När ljuset blir det intressanta.
Ljuset är ju alltid intressant när man fotograferar eftersom fotografering bygger på ljus, men jag tänker nu på de situationer där ljuset övergår från att vara förutsättningen till att bli motivet. Vad nu skillnaden egentligen är. Bara mängden ljus och hur det faller? Eller något mer? Kanske bara onödiga tankar när jag går där, kanske bara skitsnack i bloggen efteråt, men faktum är att jag förhåller mig olika till motiven, beroende på vad jag ser, uppfattar och upplever när jag går där.
Här såg jag ljuset. Den nedåtgående höstsolen har jag bakom mig och den reflekteras i fönster och andra speglande ytor. Det var det ljuset jag ville fånga. Att en dam hoppade in i bilden precis när jag tog bilden var bara bonus.
Det måste ju inte vara svartvita bilder för att tillämpa det här resonemanget (som ju är en efterkonstruktion, för så här mycket tänker jag inte när jag går där, tänket är till stora delar en efterkonstruktion). Med färgbilder blir ljusets färg en extra faktor att ta hänsyn till, eller en möjlighet att fånga ljuset på olika sätt.
Ovanstående bilder, och den här under, är från Gamla stan, men är inte i första hand tänkta att skildra Gamla stan-miljön. Däremot är de smala gränderna förträffliga att samla ljuset i.
.
Ljuset går att fånga även i modernare miljö, så gamla miljöer är inte ett måste, och kanske enklare. Sedan beror det ju på var man har lust att promenera, i alla fall för mig som gillar att ha promenaden eller vandrandet som en bas för fotograferandet. Flanörfotograferande? Men det begreppet har jag skrivit om tidigare.