Pro Memoria
Bro över mörka vatten
I Korsningen mellan järnvägen och Österdalälven
Ursäkta mig Claes Wåhlin att jag inkräktar på dina områden broar och järnvägar. Jag kunde bara inte motstå att fotografera den här fina fackverksbron. Jag är ju ingenjör och gillar historiska tekniska ting. Den här är förstås inte så mäktig som mycket annat man kan se i världen men den råkade ligga där jag uppehöll mig. I Insjön.
Bilderna fångade med Rolleiflexen och filmen FP4+
Eders hängivne
PS
Jag tog några bilder på bron i Leksand också. Samma järnväg, samma älv. Men de bilderna är kvar i kameran.
Flera 400 ISO svartvita filmer
Utökat testmaterial
Jag visste det ju redan i höstas när jag köpte hem tre rullar vardera av sex olika 400 ISO-filmer. Det finns fler därute. Nu har jag tagit hem fyra till. Och ändå räknar jag inte Tmax 400 och HP5+ som jag redan kört mycket av. De nya är Rollei RPX 400, Rollei Retro 400, Lomo Lady Grey 400 och Fotoimpex 400.
Rullen från Fotoimpex är lurig. Den hittar man inte om man letar på det vanliga sättet på deras hemsida. Jag hittade den för att jag sökte på tillverkare och då fann jag Fotoimpex i listan. Klickade på dem och då dök två svartvita filmer upp på skärmen, 100 och 400 ISO. Man vet ju aldrig, de kanske skäms för den eller så är det ett guldkorn som är värt att gömma. Det ska bli intressant att testa den i alla fall.
Som tidigare kommer jag att köra en av vardera pressad till 1600 till vintern samt en av vardera i OM-2N och Zeiss ZM nominellt. Den förra med Zuikooptik och den senare med Zeissoptik.
Jag har börjat göra en tabell över egenskaper som enbart handlar om deras egenskaper ur min synvinkel. Inget vetenskapligt/akademiskt eller ens uttömmande. Resultatet är min subjektiva bedömning om vad jag tycker om filmerna. T o m sådant som kupighet (hur den buktar sig på tvären), krullighet (hur den rullar upp sig på längden) och stabilitet (tjockleken på filmen). Skräckexemplet på stabilitet är Rollei IR 400 (som inte ingår i mitt test) som är den tunnaste film jag någonsin hanterat. En riktig skitfilm därvidlag och med en mycket lättskadad emulsion. Naturligtvis är kornen av betydelse och här ser man nog de största skillnaderna. Jag är en vän av finkorniga snabba filmer som ser likadana ut från film till film.
Eders hängivne
PS
När jag kört alla filmer kommer jag att bestämma mig för vilken/vilka jag ska köra som standard hädanefter.
Studentspinn-off
När han ändå skulle ta bilder...
Jag har två yngre bröder. När den äldre av dem skulle ta studenten så fotograferade pappa honom med Rolleicorden. Förstås. Same procedure as every year. Eftersom kameran var framme och jag var hemma tog han ett par bilder på mig också. Det var helfigursporträtt i en pinnstol. Jag har croppat bilden som får bli juli månads profilbild.
Bilden är tagen i juni 1976 och till vardags gör jag vapenfri tjänst som brandman på Arlanda flygplatsbrandkår.
Eders hängivne
PS
Det blir inget PS den här gången heller.
Hardtop
Om en ljusgul Pontiac Catalina -50
Borgvik är en liten idyllisk sagoby strax väster om Grums i Värmland. Borgvik är mest känt för sin hytta där man bl a tillverkade nitar till Eiffeltornet i Paris. Vi var där för att äta middag på restaurangen där vi åt vår bröllopsmiddag några år tidigare. Vi gifte oss förresten i Borgviks kyrka, ett stenkast därifrån. När vi kom dit visade det sig att det var en veteranbilsträff samma dag. Vi såg många gamla bilar på ett gärde i närheten av kyrkan och vid restaurangen stod denna vackra bil.
Pontiac Catalina från 1950, ljusgul.
Catalinan var en ny design med hardtoptak och utan dörrstolpar. Den ersatte de tidigare modellerna med indianska namn.
Kromen glänste grannt i vårsolen
Bilen importerades till Sverige i maj 2007.
Eders hängivne
Livets krydda
Om en importerad Chevrolet Stepside Pickup -55
När jag var hemma i Åmål för några år sedan såg jag denna läckra Chevrolet Stepside Pickup från 1955. Den var då firmabil för en liten kryddbutik på Gågatan som hette just Livets Krydda. Jag tog några bilder på den. Och det var nog bra. Jag har inte sett den igen vid något av mina senare besök i hemstaden. Bilen importerades till Sverige i april 2008 och har troligen renoverats här.
Men den där Kodakskylten tror jag finns kvar
Den är lackerad i klassiskt engelsk sportgrön. Jag hade ju bara svartvitt i kameran så därför talar jag om det =)
Tyvärr tror jag affären har upphört. Den vägen har det gått med många butiker i Åmål. Men senaste gången såg jag en del nya butiker. Det är modiga människor som försöker klamra sig kvar i staden
Eders hängivne