Pro Memoria
6x6-dagen i färg
Andra halvan av 6x6-dagen spenderades med färgfilm. Det var liksom läge för det. Vi är kvar på Bergianska och njuter av försommarens botaniska fröjder. Här är färgversionen av nationalformatets dag.
Turistsäsongen har kommit igång.
Blommorna tar fram sina krämigaste färger.
Här har vi snabbt förflyttat oss till varmare breddgrader.
Sedan handlade vi lite grönsaker för balkongen och åkte hem för en paus med middag på färsk torsk. Lite vila och laddning för nästa pass. Då tog jag med 79-åringen som var riktigt på alerten i den varma försommarkvällen.
Margueriteträdet som nyss inhandlats pryder nu balkongen.
Street basket i Vällingby centrum.
En SL-buss som nyss har varit hos frissan.
Samtliga bilder är tagna på Kodak Portra
Den gamla Rolleiflex Original från 1931 överraskade med fint resultat. Den förtjänar nog en rulle lite oftare efter det här.
6x6 - andra ronden
"Ingenting kunde hindra mig, jag måste ut ikväll..." För att stilla de nervösa ryckningarna i avtryckarfingret tog jag en runda till idag. Gamlingen fick bekänna färg igen (och jag undrar om han tålde det). Rolleiflex Original med Portra 160 NC i Vällingby Centrum. Utan käpp. 79 bast och lite skumögd men det gick bra.
Mellanformataren
6x6 i svart/vitt och färg
Morgonen grydde och det var tidningsfri dag. Den vanliga frukosten intogs men till en annan läsning. Paris mon amour. Det var som att få dessert till frukosten! Mycket njutbara bilder. Efter frukosten var det vapenvård utan laddning. Valet föll till slut på en nyinhandlad Nettar 517/16 som redan var laddad med Tri-X och som ska göra karriär som 127-filmsskärapparat när den har fullgjort nyårslöftet. 517/16 är en snikvariant med 6,3/75 mm objektiv och snabbaste tid 1/200. Jag laddade den nog en regnig dag och idag var det stark sol. Det var bara att gilla läget och ställa in bländare 22 och 1/200 sekund. Sunny 16 gällde hela dagen. Det var bara att hålla koll på avståndet med den medfödda mätsökaren. Den andra kameran blev Bronican som haft film i magasinet sedan förra sommaren. En Tri-X 320 på 220-rulle och mer än halva rullen kvar. Tog med en Portra 400NC också då frugan, som nyss kommit hem från en utlandsresa ville åka till Bergianska. Där är det inte så lyckat med Tri-X, milt sagt. Nu löste jag svårigheten genom att fotografera arkitektur och lite folk med Tri-Xen innan jag bytte till Portra och gick lös på de färgrannare motiven. Nå, den rullen gick fort den också =) Men jag hade också med mig ett magasin i reserv laddat med Delta 100 i format 6x4,5 som jag tog några bilder med. Inte för 6x6-dagen utan för att få slut på rullen. Även den har suttit i sedan i fjol. Så när som på Portran var det gulfilter och motljusskydd som gällde idag. Och skugga. Trots det blir det nog en del rödstick på undertecknad framåt kvällen. Eller ännu värre, den färg jag ogillar mest av allt, skärt. Gud sig förbarme!
Nettaren
Hett ekipage. Maxad Nettar med gulfilter, motljusskydd och Voigtländer VC meter II
Bronican
Bronican var ju laddad den också. Redan förra året! Den maxades också på sitt eget vis. 220-film, gulfilter och ett rejält motljusskydd.
Dessutom blev den försedd med en förtäckt promenadkäpp!
Hemma och hämtar andan och äter färsk torsk till middag. Tar ur filmerna och ställer in dem i mörkrummet. Det vankas framkallningsdofter ikväll.
Det rycker lite i avtryckarfingret fortfarande så vem vet, kanske det blir en extra tur i kvällningen med en dark horse i en osannolik konfiguration. Håll utkik!
Mellanformataren
Färg vs svart/vitt - 6
En del bilder blir helt enkelt inte bra i svart/vitt. En del motiv kräver färg. Se bara här på bilder från Grönsöö slott utanför Enköping. Visserligen fotat med två olika kameror vid två olika tillfällen. Men motivet är detsamma. Jag hade faktiskt det här inlägget i huvudet när jag tog bilderna.
ZI Super Ikonta 532/16 med Kodak Portra 160NC
Rolleiflex med Kodak Tri-X 400
Men det finns förstås undantag. Det gäller bara att ha klart för sig hur färger ter sig i gråskala. Här är en bild som jag tog i köket hemma. Det finns störande färger i bakgrunden så här tycker jag det blev lyckat med svart/vitt.
Rolleiflex med Rolleinar och Kodak Tri-X 400
Fast generellt tycker jag nog att blommor blir bäst i färg. Så man får väl ta med två kameror där den ena är laddad med svart/vitt och den andra med färg så att man har full valfrihet på utlykten. Ja, det gäller ju förstås bara om man är en hängiven filmfotograf. Digitalisterna har ju allt förpackat i samma fil.
Färg vs svart/vitt - 5
I juni 2008 angjorde ostindiefararen Götheborg i Nynäshamn. Vi åkte dit för att se skeppet på nära håll och ta bilder. Det blev en hel del bilder men då skeppet var starkt överbefolkat var det svårt att få till "autentiska" bilder. Alltid var det någon/något ivägen. När vi till sist gick i land så tog jag en här bilden på skeppet framifrån. Många har kritiserat beskäringen nedtill och tyckt att jag skulle ha tagit med lite hav också. Men seglen är inte satta för seglats och kajkanten med ett kravallstaket var ivägen. Jag har dock inga problem att "se" det som inte syns och föreställa mig havet under bilden.
För ovanlighetens skull ska jag ta med originalbilden, om än beskuren till kvadratiskt. Lite allmän justering av färgmättnad , kontrast och ljus. Inget annat. Jo, jag reducerade kraftigt en del kromatisk abberation i riggen men allt kunde inte botas.
Som du ser är det en del att göra i bilden. Jag tog bort solreflexer uppe till höger, lyktstolpen och master nere till höger samt den bakomliggande öns skog nere till vänster.
Färdigrensad bild. Nu gick jag över till sv/v-konverteringen och den här gången använde jag Hue/Saturation-metoden som jag studerat på Moderskeppets DVD i ämnet. Man använder sig av två olika Hue/Saturationlager och drar i Saturation-spaken på det andra så att bilden blir sv/v. Sedan drar man i Hue-spaken på det första för att ställa in den bästa gråskalan. Stänger man sedan av dessa lager kan man se hur färgbilden ser ut för att få den önskade gråskalan.
Ja, det blev en liten överraskning att se vilka färger som skapade den bästa gråskalan =) Man kan lätt förstå varför en del filter får de effekter de får när man ser det här.
Så till sist den färdiga bilden efter lite kontrasthöjande åtgärder och ljusjustering.
Den här versionen lät jag skriva ut på papper 30x30 cm och monteras på kapaskiva av Crimson. Tro mig, den är mycket bättre på papper.
Här kan jag inte välja någon favorit. Jag gillar båda =)