Dagens Kvadratiska gluggexperiment
När jag nu har skaffat mig en ny (men gammal) glugg (objektiv alltså) måste jag ju använda den, om inte annat än av pur nyfikenhet på hur den uppför sig. Det blir lite slow photo (slöfoto på svenska?). Jag går där jag går och ser vad jag ser och fångar en del av det jag ser, med kameran, idag försedd med den senaste nykomlingen i min fotfoutrustning, ett Hexanon 52mm/1.8. Den blir som ett kort tele på min m4/3-kamera.
Det första gluggen fångade idag, var en annan glugg, även den rund, men utan glasbitar i. Den var snarast ett dekorativt element i väggen där den fanns, tillräckligt dekorativ för att jag skulle se den. Och med kameran inställd på kvadrater var jag inställd på att se och fånga kvadratiska utsnitt ur verkligheten.
Mitt nästa fynd var det sjungande trädet. På lite håll associerade jag först till Munch, men när jag kom närmare såg jag att det snarare handlade om Caruso eller Björling.
Fotografiskt handlade det snarare om skärpa, och bakgrundsoskärpa, som jag var lite nyfiken på.
När jag ändå hade halkat in på oskärpefunderingar var jag tvungen att pröva mer.
Hur stor del av bilden/motivet kan få vara oskarp och det fortfarande är en bild.
En gång i tiden strävade jag efter största möjliga skärpa, men numera är det så enkelt, med småsensorkameror, att det kan vara roligt att sträva åt andra hållet.
Här var det snarast perspektivet, titt-ut mellan träden, som lockade mig
Kontrast, ljus och bakgrund, hade jag i huvudet här. Resten skötte ögonen.
Det gäller ju att lära sig se med objektivets ögon, för att kunna förutspå resultatet. Ibland klarar jag det. då blir jag glad.
Ett experiment.
Kan bilden bestå av bara bakgrundsoskärpa?
Samma motiv, samma plats, någon sekund senare, när jag ändrat fokuseringen.
Det känns inte alls fyrkantigt att fotografera kvadrater.