Bildsyn
bildseende
regler och utveckling
en lördagsmorgonreflektion
Det är roligt med blogginlägg som triggar ens eget tänkande, som nu detta med bildsinne. Det fick igång min hjärna så här på lördagsmorgonen. Blogginlägg föder blogginlägg och så vidgas vårt kollektiva medvetande.
Bildsinne. Eller bildseende. Eller kanske bara seende. Som man ser fotograferar man. Som man fotograferar ser man. Jag upplever att när mitt fotograferande ändras så beror det på att mitt seende har ändrats. Om jag ser på ett annat sät, om jag ser andra saker, så gör jag också andra bilder. Men att mitt seende har ändrats beror i sin tur på att jag ändrats som person, som människa. Kanske går det även åt andra hållet. Om jag tar andra bilder, så lär jag mig se på annat sätt. Men då måste jag ha en annan impuls att ta andra bilder.
Helt givet påverkas bildsynen och seendet av att man tittar mycket på bilder, av att man inom sig har ett mönster för hur bra bilder ser ut, något som ligger där passivt, en dold kunskap som stöder oss i fotograferandet. Och detta seende, detta passiva kunnande beror ju då mycket på vilka bilder man tittar på. Men om man nu kommit en bra bit på väg i sitt bildtittande och sitt fotograferande, vad händer då om man fortsätter att titta på samma typ av bilder, utvecklas man då i sitt fotograferande eller stagnerar man för att bilderna inte tillför något nytt till bildseendet och kunnandet. Eller bidrar det till en förfining av det man håller på med, en väg mot excellens och mästerskap?
Att utveckla seendet innebär enligt mitt tyckande att man ser nya saker, och att man lär sig se nya saker, att man utvidgar sin inre passiva bildbank genom att titta på andra sorts bilder, kanske även sådant man inte gillar. Att vidga seendet innebär att se nytt. Jag har nu varit med på fotosidan i fem år. Där har jag sett många sorts bilder, och haft dialoger med många andra bildintresserade. Det har vidgat mitt seende mycket. Jag tar idag bilder som jag absolut inte hade kunnat tänka mig för fem år sedan. Jag ser saker jag inte kunde se då. Och jag njuter av det. Jag har blivit en rikare människa. Jag har lärt mig se. Men det finns saker jag fortfarande inte kan se. Och framförallt, det finns fortfarande många osedda och otagna bilder därute.
Regler, rekommendationer och råd kan vara viktiga när man lär sig, ett stöd att luta sig mot, minst lika viktigt för nybörjaren som bildtittandet (även om nybörjandet tekniskt blivit enklare idag, med teknikens hjälp, men jag tänker mer på det bildmässiga). Men när man kommit längre och behärskar reglerna, kanske vägen mot utveckling är just att bryta mot reglerna, för att det är där utvecklingen finns. Om man hela tiden ser, eller inte ser, gyllene snittet i bilderna är man fast i ett stelbent tänkande som hindrar bildseendet. Precis som Affe säger, detta gyllene förhållande är en gammal matematisk teori som en del renässansmänniskor försökte applicera på naturen, och därmed konsten, som något gudomligt påfund. Men i själva verket är det snarare en aproximation av förhållanden som vi människor oppleverr som harmoniska. Och hur kulturellt präglad denna upplevelse är, vet jag inte. Och liknande reflektioner kan vi göra beträffande andra "regler" och råd. Hur länge hjälper de oss, och när blir de en begränsning.
De flesta bilder jag tar för närvarande, är de jag tar promenerande, på väg till och från jobbet. Där har jag valt att begränsa mig för att kunna utveckla mig. Begränsa mig enligt Dogma-poolens löfte, en kamera, en brännvidd (den vidvinkligaste på min S70). En begränsning som inte är en begränsning, utan ett stöd, för mitt fokus kan ligga helt på motivet. Men valet är mitt, jag upplever det inte som en regel jag måste följa, utan ett förhållningssätt. Och det finns ju inga begränsningar i motivet! Eller bilden.
Bryta mot reglerna, skrev jag. Det kanske inte är så. Bryt inte mot reglerna, gå bortom dem. Och var har jag fångat upp det uttrycket? det har jag glömt, men jag gillar det. Och det är ett uttryck, en uppmaning till reflektion, en uppmaning till utveckling, inte en regel!
Alltså,
titta på bilder, men titta också på andra bilder än de du brukar titta på.
Alltså,
ta bilder, men ta också andra bilder än de du brukar ta.
Alltså,
vidga bildseendet.
Först då vet du.
Pröva att gå nya vägar
på väg någonstans, tagen á la Dogma, med S70.
Jag tror att "bildutveckling" eller vad man skall kalla det, hänger mycket ihop med ens egen livsutveckling.....
Man bygger på sitt liv med erfarenheter i olika former under åren, som i sin tur sannolikt utvecklar språket och även bilden...!?
Och det här med att titta på bilder, andras bilder. Han en undersökning i minnet, olika språkgrupper, det var ganska många, fick titta på samma bild, tror det var en bock och en pojke som föll utför en klippa!?
Där kunde man tydlig se hur olika kulturen, med språkgruppen, gjorde bildtolkningen olika..
Och vi läser ofta bilder från vänster till höger, och bygger upp bilden efter det, men de språk som skriver från höger till vänster, hur gör dom med det gyllene snittet?
Men man får väl se det krasst, jag visar mina bilder för en liten grupp som i liv och livserfarenhet mycket påminner om mig själv...
Det är som språket, man talar bäst och tydligast inom sin egen sociala grupp! ;)
Eller I-världen kommuniserar bäst med I-världen! ;)
/Bengan
Ps. Kom att tänka på den där lilla anekdoten om barnet som ritade solen grön...
Tills man sade till barnet, "Det är fel, solen är inte grön, den skall du måla gul!"
Å jag skulle nog vilja vända på steken vad gäller fotokonstnärliga regler:
Kör först den konstnärliga oredan och prövandet, mao fota solen grön!! ;)
Nu menar jag inte med PS!
Sedan kan man diskutera rättelser in i "konformistleden" ;)
som att gå närmara,
"Och vad vill du säga med din bild"... :)
"Då bör du tänka på...!"