Pro Memoria
I väntan på nya bilder
Om att titta på gamla bilder
Det lär dröja ett tag innan jag är i gång på allvar med Toyon så medan ni väntar på nya bilder tänkte visa några gamla. En i taget.
Mor och far på balkongen 2014. Mor blundar men jag tog bara den här bilden. Acros 100. Nikkor-W 5,6/210 mm.
Eders Hängivne
Bättre lycka nästa år
Om nya tag
Innevarande år har väl inte varit så lysande vad gäller kvantiteten bilder. Däremot har det varit ett av de intensivaste när det gäller mörkrumsarbete. En sammanfattning blir därför kort.
Utställningen "Konstnärer i arbete" genomfördes i februari i Konsthallen ABC.
Under hösten har jag kopierat mängder med porträttnegativ och satt kopiorna i två album. Jag har ett trettiotal kvar att kopiera som spiller över till nästa år.
2024 har jag tänkt fortsätta med porträttfotografering men också ge mig på något helt nytt, fotokonst. Fotografier som kan hängas på väggen hos vem som helst. Här finns ju en hel del förebilder bland kända fotografer, t ex Michael Kenna och Allen Koppe. Fine art photography kallas det visst. Så nu gäller det att förnya sitt bildseende.
Inte det bästa exemplet men som ingenjör kan jag tänka mig att ha den på väggen (och det har jag haft också).
Eders Hängivne
Budgetlek 1968
Om enkla nöjen och att ta vad man har.
Julen 1968 fick jag ett blixtaggregat i julklapp. Jag hade tidigare fått en AGFA-kamera 6x6. Så nu kunde det bli bilder i vintermörkret. Här kommer en av dem.
Grannen Ture Bohlin och brorsan Michael spelar bordtennis. Vi använde morfars gamla skrivbord och ställde våra pojkböcker som nät. Som racketar använde vi förstås också böcker. Det var enkelt men det blev matcher på det här sättet också.
Skulle tro att det utspelar sig mellan Jul och Nyår 1968.
Eders Hängivne
Stora kopior
Om mitt mörkrumsarbete
Mörkrumssäsongen har börjat och jag har rivstartat med ett antal 24x30-kopior för en utställning vi ska ha i februari 2023 i Studio ABC:s Konsthall i Vällingby. Men mitt papper tog slut och just det papperet var slut i hela Europa, konstigt nog. Ilford MGRC warmtone 24x30 väntades in om ca 4 veckor på Photax. Brunos hade ingen prognos. Inte heller Silverprint och Macodirect.
Jag har istället kastat mig över att göra stora kopior på 40x50-papper med bildyta 36x36 cm. Det är onekligen lite bökigt att hantera dessa stora ark. Skålarna får nätt och jämnt plats i våtbänken och rör sig inte helt obehindrat i sköljen. Men resultatet är belöningen. Här är ett par kopior.
Eders Hängivne
PS
Redan ligger sex bilder till i mörkrummet i väntan på selentoning.
Operation kameratömning
Om att ta slut på film i kameror
Jag har länge nog haft film i ganska många kameror. Och då blir det gärna så att de aldrig blir sluttagna. När jag planerar att fotografera något tar jag gärna den kamera som passar bäst för tillfället, eller humöret. Så nu i helgen tog jag tag i saken och gjorde slut på film i tre kameror. Även om jag hade ett bättre val för de motiv jag tänkte mig valde jag en av de som snart hade slut på film. Och det gick naturligtvis skitbra. Det hade en positiv effekt på fotolusten också. Nu har jag bara tre kameror kvar med film i. Nikon F6, Zeiss ZM (med svartvit film) och Olympus OM-2n (med färgfilm). Mina favoritkameror just nu. Jag har ställt undan Bronica S2A, Rolleiflexen och Leica M4-P. Det känns lite ovant att inte ha film i en mellanformatare men jag resonerar som så att jag sätter i en film så snart jag har ett projekt det passar för och då blir jag ju inte bunden av att det redan sitter en film i (som kanske inte är det bästa valet).
Några bilder från de senaste rullarna då. Färgfilmen har jag inte fått tillbaka än så det blir bara svartvitt den här gången.
Handelsträdgården Plantaget vid Bergianska. M4-P
Löt kyrka längs Grönsöövägen. Bronica S2A (6x4,5)
Detalj av Ericsson studio i Kista. Rolleiflex 3,5B
Eders Hängivne