Stockholm - Motala
En varm sensommardag på väg till Gränna blev det först ett besök i Berg för att titta på alla slussar där. Många är de, Carl Johans slusstrappa har 7 sammankopplade slussar som lyfter båtarna 18,8 meter.
Ett fascinerande skådespel att se hur båtarna lyfts upp och också en svindlande tanke att allt det här grävdes för handkraft med stålskodda träspadar för ungefär 200 år sedan.
Av betydligt nyare slag är "Dubbelgångaren" av Kent Karlsson som står på en vågbrytare i sjön Roxen.
Det verkar vara poppulärt att ta en tur med Wasa Lejon för kön till fartyget var längre än vad som fick plats på bilden.
Wasa Lejon är så stor så den fick en helt egen slussning i Oscars sluss.
Vi var några där som tyckte det var spännande att se hur fartyget lyftes upp smidigt och elegant av vattnet.
Slussvakten var måttligt road. Han har väl sett det ett otal gånger förut.
Wasa Lejon skulle till Borensberg och dit åkte även jag. Göta Hotell i Borensberg ligger väldigt charmigt. Där skulle jag kunna tänka mig att övernatta. Har hört att amerikanare har blivit så förtjusta i hotellet att de mätt och ritat av det för att sedan bygga en kopia av det i USA. Vet inte om det är en skröna eller sanning men kul om det är sant.
Strax före Borensberg finns en akvedukt, närmare bestämt vid Kungs Norrby. Den byggdes så sent som 1993 i samband med omläggningen av riksväg 36. Man tömde kanalen på vatten och grävde sedan bort 25.000 kubikmeter från kanalens sidor och botten. Akvedukten byggdes vid sidan om och sköts sedan på plats in under kanalen.
Vill man ta en både stärkande och vacker promenad så är det inte så långt mellan Berg och Borensberg.
Jag var hungrig nu och for till Motala och mumsade på en räkmacka som var så stor så den räckte till två personer och blev över. Försökte mata draken i hamnen med överblivna räkor men han ville inte ha så små djur.
Hittade en vacker stenvalvsbro i Motala, räknade och fick det till nio valv.
Har inte varit tillbaka på säkert 20 år. Kul att se bilderna.
Kanske dags att se om "Göta kanal" för vissa delar i den filmen verkar jag ha glömt bort.
Jag var på en kurs ombord på RIDDARHOLMEN (som passande nog har sin hemmahamn just där) för några år sedan.
Fascinerades då av att hon var byggd för att få plats EXAKT i slussen. Det bara några centimeter fritt vatten runt om henne!
mvh
janf
Såg ut som Wasa Lejon också var väl anpassad för att få plats i slussen, ingen mer båt fick plats och det var inte många cm till godo runt henne.
Måste bara berätta, att systerfartyget till Wasa Leijon, som tidigare hette Wasa Leijon, har jag jobbat på :-) Ägdes av min pappa, och användes bla till passagerartrafik när Tjörnbron hade rasat, hette då Sagana. Blev sedan Wasa Lejon, och är nu kryssningsfartyg i Norge.
/Jörgen