Tankar på Söder
Det var den där soliga söndagen när jag åkte in till Södermalm för att se på bilder, när Avtrycket hade utställning och jag inte bara tittade på bilder och pratade med bekanta, utan även strövade några timmar i vårvärmen på söder.
Och jag tog bilder (förstås?).
Jag hittade det här soliga hörnet och tyckte det skildrade vårljuset bra. Dessutom en bild med ett antal små vardagliga detaljer: staket, cyklar, trappor, räcken etc. Men när jag kom hem kändes det inte helt rätt. När jag tittade på bilden och blicken gled från vänster till höger i bilden, som vi västerlänningar lär göra, hamnade den i det mörka hörnet till höger, och det var ju fel, det var ljuset, jag ville fånga.
Alltså vände jag på bilden och allt kändes bättre.
.
Långan väg att gå.
... eller gatans perspektiv? En ganska banal bild, men den kan väl få påminna om när centralperspektivet upptäcktes och började användas i konsten under renässansen på 1400-talet. Nu får vi det automatiskt i våra kameror.
Men jag tycker ofta att ljus är häftigare än centralperspektiv när jag fotar, så jag vred på huvudet.
Här såg jag den lilla bilen genom grenverket, och tyckte det motiverade en bild.
Kanske tillförde den en "point of interest"?
När jag kom hem funderade jag på hur den skulle göra sig i svartvitt. Det är ju ändå bara kontrasterna som är intressanta i bilden.
Kanske helt enkelt en onödig bild.
FÄRG!
Det var färgerna i valvet, så kraftfulla, som jag ville ha med mig hem. Men det var svårt att hitta en vinkel, så jag bestämde mig att fota genom grenverket. Kanske blev det då en bild och inte bara en avbildning. Bäst att passa på innan löven kommer.
.
Här byggs det, staden omformas, miljöerna ändras.
"en typisk Jan-Olof-bild" ?, en sådan som innehåller så mycket. Oreda är det, precis som i verkligheten men jag tycker bilden har fyra delar: Till vänster nuet, det befintliga, eller vad jag ska kalla det, uppdelat i uppe med sol och nere med bilar. Till höger finns röran ombyggnaden, förändringen, det spännande ljuset i passagen.
En rörig bild? På ett sätt, ja, men inte rörigare än verkligheten.
Ljus och detaljer fångar ibland blicken, kanske inte lika ofta nu som förr.
Snabbt växlades då mitt fokus från helheten till detaljerna och det korta skärpedjupet.
Och allt plåtat med den lilla Panasonic DMC -GM5, eftersom det här var den dagen jag glömde minneskortet till Olympusen hemma. I söndags var det visst.