När jag trodde att jag var färdig med Laxön och Sand hittade jag dia, och då blev det en färja med lite färg kvar
Ska man bygga en färja krävs det pontoner också och de ska baxas i läge.
Är det en varm och solig sommar gör det inget att bli blöt.
Den här dagen verkar det vara regn, av klädseln att döma.
Det gäller att baxa pontonerna på plats, utan att strömmen tar dem, för då hamnar de lätt vid en udde en kilometer nedströms. Det är det strömmande vattnet, och de svårigheter det medför när man ska ta sig över till andra sidan, som gör att ingenjörstrupperna har tränat färjning och broslagning här sedan slutet av 1800-talet. Men nu är allt bara historia. Och mina bilder en del av min egen historia.
Här håller överbyggnaden på att komma på plats. I princip bygger man en kort bro ovanpå pontonerna, och så har man en färja.
Bygget pågår för fullt. Man kan ana konstruktionen med vertikala ramar och tvärgående balkar.
Ett annat gäng verkar ha tagit sig över till andra sidan med en ponton. Det kräver lite roende.
Den här gången har jag scannat in glasade dia, och då brukar det bli fyra bilder i taget. Det är bekvämast för mig och scannern. När jag scannar negativ blir det fler bilder på en gång och då blir ofta de blogginläggen längre. Det här är kanske en mer lagom munsbit, i alla fall så här på morgonen.
Vi byggde några BB2 för civil användning då markägare lyckats köpa en sats för, i princip, skrotvärdet och sedan ville ha hjälp med att montera. Och vi var ju glada att få bygga bro utan att behöva riva den direkt efteråt.
Ta en tur med bil, cykel eller till fots längs Södermälarstrand, nära Slussen, så får ni uppleva en livs levande BalkBro 2 med dubbla sidor och extra långa tvärbalkar.
Det gjorde det bekvämt att kalla den BalkBro 2, till skillnad från andra broar som hette Krigsbro. (KB)
Ha en fin dag!
Intressanta bilder, speciellt för oss som inte gjort lumpen. Fast det ser kul ut, det där bygget hade jag nog gärna deltagit i. Lite om Mekano fast med betydligt större byggdelar.
Lite tyngre än mekano är det, de bärande byggbitarna väger uppåt ett kvarts ton! Det var kul om man gillade bära tungt, men också jobbigt.
Mr Bailey, som var den som fick idén till konstruktionen, byggde på fritiden bromodeller och visade en gång upp några modeller för sin chef. Det var så det började.
//signalist ekh
God Jul på dig...
PCS 1966-67
Stackars boende i Älvkarleby som blev väckta av samma sånger varje sommarmorgon.
”Bygga broar det oss roar...”, ”Ida satt på bänken Mats där under låg...”