fotografering (och annat?) med ddarriga händer

När jag trodde att jag var färdig med Laxön och Sand hittade jag dia, och då blev det en färja med lite färg kvar

Ska man bygga en färja krävs det pontoner också och de ska baxas i läge.

Är det en varm och solig sommar gör det inget att bli blöt.

Den här dagen verkar det vara regn, av klädseln att döma.

Det gäller att baxa pontonerna på plats, utan att strömmen tar dem, för då hamnar de  lätt vid en udde en kilometer nedströms. Det är det strömmande vattnet, och de svårigheter det medför när man ska ta sig över till andra sidan, som gör att ingenjörstrupperna har tränat färjning och broslagning här sedan slutet av 1800-talet. Men nu är allt bara historia. Och mina bilder en del av min egen historia.

Här håller överbyggnaden på att komma på plats. I princip bygger man en kort bro ovanpå pontonerna, och så har man en färja.

Bygget pågår för fullt. Man kan ana konstruktionen med vertikala ramar och tvärgående balkar.

Ett annat gäng verkar ha tagit sig över till andra sidan med en ponton. Det kräver lite roende.

Den här gången har jag scannat in glasade dia, och då brukar det bli fyra bilder i taget. Det är bekvämast för mig och scannern. När jag scannar negativ blir det fler bilder på en gång och då blir ofta de blogginläggen längre. Det här är kanske en mer lagom munsbit, i alla fall så här på morgonen.

Inlagt 2013-04-04 08:20 | Läst 5392 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Oj nostalgin fortsätter i färg och det blev en ny upplevelse! Ha det bra!
Svar från janolof 2013-04-04 15:26
Det var många nya upplevelser den sommaren.
Jag har inte haft tid att kommentera dina tidigare lumpen inlägg, men vill bara säga att jag tycker dom är mycket intressanta. I dag kan jag inte förstå varför jag fotade så litet under miun lumpartid.
Svar från janolof 2013-04-04 15:28
Roligt att du tycker om dem. För mig blir det en rejäl nostalgisk kick.
Min pappa gick igång på de här bilderna från Älvkarleby. Han berättade om hur han bar båtar uppför vägen som syns på den nedre bilden. Balkbro 2 säger Löjtnant Fröderberg vid Ing 1/ Ing 2 att det heter ;) Det ska ska vara överblivet material från Andra världskriget.
lynxx 2013-04-04 10:22
Stämmer! Det finns fortafarnde fullt av det i lager runt om i Europa.
Vi byggde några BB2 för civil användning då markägare lyckats köpa en sats för, i princip, skrotvärdet och sedan ville ha hjälp med att montera. Och vi var ju glada att få bygga bro utan att behöva riva den direkt efteråt.

Ta en tur med bil, cykel eller till fots längs Södermälarstrand, nära Slussen, så får ni uppleva en livs levande BalkBro 2 med dubbla sidor och extra långa tvärbalkar.
Svar från janolof 2013-04-04 11:05
Materielen var märkt med BB2 när den köptes in; det står ursprungligen för Bailey Bridge efter konstruktören. Flitigt använd av engelsmännen i Nordafrika och Italien och vid de allierades framryckning 1944.
Det gjorde det bekvämt att kalla den BalkBro 2, till skillnad från andra broar som hette Krigsbro. (KB)
Intressant!! =) Stor eller liten munsbit, det spelar ingen roll! Kör på bara! =)
Ha en fin dag!
I Sand har jag bott, men det är kanske ett annat Sand det här. Mitt ställe var i Ångermanland nära Forsmo.
Intressanta bilder, speciellt för oss som inte gjort lumpen. Fast det ser kul ut, det där bygget hade jag nog gärna deltagit i. Lite om Mekano fast med betydligt större byggdelar.
Svar från janolof 2013-04-04 14:16
Detta Sand ligger vid Älvkarleby, lite nerströms kraftverket.
Lite tyngre än mekano är det, de bärande byggbitarna väger uppåt ett kvarts ton! Det var kul om man gillade bära tungt, men också jobbigt.
Mr Bailey, som var den som fick idén till konstruktionen, byggde på fritiden bromodeller och visade en gång upp några modeller för sin chef. Det var så det började.
Här väcker du många minnen med dessa bilder. Mycket nostalgi må jag säga. Det var en tuff roddtur över älven kommer jag ihåg, men vi lyckades i alla fall. Men det fanns några som hamnade långt ner i älven.
//signalist ekh
Svar från janolof 2013-04-04 21:57
Ror man rätt gör vattnet jobbet, annars blir det jobbigt. Men det var ju klumpiga doningar att ro.
janhade 2016-12-18 22:51
Ner i Skutskär...
Rambalkarna väger 269 kilo, tvärbalkarna 211 kilo, bars av sex man med bärspakar. Svullna och inflammerade armveck efter första veckan...
Svar från janolof 2016-12-18 20:15
Jag har inga minnen av armvecksbesvär, men visst hände en del.Roligt att du hittade ett så gammalt inlägg

God Jul på dig...
janhade 2016-12-18 22:51
Krossade tår var inte heller ovanligt! Kommandot när man höll takten vid rodd kommer du kanske ihåg: Ens rodd, ens rodd...

PCS 1966-67
2018-02-16 12:05   Kaj Nordquist
Bilder från Ingenjörtrupperna är mycket intressanta för det nationella truppslagsmuseet i Skillingaryd Miliseum. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig till vårat fotoarkiv ?
2019-04-21 20:48   Christer Andersson
Där har man varit och byggt bro. Ing1 78–79. Härliga bilder med hög igenkänningsfaktor!
2019-08-14 23:57   Jan Sveide
Låg två somrar på Laxön.

Stackars boende i Älvkarleby som blev väckta av samma sånger varje sommarmorgon.

”Bygga broar det oss roar...”, ”Ida satt på bänken Mats där under låg...”
2022-11-01 15:40   Micke Soto
Kul att se! Trivdes sjukt bra på ING 1 83-84. De första veckorna på Laxön med brobygge & cykelturer till skjutbanan i Gävle för att efter sex veckor (tror jag det var) slutligen cykla ner till Södertälje. Många roliga minnen... Tack Jan-Olof :-)