Pro Memoria

Mitt fotografiska minne

En stad i staden

Om tillfällig arkitektur

Det skulle bytas fönster i hyresrätterna som är granne med oss och en dag dök det upp en massa kontainrar på ett par gräsytor. Snart fylldes det på med ännu mer. En liten truck arrangerade alla så att de stod sida vid sida på var sida av gångvägarna som omger gräsytorna. Till slut blev intrycket att det var en egen liten stad. Jag passade på att ta bilder innan den skulle försvinna.

 

 

 

 

 

 

 

Eders Hängivne

PS
Samtliga bilder tagna med min 50-åriga Contaflex Super BC med Tessar 50/2,8 och Portra 400.

 

Postat 2017-10-28 11:25 | Läst 12501 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Vilken färg har himlen på en molnfri dag?

Om en gåta från Agfa

Förra sommaren strax för nationaldagen åkte Analogfotograferna Stockholm på utflykt till Mariefred som just den dagen arrangerade Ångans dag. Vi anlände efter en del trubbel i Mariefred och åt lunch tillsammans på värdshuset. Därefter strosade vi runt i grupper eller enskilt och fotade vad som bjöds. Själv gick jag min egen väg. Fotografi i flock är inget för mig.

Hela dagen använde jag min Nikon F6 med färgfilmen Agfa Vista 400. När det närmade sig middag på Slottspaviljongen tog jag det lugnt i parken utanför. Himlen var klarblå och molnfri så jag tog en bild rakt upp på himlen. Här är Agfas version av himmelsblått!!

För att ni ska förstå att jag inte luras kommer här en bild från samma rulle. Bara några rutor tidigare.

Det var väl för väl att himlen är blå när den måste vara blå

Vet någon lösningen på denna gåta?

Jag blev inte särskilt förtjust i Agfa Vista 400 efter de tio rullar jag körde den sommaren. Håller mig nog i fortsättningen till Kodak Portra 400 och Fuji Pro 400H.

Eders Hängivne

PS
Jag körde fyra rullar den dagen och i alla rutor med himmel blev den riktigt blå. Utom en som skulle ha varit bara blå.

Postat 2017-10-22 18:38 | Läst 8585 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

Blåkulla ligger i Vällingby

Men inga häxor syns till så här års

Contaflex Super BC med Tessar 50/2,8 och Kodak Portra 400

Eders Hängivne

Postat 2017-10-21 15:54 | Läst 4499 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Ett omöjligt negativ

Om när det är läge att ge upp

Jag har inte många negativ som är omöjliga att kopiera men tyvärr är det ofta just de som är en intressant bild. Här kommer historien om ett sådant negativ. Först bilden.


Soluppgång på Örnäs camping i Åmål där nästan alla har strandtomt.

Bilden är tagen med Nikon F6 och filmen är Acros 100 som jag pressade till 1600 ISO, dvs 4 steg! Jag kan ha använt ett färgat filter också men är osäker (rött antagligen). Jag framkallade som vanligt i Xtol förrådslösning när jag pressat en film. När jag försökte kopiera detta uppdagade jag en mängd vita prickar. Sannolikt är det kornen som klumpat ihop sig lite slumpartat. Det fanns inte ett dammkorn på negativet (om det inte fastnat medan det torkade) och även om det gjort det så brukar det inte bli en så förfärande mängd. Jag har oftast stort tålamod men det här var helt enkelt för mycket att retuscha . Det gick lite smidigare i Photoshop. Och retusch för hand på en papperskopia är jag långt ifrån en mästare på.

Jag fick i alla fall bilden publicerad på National Geographic bland läsarnas bilder på temat Semester.

Eders Hängivne

Postat 2017-10-17 13:27 | Läst 7109 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Arbetsflöde i mörkrummet

Om snabba resultat

Man ska väl inte ha bråttom när man har roligt men det  är inspirerande att snabbt få fram resultat som man är nöjd med. För det mesta går det ganska störrakt men ibland stöter man på ett besvärligt negativ som kräver lite mer av kunskap och tricks innan det blir bra. Några få negativ som jag har är det dock stört omöjligt att få fason på. Då slutar det som regel med att jag ger upp och redigerar en skannad version i Photoshop tills den duger.

Här redovisar jag min vanliga metod när negativen jag arbetar med är bra, vilket de oftast är. Jag börjar alltid med en 60 sekunders exponering med en exponeringsros på papperet.

Ur den utläser jag den lämpligaste tiden att exponera på. Det står i klartext antalet sekunder i varje sektor. Om jag gör större förstoringar kan jag behöva exponera 2x60 sekunder, helt enkelt för att ljuset blir svagare ju längre ifrån papperet negativet befinner sig. Avläsningen ska då multipliceras med 2. Om jag gör små kopior gör jag tvärtom och exponerar 30 sekunder med rosen och halverar tiden för den sektor som ser bäst ut.

Första försöket. Jag tycker att jag vill se mer bakom vindrutan.

Några sekunder längre exponering. Jag vill se mer bakom vindrutetorkaren men vill inte ha bilen mörkare. Då efterlyser jag rutan och den ljusa öppningen i grenverket genom att maska av med händerna några sekunder ytterligare.

Den färdiga bilden monterad i passepartout. Färdig att ställas ut

 

Eders Hängivne

PS
Ofta träffar jag rätt redan på första försöket, ibland krävs det fler försök. Men det är ju en hobby, och tiden spelar ingen roll.

Postat 2017-10-15 15:07 | Läst 2927 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera
Föregående 1 ... 37 38 39 ... 216 Nästa