och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Järnvägar så fort det gick!

Trots försening med borttappade busspassagerare och väldiga köer på vägarna så hann vi i tid till vårt tåg. Det var inte vilket tåg som helst utan Japans höghastighetståg "Shinkansen". Vi kom till stationen i så pass god tid så att vi hann med att se några tåg passera på ett annat spår. Det gick så fort så att när det första tåget kom hann jag inte ens lyfta upp kameran innan det var borta. Det sa bara swich så hade det försvunnet i fjärran. När jag såg lysen på nästa slängde jag upp kameran och fick någon bild fast det ser mer ut som ett streck som swichar förbi. 

Inte så konstigt eftersom det hade en hastighet av 300 km/t.

Lite lättare var det med ett tåg som stannade vid perongen på motsatta sidan.

Shinkansen betyder "Nya stambanan" och syftar egentligen på själva spåren men även tågen kallas så. Det kallas även för "The Bullet Train".  Shinkansen-nätet används endast för persontrafik och betraktas som extremt säkert och dessutom punktligt. Tågen körs endast på spår som är byggda för just dessa tåg och hindras inte på så vis av lånsammare gående tåg.

Mycket riktigt så kommer vårt tåg i rätt tid.

Nosen på tåget tycker jag liknar en anka, den formen har det för att det ska klara av luftmotståndet i tunnlarna.

Trots att det gick så fort skakade det inte och det var tyst och lugnt i kupén, man satt bra och konduktören var väldigt artig. Varje gång han kom in i kupén och varje gång han lämnade kupén så stannade han till och bugade.

Resan gick fort, 10 mil på 35 min med två stopp på stationer dessutom.

Jag brukar ha lite svårt att hitta i Tunnelbanan i Stockholm ibland, nu skulle det bli spännande att se om vi klarade av att byta till tåget som skulle ta oss från Tokyo Station till den station som låg närmast vårt hotell.

Här var det mycket folk som rusade än hit och än dit.

Man kände sig något förvirrad och vi spanade runt på alla skyltar. Vi viste att vi skulle till perrong 5 men var fanns den?  Det var skyltar och gångar åt alla håll och massor av folk.

Men se där, efter lite irrande så ser vi plötsligt vår skylt. Tur att siffrorna ser likadana ut här i Japan som de gör i Sverige.

Vi har hittat ner till rätt perrong och tåget med rätt färg och som går åt rätt håll kommer in.

Vi ska stiga av om två stationer men det här är "Circel-line" så om vi missar vår station kan vi åka en timme och kliva av nästa gång vi kommer dit.

Men det låter lite jobbigt så vi kliver av vid rätt station. Här går tåget inte lika skakfritt så det blir lite skak även på bilderna.

I dagsljus ser vår station ut så här, man kan se den från vårt fönster på hotellrummet. Där är det aldrig tomt på tåg.

På andra sidan huset har vi en annan järnvägslinje.

Inlagt 2012-11-02 09:18 | Läst 5076 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Trevlig bildserie med intressant information.
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:23
Tack Sten för din kommentar.
Hej,
Härlig bildserie som väcker minnet från egna resor. Snabbtågen är effektiva, men lokaltågen på landet är inte lika effektiva och rena.
Dina bildserier är så underhållande, som bildtidningarna på sextiotalet.
Ha det bra
Bob
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:26
Sextiotalet var en bra period..;)
Dat var en intressant resa.
Så kul att följa med på din Japanresa, tror jag läst alla bloggar men har inte haft "tid" att kommentera. Fina bilder som ger en bra uppfattning om hur det ser ut.
Ha det så bra på din fortsatta resa !
ing-marie
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:27
Tack Ing-Mare, kul att höra att du följt med på färden. Har troligt lite till som jag tänker skriva om.
Trevlig läsning med sina bilder!! Åkte själv Shinkansen mellan Tokyo och Yokohama 2001, precis så häftigt som du beskriver det. Minns speciellt den japanska ordningen. På perrongen stod folk på markerade linjer för att av- och påstigning skulle gå smidigt. Och då menar jag PÅ linjerna.... Ordning, precis som konduktörens bugande.

Tänk när Sverige får ett sådant tåg mellan våra t ex tre "huvudstäder". By by flyget.... Stockholm Malmö på knappt tre timmar.... ja tack!! :)

Fint dokumenterat och skildrat! //Peter-L
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:30
Det skulle vara något det om vi fick ett sådant snabbtåg här i Sverige.
X2000 i all ära men men inte så smidigt och tyst som Shinkansen.
Det där med linjerna upplevde inte vi, det var inte så många som steg på vid vår station
men kan tänka mig att det var köer och mer folk då tåget startade, det här var nästan fullt då vi steg på.
Det var en riktig rörelse oskärpa på bild ett av tågets höga fart.Komplicerade banor mycket ingengörs
tänk att lösa spårproblemen i stadsmiljön.
Fint reportage med text och bra bilder.mvh/blj
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:31
Det swichade verkligen förbi i full fart, hade inte många sekunder å mig där.
Gillar verkligen den första bilden, snygga linjer och snygg "fart". Mvh Elisabeth
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:32
Kul att du gillade den bilden, missade ju första tåget och det här var den enda chansen på att fånga ett i full fart.
Sedan kom vårt tåg och vi for iväg.
Vilken utmaning att ta sig fram bland allt folk och perronger!
Kommer du på fotofika i morgon? Ta pendeln (byte i Väsby till Upptåget) eller tåget från centralen. :-)
//Ewa
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:35
Var lite nervöst att se om vi skulle hitta rätt, men vi viste att det skulle vara grönalinjen och även perrong 5
så det underlättade. Men det fanns många riktingar och gångar att välja på.
Vi hade sällskap med en italiensk amerikan som varit med på bussen och han gav upp sitt försök att hitta sitt tåg utan gick ut och tog en taxi.
Kan tyvärr inte i morgon, men tack för din inbjudan. Du har ett mail.
Det är otroliga hastigheter som de tågen har! Maffigt!
Svar från Margareta Cortés 2012-11-02 21:35
Instämmer, fort gick det och snabbt var vi åter i Tokyo.