Cykelsemester? Konstiga vägar? Hur gammal är den västmanländska Opeln? Och varför blev det tidstypiska bilder?
Cykelsemester är det väl inte, även om det är sommar och cykel. Eftersom det var militärt hette det nog förflyttning, för det var det vi skulle göra, förflytta oss norrut. Och vi var ju blivande All-Ingare som skulle tillhöra förband som förflyttade sig med hjälp av cykel. Alltså lärde vi oss att cykla. Vi kunde förstås redan cykla, men det gällde ju att göra det på militärt vis också. Gruppvis, i kolonn, med lagom avstånd, etc...
Den här gången var det ganska behagligt, fint svenskt sommarväder, och bara ren förflyttning, inga konstiga övningar samtidigt.
Men eftersom det var militärt gjorde vi ibland konstiga vägval.
Vad alla tittar på, och varför vi sticker upp i skogen har jag ingen aning om, det är bara att fantisera fritt om det. Men det kan ju inte vara farligare än att jag vågar vända ryggen ditåt medan jag fotograferar. Är det inte också så att det obekanta gör bilden mer spännande? Varför kunde jag placera mig där jag stod, i stället för att följa kolonnen ut i terrängen.
Och titta noga, där är faktiskt en kamera på bilden. Det var fler än jag som fotograferade, men inte lika flitigt som jag och definitivt inte på övningarna.
Men mestadels cyklade vi i kolonn på mellanstora vägar genom det sörmländska landskapet. Vi skulle ju någonstans. Visste vi vart? Ja slutmålet var känt och välkänt, men inte om det fanns delmål, men något talar för det, det var ju redan eftermiddag.
Här är vi kvar i Södermanland men möter en bil från Västmanland. Undrar om bildetektiverna kan bestämma årsmodell även denna gång?
Jag kunde fotografera under tjänsten, tack vare att jag fått ett fototillstånd av någon säkerhetsansvarig på regementet. Det var alltså inte bara att ta med sig en kamera och sätta igång och plåta. Dessutom fick den ju inte hindra i tjänsten, vilket ju gjorde att allt kunde jag inte fotografera. Sedan hade ju respektive befäl vid en övning sista ordet. Tyckte de att det var olämpligt så var det olämpligt. Och ibland tyckte jag det var olämpligt så då fotade jag förstås inte, eller lämnade kameran i skåpet.
Vad var det då för utrustning jag hade? Jag hade en systemkamera Minolta SRT101, och till den tre objektiv, men telet hade jag nog aldrig med till regementet. Det var alltså antingen normalen som följde med kameran när jag köpte den, kitobjektiv som man skulle säga idag, eller en vidvinkel som jag använde. När jag tittar på bilderna undrar jag om det inte var vidvinkeln som mest satt på, ett Tokina 35 mm, tror jag det var. I kameran satt Tri-x.
35 mm och Tri-x, är det därför bilderna ser tidstypiska ut? Eller är det för att de är tidstypiska? Och vad är det då som är tidstypiskt? Värnpliktiga kanske, sådana som inte finns idag. Men var det inte omodernt att cykla?
Opel Rekord PII presenterades 1960 och tillverkas till 1963, nästan 800.000 enheter.
Jag var lärling hos en GM-återförsäljare från 1962 så därför.
m.v.h. Erik / DK
PS: tummen upp för Minolta SRT101
Opeln hade alltså några år på nacken redan då, minst sju.
Minoltan hade jag i fem år innan jag bytte till Olympus OM1.
Tack för experthjälpen/J-O
Jo, det var nog omodernt att cykla. På vårt regemente (A1) fanns det nog inte många cyklar då vi var så att säga genom-motoriserade.
/Stephan
Rekord P2 (1960-63) Opel Rekord P2
Fabrikat Opel
Tillverkning 1960-1963
Karosseri 2/4-dörrars sedan
3-dörrars kombi
2-dörrars coupé
Motor 4-cylindrig radmotor
Växellåda 3/4-vxl manuell
Hjulbas 254 cm
Längd 452 cm
Bredd 163 cm
Höjd 149 cm
Liknande
Ford Taunus
Vauxhall Victor
Volvo Amazon
Versioner:
Modell Årsmodell Motor Cylindervolym Effekt Bränslesystem
1500 1961-63 4-cyl radmotor ohv 1488 cm³ 50 hk Enkel förgasare
1700 1961-63 4-cyl radmotor ohv 1680 cm³ 55 hk Enkel förgasare
1700 S 1962-63 4-cyl radmotor ohv 1680 cm³ 60 hk Enkel förgasare
Kul att se dina bilder från militärlivet.