Reflektioner och upplevelser
I skymningslandet men utan aftonrodnad.
Skymningslandet, precis som gryningslandet, kan vara en stor tillgång för oss som fotograferar. I alla fall om vi intresserar oss för ljuset. Det var nog i svenska fjällen jag upptäckte ljusets betydelse för bilderna, en gång för länge sedan, och sedan med tiden mer och mer såg ljuset som motivet. Och det gav bättre bilder av fjällen, tyckte jag. Sedan dess har ljuset följt mig (även i den variant av ljus som kallas mörker). Upptäckten var ju ingen nyhet, ljus är en självklar ingrediens i fotograferingens historia, men ändå var den egna insikten en härlig uppenbarelse. Speciellt som insikten kunde överförs till andra motivområden.
Inte ett fjäll i sikte. Men gott om skymning. Känns inte som gatufoto. Stadens själ, kanske?
Det var flera saker jag var intresserad av här. Skymningen , det begynnande mörkret ,som gjort att man tänt lamporna i huset , en mörknande himmel till vänster. Och händer det inte något där , en taxibil har stannat, människor rör sig i mörkret, nyfikenheten väcks. Samtidigt är bilden exponerad/framkallad så att gatornas struktur kan skönjas i mörkret: asfalt och gatsten.
Eller ska man satsa på de svartvita kontrasterna?
Små detaljer kan anas i det mörka, den nyfikne spanar in i mörkret efter detaljerna , uppe till höger finns en öppning mellan husen där den nedgående solen skickar in sitt ljus.
Det jag själv är mest fascinerad av är tekniken bakom , kort kan man beskriva den som " liten kamera med en massa ISO som ryms i fickan". Fast egentligen är det vad jag kan gör som fascinerar. Jag har aldrig älskat det där med mörker, stativ och långa tider. Det går liksom inte ihop med mitt flanerande, och jag beundrar de som har tålamodet. De här bilderna är tagna på fri hand med en liten M4/3-kamera utan antiskakfunktion. Det höga ISO:t gör att jag kan välja korta tider där även mina gubbfingrar kan han hålla kameran still.
En mer övertäckt miljö.
Avslutar med en känd Stockholmsprofil.
Panasonic GM-5 +Panasonic 14 mm/2.4
När det är fint väder ska man väl gå ut och gå, så jag tog en promenad i en grannkomun.
Där såg jag ett kyrktorn som stack upp.
Där såg jag ett inklätt hus.
Där såg jag ett högt hus och vackert ljus.
Där såg jag en gångväg.
Färg, form, foto. Folk, fasader och flanerande.
Vårljuset är viktigt så här års, både för människor och fotografer. Men hur ska man fånga det? Jag har mitt sätt: promenaden, gärna en utan mål. Upptäckandets promenad.
Det här upptäckte jag häromdagen: ljuset som lyste upp fasaden. Det var dagsljus när jag tog bilden. Men jag ville inte ha med alla små detaljer i omgivningen, så hemma vid datorn fick det solbelyst bli gult och resten mörkt, ett mörker som döljer alla detaljer (nästan).
En annan fasad några dagar tidigare.
Förmodligen, ja troligen, var inte fasaden så här ljus när jag tog bilden, men hade jag låtit bilden vara mörkare, hade jag missat vårljuskänslan vid fotoögonblicket. Så den fick vara solljus.
Här fastnade jag för formen, den lite krusade speglingen, inramad av betong.Med en liten pendang uppe till höger.
Det var inte så många människor på de här bilderna. När jag kom ner i tunnelbanan såg jag dem, stressande och stressade
Gubbar ( Sådana som jag, alltså) på ett fik.
Jag hade sökt mig fram genom staden, längs stränder och på gator och gångvägar, jag hade sett och jag hade funnit, strosat, nosat och fotograferat och det var läge för att ge magen något också, så jag gick in på ett fik och Påpassligt nog, men inte oväntat, satt det flera kameragubbar därinne, det var ju en sådandär Tårtanfika-tisdag.
Det visade sig vara några fotografprofiler.
Profilerna kom sig av ljussättningen i lokalen, eftermiddagsmotljuset från fönstret.
Jag fick anpassa mig och vände solljuset ryggen, så gott det gick.
Jag hade två kameror med mig, den relativt nyinköpta systemkameran som ryms i en ficka (inte allt för tajt). Den som är en behaglig promenad- och flanörkamera. Jag testade nu hur den klarade inomhusmiljön. Det satt en vidvinkel på den.
Jag tycker den uppförde sig väl!
Jag hade också den andra kameran med mig och på den satt ett kort tele
Alltså kunde jag lägga skärpan på det viktiga i bilden.
Och med en välvilligt poserande fotograf blev det ett porträtt.
.
Bengan.
Ett sådant där " utan sökare"-porträtt i motljus, med lill-kameran och vidvinkel.
Slussenröra i aftonljus
Passerade Slussen en gång till i veckan och fortfarande går det att fånga några klassiska vyer.
Katarinahissens profil finns fortfarande kvar.
Men för övrigt är det mest bara röra och kaos.
Avspärrningar och hinder.
Galler och betong.
Inte underligt att Slussens instängda demoner glöder av ilska.
Men tittar man åt rätt håll kan man fortfarande ana en del av skönheten.
Men visst syns avspärrningar och galler även här.