Pro Memoria
Mörkrum 2.0
Om att uppgradera sig
Arbetet i mörkrummet går i vågor.Ibland är det intensivt, ibland går det långa perioder utan att en enda kopia tas fram. Kanske beror det på att mitt mörkrum är för litet. Det inryms i en toalett på 1,25 x 2 m. Där samsas jag med handfat, toalettstol och dusch. Det är obekvämt att arbeta i det helt enkelt.
Fram till nu har jag haft två skålar på ett litet sidoskåp, framkallning och stopp där stoppet hängt lite på kanten av bordsskivan. Fixet har balanserat på handfatet och sköljen har skett i handfatet. Förstoringsapparaten har stått på ett sånt där rostfritt matberedningsbord med hjul och alla tillbehör inklusive timern har legat i en utdragbar låda under bordsskivan. Kompakt. Papper som ska användas har fått ligga på toasitsen.
Uppgraderingen består i att jag skaffat Novas framkallnings- och sköljtankar för storlek 30x40 där man framkallar och sköljer vertikalt i stället för horisontellt i ett kar. Tankarna tillsammans behöver bara 30x45 cm bordyta och det är flera cm mindre än det bord jag har. Jag hade flera checkpunkter jag ville ha svar på först innan jag beställde men allt föll på plats och beställningen gick iväg till Photax i Nybro. Dagen efter kom hela härligheten till ett utlämningsställe i grannhuset.
Själva förstoringsapparaten har jag inte uppgraderat mer än att jag skaffat en ny fyralinjalers avmaskningsram för 30x40-papper. Det kommer fortsättningsvis att vara den största storlek jag kan kopiera hemma. Tidigare kunde jag knappt köra 24x30 p g a handfatets storlek.
Jag räknar med att det blir lite mer jobbat i mörkrummet hädanefter.
Eders hängivne
PS
Flera olika 30x40-papper är på väg från Tyskland och landar nog i klubblokalen under veckan. Då blandar jag min nya framkallare från Moersch, Eco 4812, och kör de första kopiorna.
Äppel, päppel, pirum, parum........
Om att välja film
Idag kom den första sändningen av mitt pröva-på-projekt för 400 ISO svartvit film. Paketet kom från Macodirect i Tyskland som är billigast på de flesta svartvita filmer.
18x400ISO
För att få så jämförbart resultat som möjligt kommer jag att köra alla i en enda kamera, min svarta Olympus OM-2N och framkalla i samma framkallare, Xtol 1+1. Dessutom kommer jag enbart att använda Olympus ZUIKO-objektiv. Allt för att minimera skillnader som inte beror på filmen.
Testutrustningen
Däremot kommer jag att använda flera brännvidder. Jag har nästan allt för Olympus men kommer att begränsa mig till 28-35-50-85. 50 mm sitter på min silver-Olympus som är Dogmakamera med färgfilm så jag får väl "låna" den till projektet ibland.
Nu handlar det mest om att välja första filmen. Det är där ramsan kommer in.
Eders hängivne
PS
Och lotten föll på Fomapan action 400
PPS
På söndag åker jag till Göteborg för att titta på utställningen av Vivian Maier tillsammans med mellansonen. Jag borde väl ta Rolleiflexen då men är angelägen om att komma igång med det här. Sist jag var där nere gick vi båda på stan med var sin Rolleiflex och väckte både uppmärksamhet och artigt intresse. Rolleiflexen är en "social" kamera =)
Multitest svartvit film 400 ISO
Om att hitta sin favoritfilm
I flera år har jag fotograferat med Tmax 400 och jag har varit mycket nöjd med den men tycker att jag ska prova lite andra filmer för att se om där finns någon mer som jag kan trivas med. Lite vid sidan om har jag provat andra filmer utan någon egentlig struktur. Denna sommaren har jag hårdkört med Ilfords HP5 Plus men den har inte tilltalat mig riktigt så nu tar jag ett större grepp om 400 ISO-utbudet och har beställt hem flera olika 400 ISO-filmer som jag tänkt köra, några rullar av varje. Jag ska t o m köra min första favoritfilm, Tri-X 400. Det var så längesedan så jag har nog egentligen glömt hur den är. Här är min lista på tilltänkta testobjekt på 400 ISO.
Neopan, Fomapan, Kentmere, Delta, APX och Tri-X . Eventuellt tar jag även hem Lady Grey, Bergger BRF och ett par Rollei-varianter senare.
Berlinmuren. Symbolisk och historisk.
Eders hängivne
PS
Bilddata: Zeissen, Sonnaren och HP5+
PPS
Jag kör min absolut sista rulle Kodak BW400CN i Olympus XA. Jag sörjer inte att den är borta, om jag säger så.
I skolan en lördag
En berättelse om tomhet
Mellanformataren
PS
Alla bilder tagna med en japansk mellanformatare från slutet av 50-talet. Utställningen är med nödvändighet vertikal då bloggformatet inte medger en horisontell presentation.
Vintagefoto
Om att jag äntligen har kommit på varför jag gillar att fotografera med gamla kameror
Vintagefotografi är ju egentligen ett gammalt fotografi kopierat strax efter att bilden tagits. Jag älskar att titta på gamla bilder från förr. Och då menar jag kopior framställda vid ungefär samma tid. Den här förtjusningen är nog grunden till att jag fotograferar med gamla kameror. Jag vill återskapa känslan av att titta på de gamla fotografierna med mina nytagna bilder. Emellertid är det bara kameran och objektivet som är vintage numera så den där äkta imperfektionen och känslan i bilderna vill inte riktigt infinna sig. Moderna filmer är för bra så jag får förlita mig på att objektiven lägger till så mycket de kan av dåtidens känsla i mina nya bilder. Andra saker tvingar mig förstås att nyktra till. Nutid är inte dåtid. Då var det ett helt annat mode, bilarna körde på vänster sida, dagstidningarna var som plakat och folk umgicks på gatorna i lugnt tempo. Barnvagnar såg ut som om de var hemsnickrade, barnen lekte på gatan utan föräldrars vakande blickar. Kriget var slut och allt andades framtidstro och optimism. Allt det här är främmande idag men man kan kanske i alla fall hitta några fläktar från förr i nutiden. Jag ska försöka hitta dem, vintagebilderna i nutid och kopiera dem på fotopapper i mörkrummet och visa dem för mina närmaste fotovänner när vi råkas. De kommer (förstås) inte att visas på internet. Ingen bildskärm i världen kan ersätta känslan av att betrakta en silvergelatinkopia. Sorry! Men lite prov på gamla bilder kan jag reta er med. Alla är tagna av min pappa med kameror som nu är gamla och film som var dåtidens bästa. Jag har börjat göra nya kopior från de här gamla negativen och det ligger mycket känsla bara i det arbetet. Att hålla i de gamla negativen är snudd på att hålla i den heliga Graal. För mig, alltså.
Slutet 60-tal. P-bot på Hjeltegatan i Åmål
1968. Scoutläger på Skuggetorp. Lägerchefen och min yngre bror.
1955. Svenska Flaggans dag. Åsneekipaget gjorde reklam för Karlssons Klister. Bilden tagen utanför vårt hus.
Mellanformataren
PS
Kameror som använts till bilderna i det här inlägget är Nettar 515/16, Rolleicord IV och Praktica IVB.