En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Backsippor

Nini la upp softa, fina bilder på backsippor men här kommer de i en helt annan tappning. Jag har inte stackat bilder sedan en makrokurs för väldigt länge sedan, då jag hade Zerene stacker som "provapå" version under en tid. Då var det handhållet med manuell "förflyttning" för att ta bilderna (om man inte hade en släde). Nu har nyare kameror en funktion som kallas fokusgaffling. Jag har inte testat det förut men tänkte att backsippor kunde vara ett lämpligt motiv för jag vet aldrig riktigt var jag ska lägga skärpan i dessa djupa blommor. Här kommer alltså tre motiv med backsippor stackade av 12-14 bilder.

Jag hade ställt in kameran på att ta 22 bilder, vilket den gör väldigt snabbt. Jag har handhållit och legat på marken. När jag tittade på bildserierna insåg jag att 22 bilder var för många, men man bestämmer ju själv hur många man vill ha med i "stacken". Det kanske finns kameror som också gör det sista handgreppet, men inte min. Jag får ladda upp bilderna i LR, markera vilka som ska vara med och exportera dem som lager till PS. Därefter staplar jag bilderna i PS, vilket krävde en kort Youtubefilm för att lista ut hur man gjorde. 

Jag vet att det är flera här som visar stackade makrobilder med jämna mellanrum och jag kommer att testa detta igen, nu när jag listat ut hur man gör. Jag har redan vissa tankar om när det kan vara intressant att få mer skärpedjup. Men ibland kanske det är finare med kort skärpedjup och "mjuka" bilder. Vad tycker ni? För den som är intresserad är objektivet Canon 100 mm makro, bländaren 5, tid 1/1250 s och ISO 500.

Hälsningar Lena

Inlagt 2024-04-20 10:17 | Läst 985 ggr. | Permalink

"Mycket vackra bilder på backsipporna och perfekt för fokusstackning. Trean blir min favorit. Min kamera kan det också, så tack för påminnelsen. Lätt att glömma bort att använda vissa finesser! Hälsningar, Bjarne"


(visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Jättefint när det är tuvor med skärpedjup.
Enstaka som man vill nära tycker jag om isolerat, kort skärpa
Kan vara miljö som avgör det
Snyggt
/N
Svar från Lena Holm 2024-04-20 18:14
Tack Nini,
jag håller med dej om att det kan vara miljön som avgör och förstås, vad man vill visa eller uppnå med sin bild. När man ligger där och fotar sipporna är de så otroligt vackra. Det är sällan jag har kommit hem med bilder som jag känt verkligen visar det jag ville (just med backsippor). Man får fortsätta testa sej fram:-)
Hälsningar Lena
Mycket vackra bilder på backsipporna och perfekt för fokusstackning. Trean blir min favorit. Min kamera kan det också, så tack för påminnelsen. Lätt att glömma bort att använda vissa finesser!
Hälsningar, Bjarne
Svar från Lena Holm 2024-04-20 18:17
Tack Bjarne,
jag tycker nog också att tredje bilden är bäst. Backsippor är stora och djupa blommor. Jag har hittills inte känt att jag lyckats fånga dem så som jag vill och det här kanske kan vara en möjlighet. Men jag behöver öva mer :-)
Hälsningar Lena
Fina bilder och skärpan sitter ju bra med stackningen!
Svar från Lena Holm 2024-04-20 18:19
Tack Dan,
jag är förvånad att resultatet blev så bra för det blåste, var väldigt kallt och jag handhöll kameran. Dessutom var jag ute på lunchen och hade en viss tidspress. Jag tog bara fyra bildserier och stackade tre av dem, det fungerade.
Hälsningar Lena
Jag är en som gillar det mjuka i blombilder. Med eller utan galen bokeh. Har ju kamera med inbyggd stacking tror jag, det står så i inställningarna, men har aldrig känt behovet. Kanske senare på spindlar?
Svar från Lena Holm 2024-04-20 18:26
Tack Stefan,
jag vet ju vad du gillar och skulle nog känna igen dina blombilder bland alla andra här om jag såg dem anonymiserade. Kanske mest för din galna bokeh :-) Jag har förstått att vissa kameror kan göra hela processen men har inte mer koll än så. Vissa makromotiv har jag verkligen önskat att jag kunde få ett större skärpedjup och de ska jag testa med den här tekniken. Spindlar står högt upp på listan.
Hälsningar Lena
För mig finns det inga rätt eller fel eller att göra si eller så, personliga val får skilja sig åt annars vore det enformigt och trist. Vissa bilder kanske passar med kort skärpa och bara några fjun i skärpa medans andra blir bra med mycket skärpa, tillfället avgör. I min värld får man också avlägsna några små torra blad eller strån. Tycker du fick till det bra med sipporna och första gillas bäst, sen andra..
HaD/Gunte..
niniz 2024-04-20 18:26
👍🏻... :)
Svar från Lena Holm 2024-04-20 20:24
Tack Gunte,
jag håller med om att det inte finns något rätt eller fel och personliga val/känsla/motiv etc kommer att få styra. Det är en del av skapandet :-) Du har visat många exempel på stackade bilder som är otroligt fina och jag tror att jag kommer att använda mej av tekniken mer, men enbart för specifika motiv. Tredje bilden är ett exempel på när jag kanske borde ha plockat bort de bruna bladen och stänglarna. Men jag hade begränsad tid på mej, vilket inte är optimal, men så är det när man fortfarande jobbar.
Hälsningar Lena
Hej Lena.
Jag tycker att du gjorde ett bra jobb med den tekniken. Det är dock inget som jag har så mycket erfarenhet av.
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Svar från Lena Holm 2024-04-20 20:29
Tack Erik,
jag gick ut på lunchen med begränsad tid och bara en tanke, att fånga några bildserier på sipporna för att testa tekniken. Jag är förvånad att det fungerade så bra med tanke på att jag handhöll kameran och det dessutom blåste en del. Att stacka bilder har blivit betydligt lättare än när jag gjorde det första gången.
Hälsningar Lena
Erik Madsen 2024-04-20 20:37
Jag har bara provat det ett fåtal gånger för länge siden och tyckte att det var svårt med datorprogrammet.
//ERIK//
Så vackra ! Bild två vill man ju nästan känna på.
Jag är nog alldeles för insnöad på kort skärpedjup, men har försökt skärpa till mig i vissa situationer :-)
Det där med stackning har jag aldrig testat. Tror tom att jag har en sån där "släde" som jag vunnit vid något tillfälle, men har aldrig lärt mig om "sånt där"
Och kameran har säkert också någon funktion för detta.
Ing-Marie
Svar från Lena Holm 2024-04-21 11:16
Tack Ing-Marie,
jag tror alldeles säkert att din nya kamera har funktionen fokusgaffling (focus bracketing), vilket gör det enklare att testa. Precis som Peter skriver kan man sedan välja vad man vill ha. Vill man ha kort skärpedjup väljer man bara en av bilderna i serien, eller man kanske bara stackar tre bilder för ett något utökat skärpedjup. Jag kommer att testa mer ffa på spindlar skulle jag tro och kanske någon annan insekt som sitter stilla tillräckligt länge.
Hälsningar Lena
Detta blev riktigt bra, det är ju en mix mellan soft och stackad känns det som. Fördelen med stackning är ju att man kan flytta beslutet från fotoplatsen till framför datorn, så ska man skjuta upp det beslutet. Jag fotograferade en del vitsippor med stackning i veckan, men har inte tittat på det än. Stackade också med f/1,4 så vill jag ha en soft så tar jag bara några enstaka från serien, vill jag ha lite mer djup så tar jag flera. Flera serier jag tog var så att det var skarpt på första vitsippan till skogen i bakgrunden, nu vet jag inte om jag ska ha med alla bilder.

Tar man din sista, så hade det ju inte varit fel i stackning att ta med bilder så att även den sista blomman i tuvan var skarp? Men det är ju fint som det är nu också, finns inget rätt eller fel och det är ju skönt. Gillar den bilden i mitten bäst.

Jag har haft samma inställning i gaffling som jag ställde in i starten, med 30 bilder och kanske 5 i steg. Vill jag ha lite till så trycker jag bara en gång till och tar 30 till.

Imponerade att du kunde göra det handhållet, efter att ha startat serien så tar det först 2 sekunder innan första bilden tas och sedan tar det kanske 5 sekunder för 30 bilder, men sökaren är svart hela tiden så man har ingen referenspunkt, jag har aldrig använt automatiken med handhållet. Jag har däremot stackat manuellt genom att ha en fix punkt på en blomma och sedan manuellt flyttat fokusringen för att uppnå fokusförskjutning
Svar från Lena Holm 2024-04-21 11:26
Tack Peter,
jag hade inte så mycket tankar kring motivet när jag tog dessa bilder. Jag ville mest ha något att testa med och hade alldeles för lite tid att komponera med mer omsorg. Det går betydligt fortare än 7 sekunder när jag tar en serie, även om den 22 istället för 30 bilder. Min kamera är väl något nyare än din och jag skulle tro att det inte är några problem att handhålla en "stack" med en Z8 eller Z9 (mer än att Z9 är väldigt tung :-) Vad jag minns ser jag motivet i sökaren hela tiden och det flimrar bara till när den tar bilderna. Jag kommer testa detta mer och ser fram emot att spindlarna ska börja dyka upp. Fast just nu snöar det...
Hälsningar Lena
pdahlen 2024-04-21 11:37
Om man ser och eller flimrar så är det ju perfekt, så har Olympus det också. Tror tyvärr att det är samma med Z8 att det är svart. Jag försökte idag att handhålla, men det gick inte för jag tittade i sökaren och skulle sedan aktivera gaffling och den knappen är på baksidan och då råkade jag flytta kameran. Ska testa någon mer gång men istället använda displayen för då kan jag lättare komma åt aktiveringen för gafflingen, men det är ändå svart i 5-7 sekunder
pdahlen 2024-04-21 12:00
Den första delen av stackning i PS kan man använda till annat, den med linjering. Man har kanske två bilder man har tagit med olika exponeringar, då kan man använda den första funktionen till att centrera de två bilderna över varandra så kan därefter tona ihop dem såsom man vill ha exponeringen
Svar från Lena Holm 2024-04-21 12:47
Tack för tipset.
Hälsningar Lena
Svar från Lena Holm 2024-04-21 12:57
Hej Peter,
nu blev jag så nyfiken när jag läste din kommentar att jag måste göra en bildserie hemma i köket. Jag valde 30 bilder och handhöll kameran stödd mot bordet. Jag har ställt in kameran på gaffling och kan sedan välja fokuspunkt i sökaren (jag har inställt på en fokuspunkt) och kan bestämma var jag vill börja. När jag trycker på knappen flimrar bilden i sökaren och jag hör svagt att kameran jobbar. Det är klart på mindre än två sekunder. Hur det funkar i en Z8 eller 9 har jag inte en aning om men med en Canon R5 kan man definitivt handhålla. Jag stackade i alla fall bilden och den blev perfekt, men motivet var en blomma i köket (Kalanchoe) så jag lägger inte ut den :-)
Hälsningar Lena
Makrobilder med långt skärpedjup är nog det som oftast krävs för att närbilder ska bli intressanta tycker jag, här blev det väldigt bra! Närbilder på nått smått och ett väldigt kort skärpedjup är sällan kul, tycker nog att det även gäller telebilder också, där bakgrunden är helt utsuddad av ett kort skärpedjup, det blir som att det saknas nått och upplevs lite för 'kliniskt'.. Tycker jag!
Hälsn!
Svar från Lena Holm 2024-04-21 20:36
Tack Jan,
makrobilder av djur eller blommor som är lite för stora upplever jag som mest problematiskt. Då räcker inte skärpedjupet till och det kan vara läge att göra så här. Nu när det är så pass lätt.
Hälsingar Lena