Pro Memoria
Ängsö slott
Om arkitektur och storformat
Ångsö slott är ett av mina favoritslott. Jag har tagit många bilder här. På slottet och andra byggnader.
Ängsö slott 2017. Nikkor-W f5,6/135 mm. FP4+ @250. Gulfilter.
Eders Hängivne
Nitar till Eiffeltornet
Om ett svenskt järnbruk
Jag har inte lyckats bekräfta det som en anställd i restaurangen hävdade: att nitarna till Eiffeltornet smiddes i Värmländska Borgvik. Det är väl inte otroligt att de i alla fall gjorde några av de 2,5 miljoner nitar som användes när tornet sattes ihop.
I den här hyttan skulle det i så fall ha smälts det stål som användes.
Smältugnen i Borgvik, Grums kommun, 2014. Nikkor-W 5,6/135 mm, Acros 100.
Eders Hängivne
Storformat i år
Nytt år och nya tag med gammalt format
Jag köpte min storformatskamera för tio år sedan och har tagit en bra bit mer än etthundra bilder under åren. Jag har drygt hundra blad i frysen så det kommer att räcka ett tag. Jag kommer att ägna mig åt de motivområden som jag angett i min profil: Porträtt, arkitektur och fotokonst. Det kommer att bli uteslutande svartvita bilder. Bladfilm i färg med framkallning kostar för mycket.
Toyo Field 45CF
Att fotografera med en storformatskamera är väldigt meditativt och långsamt. Det är många moment som ska genomföras i en bestämd ordning. Men jag är ju pensionär och har all tid i världen, medan jag ännu lever förstås. Här följer några tidigare bilder som exempel.
Porträtt med Tmax 400, Brorsonen Marcus
Arkitektur med FP4+, Alvastra klosterruin
Fotokonst? med efke Aura 400IR, Skytteholm
Eders Hängivne
Operation kameratömning
Om att ta slut på film i kameror
Jag har länge nog haft film i ganska många kameror. Och då blir det gärna så att de aldrig blir sluttagna. När jag planerar att fotografera något tar jag gärna den kamera som passar bäst för tillfället, eller humöret. Så nu i helgen tog jag tag i saken och gjorde slut på film i tre kameror. Även om jag hade ett bättre val för de motiv jag tänkte mig valde jag en av de som snart hade slut på film. Och det gick naturligtvis skitbra. Det hade en positiv effekt på fotolusten också. Nu har jag bara tre kameror kvar med film i. Nikon F6, Zeiss ZM (med svartvit film) och Olympus OM-2n (med färgfilm). Mina favoritkameror just nu. Jag har ställt undan Bronica S2A, Rolleiflexen och Leica M4-P. Det känns lite ovant att inte ha film i en mellanformatare men jag resonerar som så att jag sätter i en film så snart jag har ett projekt det passar för och då blir jag ju inte bunden av att det redan sitter en film i (som kanske inte är det bästa valet).
Några bilder från de senaste rullarna då. Färgfilmen har jag inte fått tillbaka än så det blir bara svartvitt den här gången.
Handelsträdgården Plantaget vid Bergianska. M4-P
Löt kyrka längs Grönsöövägen. Bronica S2A (6x4,5)
Detalj av Ericsson studio i Kista. Rolleiflex 3,5B
Eders Hängivne
Färdigsprucket
Om arkitekternas lek
Jag har jobbat några år i Kista. Först i hus 30 sedan i hus 9. Granne med hus 9 ligger hus 10. Det är detta hus det här inlägget ska handla om. Hus 10 alltså, på Isafjordsgatan 10.
Här har arkitekterna varit på lekhumör och byggt in sprickor i fasaderna redan från början. På tre sidor i alla fall.
Huvudentrén på Isafjordsgatan.
Den största sprickan är vänd mot Isafjordsgatan. Söderut alltså.
Fasaden mot Blåfjällsgatan. Västerut. Här finns ingen entré.
Bakvägen mot Modemgatan. Norrut.
Här är sprickan lite djupare än vid huvudentrén. Hus 9 speglar sig längst in i den. Det står bakom mig.
Jag kan inte låta bli att undra hur mycket det kostade extra när huset var sprickfärdigt.
Eders Hängivne