Guldgrävartåg till Kuranda.
I dag ska vi bland annat åka tåg. Det är den berömda järnvägen, Kuranda Scenic Railway, som slingrar sig upp i berget från Cairns till Kuranda. Järnvägslinjen byggdes för att kunna forsla förnödenheter och till guldgrävarna och nybyggarna uppe i bergen. Den 10 maj 1886 togs det fört spadtaget för att bygga den här järnvägen och 18 månader senare var den klar.
Vi startar vår resa i Freshwater.
Tidigare hade man bara haft floden och en mycket sumpig och hopplös väg från Port Douglas för transporter.
Numera är det en trevlig turistattraktion att åka med det gamla och fina tåget.
Charmiga vagnar i gammal stil.
Tåget tuffar på i sakta mak uppför backar och genom regnskog.
Järnvägsarbetarna fick slita hårt vid bygget av den här järnvägen och många arbetare dog.
Sträckan har 15 tunnlar och det här är tunnel nummer 11.
Den mest spektakulära platsen på resan är nog Stoney Creek bridge.
Jag försökte ta en bild på bron på håll, men det gungade och skakade en hel del men det går ändå att se lite hur bron ser ut på håll.
Vid Baron Falls stannar tåget i 10 minuter för fotografering.
Fin utsikt ner mot dalen och havet.
Jag skyndar mig upp till utsiktsplatsen för att få bättre blick över vattenfallet .
På andra sidan dalen kan vi nu se linbanan som vi ska åka ner med.
En kort sträcka till med tåget och vi är uppe i den lilla konstnärsbyn Kuranda.
Innan vi ska åka ner med linbanan så hinner vi med att ta en promenad där, men det tar vi i nästa inlägg.
Mv/Gunte..
Hörde att då bron var klar och de hade någon form av invigning med några nöjdare inbjudna. Så dukades det upp till bankett PÅ bron. Fast inga tal kunde hållar eftersom det hade överröstas av bruset från vattenfallet. För oss var det en fin resa.
Hälsningar Lena
En fördel ned att åka i grupp är att man hamnar på ställen som nog inte annars hade blivit besökta, Australien så stort och så mycket att se, därför valde vi en sådan resa.
Svårt att plocka ut godbitarna annars.
Msn kan inte hinna med allt i bloggarna heller, men det blev inte så mycket bloggande under helgerna. Trött efter neuroborrelian och helgstök. Men kolla gärna på pingvinerna i Melbourne och så vår underbara dag ute på revet.
Det var en fin tågresa, men när man fått möjlighet att uppleva så här mycket på en och samma resa blir man nästan lite blasé, fast egentligen är det inte rätt ord för man häpnade för var dag.
Tur jag hade bra batterier och stora minneskort.
Och framför allt i en sån där fin miljö.
MvH
Johnny
Tåg är mysigt, även om det här var ganska turistiskt så var naturen helt äkta.
Hälsn!
Grönt och lummigt är det i det området. Var ganska så varmt även där, men jag upplevde aldrig värmen som jobbig i Australien eftersom det inte var den fuktiga värmen.
Jag måste plocka fram mina album och kolla, blir så sugen när jag ser platser jag känner igen. Men som jag sagt tidigare är det inte mycket bilder ( två album på 4 månader, men så blev det ju på den analoga tiden )
ing-marie
Känner igen det där med bilder från analoga tiden. Vandrade i Himalaya och nog fanns det motiv, men filmen räckte inte till alla och köpa mer film gick ju inte där uppe i bergen.
Härligt att få vara där i 4 månader, det skulle jag nog behöva nu.
på sträckan.1800 talets senare hälft var det många järnvägsbyggen
Norra stambanan Övre Norrland byggdes 1883-94 och malmbanan
1881-87 Gällivare - Luleå och Gällivare-Riksgränsen-Narvik 1891-1902.
En resa med värme och intressanta platser.
Tåg är trevligt och jag åker det gärna, blir tyvärr för lite i Sverige.
Åkte biltåget upp till Kiruna en gång, synd att det försvann.