Pro Memoria
Mina bokfynd - 10
Iridescent Light av Michael Axel
Det här boktipset är bara för filmnördar som vill ta ut det lilla extra ur negativen. Jag har nu redan läst den flera gånger, provat innehållet, läst igen, testat och åter läst. Det här är, i all sin enkelhet, en bra start för den som vill börja med stående framkallning. Boken finns på Blurb.
Axel rekommenderar framkallningsdosa med stålspiral. Jag som framkallat med Pattersons dosa sedan starten 2009 har lite svårt att vänja mig vid handgreppen vid laddning av stålspiralen. Man laddar ju filmen inifrån och ut. Sista gången gick det riktigt bra med 135-spiralen. 120-spiralen och jag är fortfarande oense, även om den i förstone kan tyckas enklare att ladda. Nåväl, det ska nog gå att bemästra den efter några ytterligare försök. Det sorgliga är att bilder förstörs i de misslyckade försöken. Sista gången jag använde 120-spiralen förstördes hela filmen. Ok, bara tolv bilder men en film är ju inte gratis och man har ju lagt ner en massa kreativ möda på dem =)
Varför stillastående framkallning? Ska man verkligen inte agitera? Finessen med stående framkallning är att framkallaren är så utspädd att den behöver rejält med tid på sig att bli färdig. Det fina med det är att framkallaren är varsam med gråtonerna och ger en mycket stort tonomfång i negativen. En färsk framkallare tar fram högdagrarna ganska snabbt för att sedan, när dess kraft avtar mejsla ut de mörka partierna i en bild på ett delikat sätt. Med stående framkallning lockar man ur det bästa av en film.
Inte alla motiv är bra för stående framkallning, t ex bilder med starka kontraster, men kan ändå upplevas rikare av denna metod. Nu kommer lite av mina egna bilder (så gott det nu går att se på en nedskalad bild på en bildskärm). När jag förstorar dem på min egen för att se detaljerna blir jag såld på denna metod. Hur fint ska det inte bli när jag kopierar på papper?
Alla bilder är tagna på Neopan Acros 100 exponerad på 160 ISO. Axel rekommenderar att man underexponerar för att man inte ska bränna ut högdagrarna i den långa framkallningstiden.
Däremot är några bilder framkallade i Rodinal 1:200 i två timmar medan några andra är framkallade med Rodinal 1:100 i en timme.
Jag har även försökt framkalla en rulle med ett annat recept från Axel med Xtol 1+4 och några ml Rodinal i. Det var den rullen som blev helkass (120) men jag tror inte det var p g a framkallaren. Skit bakom spakarna helt enkelt.
Jag ska nog prova med lite andra filmer också men för tillfället kör jag med Acros 100 som jag exponerar på 125 eller 160 ett tag till. En ny dimension i det svartvita fotograferandet har fått fäste i Vällingby!
Eders hängivne
PS
Till hösten blir det till att köra lite nya neg i mörkrummet. Det ska bli riktigt spännande att se slutresultatet på papper.
Standardisering i kamerastallet
Om ordning på torpet
Efter att ha kört slut på film i ett flertal kameror och till slut bara haft två med film i har jag bestämt mig för att ha en standarduppsättning som passar för olika tillfällen. Både färg och svartvitt, dia kommer jag att sluta använda när de få rullar jag har i frysen har förbrukats.
Så här ser det ut i stallet just nu:
1) Zeiss ZM med Across 100 @160
2) Rolleiflex 3,5B med Tmax 100
3) Olympus OM-2N (S) med Portra 160 @200
4) Olympus OM-2N (B) med Tmax 100
Jag kör färg i Olympusens silverhus och svartvitt i det svarta. Bra för mitt eget minne. Annars håller jag min profilsida uppdaterad med vilken film jag har i husen för säkerhets skull.
Jag ska också försöka mig på att inte byta objektiv utan köra en rulle med samma objektiv rakt igenom. En sak mindre att komma ihåg, alltså. Jag har försökt otaliga gånger att föra anteckningar när jag är ute men jag misslyckas varje gång.
5) Stafettkamera
Jag har också tänkt mig att ha en löshäst och köra en rulle i en ny (läs gammal) kamera som en slags stafett för att hålla liv i mina gamla godingar. Första kameran blir Nikon F80 med Plus-X 125 körd på ISO 160. Jag har tänkt köra den i stående framkallning. Vem som står i tur efter den är skrivet i stjärnorna. När det blir dags är det stundens ingivelse som bestämmer. Jag hoppas kunna hålla mig och vänta tills rullen är slut innan jag laddar nästa kamera. Vi får se hur det går.
Det kan mycket väl hända att ingen kamera som för tillfället har film passar för de projekt som dyker upp. Då laddar jag en passande kamera för just det projektet men siktar på att köra slut på den innan jag tar upp stafettkameran igen. Paus i stafetten alltså. Solklart, va?
Eders hängivne
Sommarstuga på Gotland
Trivsam sommarstuga på södra Gotland med vedkamin och utedass. Välkomnande entré med direktaccess till storstuga. Kokmöjligheter finns och trots sina fåtaliga kvadratmetrar är den rymlig för alla med erfarenhet av "compact living". Ett fynd och en upplevelse för stressade storstadsmänniskor. Här är man helt bortkopplad från omvärlden. Det finns varken ström eller internetuppkoppling. Inget mobilnät har täckning i området.
Stugans tomt är omgiven av en pittoresk gärdesgård och utanför densamma är landskapet förtjusande öppet och ödsligt. Flera hundra meter fri sikt åt alla håll. Bilväg finnes ända fram. Närmare detaljer som möjligen kan finnas om objektet återfinns på Hemnet.
Alla bilder.
Eders hängivne
PS
Till saluskylten var trasig men autentisk
Gotland i grått
Om en semesterresa i svartvitt
Vi åkte till Gotland några dagar i mitten av juli. Med mig hade jag D600 och Zeiss ZM och flera objektiv till båda. Tanken var att ta lite vanliga turistbilder med D600 och lite annat med Zeissen på film. Men det bar sig inte bättre än att jag tog allt på film. Åtta rullar svartvitt och inte en enda digital bild. Min fru använde den andra kameran och jag var nöjd ändå. Vi har varit på Gotland förut så det var inte mycket nytt. Det blev bara så att jag fortsatte med det svartvita.
Vad kan man då säga om Gotland i svartvitt? Gråspräckligt. Kalksten gör sig inte bra på bild. Dessutom gör den allting så himla ljust. Ibland frestades jag att sätta på ett gråfilter men behöll gulfiltret på utom sista dagen då en molnslöja lade sig över ön. Då ersatte jag gulfiltret med ett vanligt UV-filter. Nu blir det lite smakprov ur de åtta rullarna Tmax 400. Jag använde mest 35 mm men några bilder blev tagna med 90 mm. Jag kommer knappast ihåg vilka. Det är ganska många bilder så det här är bara för de uthålliga.
Vi åkte som alla andra med Destination Gotland.
Det finns ett café som ett strykjärn i Visby
Vi bodde på Strand Hotel
Första kvällen njöt vi av solen och brisen från havet
Färjan till Fårö är gul och blå.
Hästen (eller hunden?) i Gamle hamn
Frun tar igen sig
Raukfältet vid Digerhufvud hade många besökare
Men alla "försvann" i det gråspräckliga
Helgumannen. Lite trä att vila ögonen på.
De har t o m trätak
Båten hade flyttat på sig sedan förra gången.
Trä är skönt att titta på i det hårda kalkstensljuset
En uppnäst rauk vid Langhammars raukfält
Skönt med lite välbekanta former att vila ögonen på också. Jag menar bilplåt. En Hudson Hornet.
Roma glasbruk ligger framför Roma klosterruin vilket gör klostret lite svårt att hitta om man inte har varit där förut. Åk mot Kungsgården.
Det här är resans bedrift. Vi (jag) hittade ruinen efter ett annat kloster bara några kilometer från Roma men lika intressant. Jag kan inte ens förklara vägen.
Skeppssättning längs vägen med utsikt över Karlsöarna
Vi åkte längs en kustväg med vindpinade träd
Vi jagade väderkvarnar åt dottern
Körsbärsgården i Sundre. Hur sannolikt är det att man träffar en fotoklubbskompis här utan att ha planerat det? Trevligt och överraskande! Vernissage var det också och gratis inträde.
Vi åt en bit mat här och jag fotograferade väggdekorationen
En av fruns favoritkonstnärer ställde ut här
Hoburgsgubbens näsa är fortfarande gul så att man ska upptäcka honom. Det vore ju synd att ha varit där och inte sett honom.
Spånklädda hus i Visby hamn
Jag provade talarstolen i Almedalen men ingen ville lyssna.
Utsikt från mitt hotellrum
Takterassen utanför mitt rum. Granne med ruiner.
Här väntar vi på att få köra ombord på färjan hem
Eders hängivne
PS
Jag rekommenderar att sätta i färgfilm i kameran när ni åker till Gotland. Bilderna blir mer spännande då. =)
Första hålkameraförsöket
Om lärdomar
I våras fick jag för mig att konvertera min gamla Piccolette till en hålkamera. Den befintliga linsen var verkligen inget att ha så ett hål skulle nog bli bättre. Jag hade rätt beträffande distorsionen men med kamerakonstruktionens övriga detaljer hade jag fel. På Piccoletten sitter bländaren framför linsen och jag antog att om jag bara körde full öppning så skulle det inte vara något problem. Jag antog dessutom att bländaren kunde fungera som motljusskydd. Det gjorde den förvisso men den gav också en rejäl vinjettering. Och jag ville ju ha bild på hela bildytans 4x6,5 cm!
Contessa Nettel Piccolette från 1921
Jungfrusunds marina
Skytteholm
Det syns tydligt att bländarlamellerna begränsar bildvinkeln för hålet. Jag måste på något sätt flytta hålet längre fram. Ingenjören i mig får hitta på något verkningsfullt. Återkommer...
Eders hängivne