Reflektioner och upplevelser
Snorig och kraxig, hängig och trött sitter jag här hemma utan fika
I alla fall är jag utan sådant där riktigt fika, när man sitter på ett riktigt fik med vänner, kompisar, främlingar och annat löst folk. Kaffe har jag ju hemma, och te också, så på den fronten lider jag ingen brist. I går skulle jag ha besökt moderna museet för att titta på Klee och Aguéli, och käkat lunch med gamla 70-talskompisar, men det tog hela förmiddan innan jag kraxat loss morgonslemmet i halsen, så jag insåg att stanna hemma var vad som gällde.
Aguéli är jag bekant med sedan tidigare, eftersom jag bott i Sala, där Aguèlimuseet finns, men Klee har jag ingen uppfattning om. Så jag missade Klee och kompisarna och satt hemma och kraxade för mig själv. Lika bra det, för jag var trött.
I brist på museitavlor får det bli tavlor som inte har något med saken att göra, tavlor jag såg tidigare i veckan.
Och på lördag är det fotofika i Uppsala, men det är nog inte något för mig den här gången. Jag får nog sitta hemma och lösa sudoku och korsord och göra annat som är nyttigt för mig, med vacker musik i bakgrunden.
Host, host.
En ovidkommande bild till (måste ju använda dem , när jag nu gjort dem i ordning)
På väg till ett annat fika.
Ljuspunkter i mörkret
När man är ute och går i mörkret och plötsligt kommer till en upplyst plats, blir det som en liten omväxling.
Men man kan ju inte stanna kvar där, så det blir att fortsätta i mörkret.
Försöka navigera efter de ljuskällor man ser, speciellt om man går där man aldrig gått förut.
Ibland får man nästan gissa vart man ska gå.
Plötsligt lyser det upp lite mer.
.
Vandra in i mörkret
Det är ännu så länge lätt att gå in i mörkret, skymningen kommer förhållandevis tidigt och en eftermiddagspromenad slutar gärna i eftermiddagsmörker.
Då, om ljuset faller rätt, börjar gångtunnlarna bli spännande.
Gångtunnlar som motiv var något jag upptäckte när jag började blogga. Då jobbade jag fortfarande och gick ofta till och från jobbet, när jag inte cyklade. Kameran var med och det blev många gångtunnelbilder och tunnlarna blev ett återkommande tema. Som synes får jag får jag återfall ibland.
Men gårdagens promenad blev mer en vandring in i mörkret. Det blev ju också en fortsatt tillvänjning (eller vad man ska kalla det ) till den nya kameran. Jag köpte den ju av två skäl:billig och liten. Alls icke lika ergonomisk som min Olympus, men fickvänlig, en typisk flanörskamera. Jag har inte gjort någon direkt jämförelse (tester är tråkiga), men den verkar klara mörker lika bra, bättre än fotografen.
Sedan blir ju frågan om man ska tolka mörkret i färg- eller gråskala.
Alltså blir det både och, färg och svartvitt, fast det slutgiltiga beslutet tar jag hemma vid datorn, och ibland blir det tvärtom mot vad jag tänkte (och såg) därute i mörkret.
Plötsligt kanske man drabbas av en översvämning. Då gäller det att se upp.
Den här bilden visar definitivt fler detaljer än vad jag såg när jag gick där. Det finns ibland mycket att hämta i lågdagrarna.
Men man kan ju också bevara mörkret i bilden.
Eller också ljusar man upp bilden när den kommer hem till datorn. Den här bilden är tagen på samma plats, med samma ljus, och samma inställningar som förra bilden.
Sedan är det bara att bestämma sig för om det är fult och brusigt och läskiga färger, eller om det är en bild med speciellt uttryck.
(konst)igheter i Edsvik
Det såg ut som att bilen hängde uppe i ett träd. Konstigt. Någon sorts Installation?
Men det var förstås en villa, en synvilla.
Ett konstigt djur fanns också där. Det verkade konstgjort.
Aftonljusets spotlight hjälpte mig med ljussättningen.
Det blev inte bättre inomhus. Ladan var fylld av konst.
Att betrakta konst kanske också är en konst.
När jag kom ut igen stod naturen för den sköna konsten.
Jag behövde inte skapa något själv, det var bara att tacka och ta emot och avbilda.
Så började ljusen tändas i stugorna och jag bar hem mina bilder i min lilla kamera i fickan. Det är ju litenheten som är den stora finessen med den lilla kameran.
Att objektiven är kompatibla med min Olympus gör ju inte saken sämre.