst på gång.

Under puffande och rök kommer loket närmare.

och kopplas in framför vagnarna.

Så där nu är det körklart och dags för passagerarna att gå ombord.

En del har klätt upp sig dagen till ära, tre riktigt stiliga damer skulle ut och finåka.

Det kom så mycket folk som ville åka, så hastigt och lustigt fixades det fram en extra vagn så att alla skulle få plats.

Så där nu finns det plats även för de fina damerna.

Klart för avgång.

Tåget tuffar iväg och vi som inte åkte med kan titta lite mer på omgivningen. Ett anat tåg står här till beskådan. 

Lastat med lite livsnödvändiga ting.

Gamla skyltar är alltid kul. De här sitter på stationsbyggnaden.

      

Vi tog en promenad i Jädraås, men tar det i ett annat blogginlägg.

Den som vill veta mer om föreningen och Ångtågstrafiken i Jädraås kan läsa mer om det på deras hemsida här.

Postat 2017-09-04 11:35 | Läst 6812 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera