Det var så roligt att gå ut i mörkret så jag gick ut en gång till när jag sett bilderna
Det var så det var, att det var så roligt att se bilderna jag tog när mörkret fallit i går eftermiddag, att jag inte kunde avhålla mig för att gå ut en gång till med kameran, och då inte bara vid huslängan där jag bor. För mörker är det ju inte brist på så här års, och inte ljus heller, det artificiella om man bor i tätbebodda trakter. Så det kan ju vara både ljust och mörkt, en liten utmaning för både kamera och fotograf, men eftersom det verkade vara en ganska lindrig utmaning just då, gick jag ut.
Den första lilla promenaden ( se föregående inlägg) körde jag med 800 ASA, men nu bestämde jag mig för 200 ASA Det krävde ju lite bättre stöd, eftersom tiderna blir längre, men jag tog inte med min tungviktare, för jag gillar ju avslappnad lättviktsfotografering numera.
.
Perspektivet blir lite lågt med ett kort stativ på asfalten.
Men det var inte stativen eller motiven det handlade om utan kamerans uppförande i mörkret. Det var ju därför jag gick ut en gång till. Blandljus och mörker, hur skulle jag och kameran klara det? Färg eller svartvitt? Jag behövde ju inte välja vid fotoögonblicket, eftersom jag kör med RAW i kameran. Väljer gör jag när jag kommer hem, men det utesluter ju inte att jag har tankar redan när jag plåtar.
.
Blandljus. Men inte värsta sorten. Kameran stod på trekvart i trappen.
.
Här fick jag nog till lite av den höststämning jag var ute efter när jag gick ut. Hade jag behållit färgen hade ni sett bilens ilsket röda bromsljus därborta, men det var inte den stämningen jag ville ha, visade det sig när jag kom hem.
Även om jag var ute och testade kamerans mörkerbeteende, kan jag inte helt avhålla mig från att tänka på motiven, är jag går där, för då blir det ju ett rent kliniskt test som inte säger mig så mycket.
Det är inte första gången jag plåtar det här möblemanget, men nog aldrig ur den här vinkeln. Exponeringen är med flit i underkant, dels för att se hur kameran hanterar det, dels för stämning och uttryck i bilden.
Egentligen vet jag inte så mycket om kameror och kamerateknik, jag intresserar mig mest för hur det fungerar när jag står där med kameran i handen. Jag väljer att förstå så mycket jag behöver, sedan tappar jag intresset.
Mörker eller ljus. Här finns båda. Klarar kameran av det? Och fotografen? Och så var det perspektivet: 14 mm på m4/3-kamera (som en gammaldags 28:a).
Ljuset och mörkret.
Det här var definitivt inte ett "prov utan värde", nu vet jag bättre hur kameran uppför sig i mörkret, och jag med den --inte det minst viktiga.
.
Trevlig helg J-O
Tack det samma!
-affe
Det var där en mörkare värld började.