fotografering (och annat?) med ddarriga händer

En snabb visit på Söder, via Slussen, fika på "Ellens", och så väntan på tåget hem

Jag gjorde en liten utflykt på eftermiddagen  i går, och eftersom jag landade med tunnelbanan vid Slussen kunde jag inte undvika att dra en repa genom vindlingarna, och hamna i ett välkänt fotohörn.

Lite "pang på" bara, i min vardagliga "gå-till-jobbet"-stil, en liten PEN-teckning.

 

Saltsjöbadståget rullade in precis när jag passerade, och folket på perrongen började röra sig...

 

...och när jag kom ner var det folk överallt...

 

...på väg någonstans.

Stanna till och vänta in motiven? Nej, jag var på väg och var mer fikasugen än fotosugen.

 

På Ellens satte sig Mats i det sköna vårljuset och lät sig bli fotograferad.

 

John-Erik studerade en gammal bok med fina bilder.

 

Och i andra änden hade Micke fått en ny gammal kamera i händerna...

... medan Ulf undrar om det är något kaffe kvar.

 

Sedan tog jag tåget hem från Södra station.

Jag fick vänta. Det gjorde de på andra perrongen också.  Förseningsorsak:"Tågkö". Det var ett nytt ord för mig. Men min väntan blev inte så lång, mitt tåg vara bara fyra minuter sent. Det var värre för andra.

Inlagt 2011-03-24 08:20 | Läst 1507 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Jag gillar bilderna från hörnan. Bra med dokumentation från Ellens.
/John-Erik
Svar från janolof 2011-03-26 11:20
Tack!
Jo jag gillar hörnan-bilderna själv, tycker jag fångade lite rrusnings-rush där.

/J-O
Det slår mig när jag ser dina Slussenbilder att man nästan bara ser svartvita bilder från Slussen. I alla fall får jag för mig det, eftersom en av bilderna faktiskt är i färg. Och då inser jag att jag aldrig *tänker* färg när jag tänker Slussen. Kul!

Ellens-bilderna är fina, verkligen vårljus!

Tågkö var ett kul ord. Det ger så absurda associationer!
Svar från janolof 2011-03-26 11:02
På ett sätt är det inte så underligt att Slussenbilder är i svartvitt, eftersom så mycket är murrigt och i gråskala. Nere på perrongen, där jag tagit "vimmel"-bilderna, är det en blandning av olika färgsättningar och belysningar med olika färgton, så det blir färgmässigt påträngande. I alla fall var det därför jag gjorde de bilderna svart-vita, för då såg man människorna på ett annat sätt.