En blog om undervattensfoto i första hand, men livet pågår ju även mellan dyken...

Ytre Kiberg, om man vill varva ner på semestern

Vi fortsatte vår resa ut på Varangerhalvön på väg 75 som går längs med Varangerfjorden. Molnen såg mer och mer hotfulla ut och temperaturen hade sjunkit betydligt, men det var fortfarande sol.

Vattnet är vackert blågrönt och sandstränderna avlöser varandra, men man kan se att det regnar åt det håll vi är på väg.

Maffigt oväder men inte vad man önskar sej på semestern.

Men solen skiner på oss och en bil med surfingbrädor på taket kör om när vi saktar in. Det blurriga på denna bild är en spricka i vindrutan, men jag gillade den här bilden ändå.

Vi stannar till och tittar på landskapet. Här förstår jag precis varför jag så gärna ville åka tillbaka till denna plats och köra längs fjorden igen. Det är dessutom rätt glest med turister trots att det är mitt i sommaren, helt i min smak.

Agronomen i mej konstaterar att man plastar rundbalar även här. Antar att det är fårens vinterfoder för några nötkreatur har vi inte sett på ett tag.

Vi passerar Vadsø, som är en hyfsat stor ort, och kommer till Ytre Kiberg. Där får jag direkt syn på renarna på stranden och måste förstås fota dessa innan vi kan göra något annat. Kiberg är egentligen två små orter (Ytre och Inre) som tillsammans hade 202 invånare 2017.

Det är en huvudgata vid stranden och här passerar några renar när vi kommer.

Det blommar mängder med midsommarblomster på andra sidan vägen.

Kiberg var på 1500- och 1600-talen ett av de största fiskelägena i Finnmark och det finns fortfarande en del fiske här, även om det är Vardø som har den största fiskenäringen här numera. På 1600-talet var Kiberg också ett av de områden där häxprocesser bedrevs som värst. En gammal betongbyggnad i hamnen har gjorts om till "Kittiwake hotel" genom att man har byggt trähyllor för tretåig mås. Området är mycket intressant för fågelskådare, vilket jag kommer till i ett senare inlägg.

De tretåiga måsarna har gjort sej hemmastadda i de nya bostäderna. Dessa måsar är vanliga i arktiska områden men mycket ovanliga i Sverige. Tyvärr ser vi spår av fågelinfluensa även här och det ligger döda måsar på stranden.

Eftersom det inte rör sej så mycket folk i den gamla hamnen har detta måspar valt att häcka på en betongklump på bryggan.

När vi står framför måshotellet och blickar tillbaka över stranden och renarna kan vi se huset som vi ska bo i, det gröna med vita knutar och en rödvit lada. Det heter Cape East Homestay och där bor man hemma hos Tord. Tord bor egentligen utanför Oslo men under perioder då han har gäster i huset bor han i ett rum. Huset känns personligt men utan att man upplever att man tränger sej på hemma hos någon.

I allrummet kan man sitta i dessa gamla fåtöljer och titta ut över stranden och havet. Vi lagade vår egen mat i köket, men man kan beställa färsk fisk av Tord eller boka en kungskrabbesafari (och få krabban till middag) om man vill. Det var mycket fridfullt att sitta med kikaren och spana här. Jag läste också i gästboken om ett par från Skåne som bott i huset en hel månad i mars förra året. Då är det vårvinter med fantastiskt ljus och de fick uppleva mycket snö. De kombinerade distansjobb med semester och jag kände direkt att det vore något som jag gärna skulle testa. Då bor inte Tord i huset, men han ställer det i ordning innan man kommer och hämtar på flygplatsen etc.

Det här stället får det samlade betyget 9,3 av 10 på en stor bokningssajt och det förstod jag redan första kvällen. Om man vill ha lyx ska man förstås inte boka ett sånt här ställe, men om man vill varva ner ordentligt är det ett perfekt.

Ytre Kiberg i det låga solljuset ganska sent på kvällen. Luften var kylig men det var fortfarande vindstilla.

Nästa dag fick vi ta fram långkalsonger och heltäckande regnkläder.

Inlagt 2023-08-07 18:42 | Läst 491 ggr. | Permalink

Nämn en färg i den svenska flaggan?
Underbara bilder Lena! Och vad är ett lyxhotell i jämförelse med det ni bodde på och med den fantastiska utsikten och med den underbara miljön? Ingenting! 😊
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:41
Tack Heléne,
det beror ju på vad man uppskattar mest men just den här typen av miljö gillar vi.
Hej Lena,
Arktis är rätt område att leva i. Det passar vårt kynne. Det boendet är nog något för den stressade universitetsläraren. Plats för tid och tankar.
Jag gillar skarpt din bilder. Även de har ett lugn. Renarna passar så underligt in där vid havet.
Ha en fin vecka
Bob
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:42
Tack Bob,
jag har nog en del kollegor som inte direkt skulle välja Arktis men och några som nog skulle uppskatta det på samma sätt som vi gör. Här finns det plats för tid och tankar och det kunde man utläsa i gästboken. I synnerhet personer som stannat lite längre.
Hej Lena.
Jeg synes så meget om dine blogindlæg - altid informativ tekst og flotte fotos.
Sikke et specielt sted, at bo - hyggen stråler ud af dine billeder.
Med mange venlige hilsener fra Erik.
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:44
Tack Erik,
för dina fina ord. Det här är ett speciellt ställe att bo på och man ska komma ihåg att det är en period på vintern då solen inte går upp alls. Men på våren och sommaren får man tillbaka det med råge.
Så fina vyer och några med dramatisk himmel. Här nere har vi dramatiskt väder nu men inte på något vackert sätt, det regnar på tvären bara, inget att fotografera. Fräckt måshotell, så det är bara tretåig som får checka in där. Sista bilden är riktigt vacker
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:47
Tack Peter,
vi har också sett en del regnväder på tvären de senaste dagarna och mer blygrå himmel än vacker. Här var det häftiga moln ett par dagar innan det började regna i någon större mängd. Det såg ut som att det bara var tretåig som bodde där. Vi såg förstås de stora, t ex havstrut, men de valde att bo mer avskilt.
Vilken drömresa! Vilket sagolikt landskap! Vilka motiv! Vilka moln! Vilka vackra bilder! Du är verkligen duktig! :) /Tommy.
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:48
Tack Tommy,
det är en mycket fascinerade natur här uppe och de stora molnen gjorde det bara mer häftigt, men det kom regn också och det blir liksom mer jobbigt då, blött.
Spännande berättelse!
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:49
Tack Thomas,
jag har nog några kapitel kvar som kommer så småningom.
Roligt att få följa med på denna häftiga resa genom din berättelse och foton. Mvh Nina
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:50
TAck Nina,
det bjuder jag på så gärna :-)
Det är enastående vackert däruppe, året runt. Storslaget är väl rätt ord. Kul du fick bilder på krykkjer! for en gång förbi med båt under ett fågelberg med dem. Oväder har den fördelen att det kan bli fina bilder, om man vill ut i det. Riktigt trevlig art deco soffgrupp! Och radion som tronar längst upp ger mysiga vibbar.
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:53
Tack Stefan,
storslaget är ett passande ord och ovädersmolnen gjorde det ännu häftigare, fast det kom regn också och då blir allt lite krångligare (och blött). Vi fick se mer av de tretåiga på andra platser och väldigt mycket mer fåglar under en tur till Hornoya någon dag senare. Jag tyckte fåtöljerna vi satt i var så fina och de var förvånansvärt sköna.
Högintressant bildberättelse med stark närvarokänsla från din resa till exotiska platser längst uppe i norr. Många kul detaljer, som att vara med och fånga sin egen middagskrabba och skåningarna som kunde distansarbeta däruppifrån. Livet erbjuder verkligen många möjligheter...
Hälsningar Sven
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:56
Tack Sven,
det var kul att läsa i gästboken för en del gäster som stannat lite längre i huset hade skrivit mycket om vad de upplevt. Det kändes väldigt hemtrevligt i huset och jag hade gärna stannat längre. Kanske åker vi tillbaka dit någon gång, man vet aldrig. Internet var tillräckligt bra för att kunna jobba på distans.
Härliga bilder som berättar om ett härligt landskap!
//GöranR
Svar från Lena Holm 2023-08-09 19:57
Tack Göran,
det här är en miljö som jag tycker väldigt mycket om och det är fridfullt lite turism, även om det passerar en och annan husbil.
Det verkar vara en mycket vacker plats, som jag säkert skulle trivas på. Eftersom jag gillar moln, tycker jag mycket om alla bilder med vackra molnformationer. Sista bilden har också ett mycket vackert motljus i blommorna.
Hälsningar, Bjarne
Svar från Lena Holm 2023-08-09 20:00
Tack Bjarne,
jag är övertygad om att du skulle gilla denna plats och ännu mer när vi körde vidare mot Hamningberg, som kommer i nästa inlägg. Molnen gav fina effekter, tyvärr också en del regn och det blir lite mer besvärligt att vara ute då.