Finlandsbåtarna eller Sverigebåtarna som de heter i Helsingfors.
På eftermiddagen då det är dags för båtarna som går över till Sverige att lägga ut är det ett populärt nöje att gå ner till Salutorget och titta. Många köper sig något att äta och slår sig ner på kajkanten till fåglarnas stora glädje. De som sitter där får inte sitta ifred så länge. Till att börja med närmar de sig lite försiktigt.
Men efterhand blir de lite mer kaxiga.
Det är inte bara på land som det kommer sådana som vill se de stora båtarna lägga ut, även på vattnet dyker det upp lite åskådare.
Först ut är Silja Line, men det var förskräckligt vad den eldar på. Undrar vad den har i tanken. Svart rök väller ut när den startar upp. Den puffar ut moln efter moln med svart rök.
Jag vänder blicken bort mot Viking Line men den har tydligen något annat i tanken för röken där är inte ens hälften så svart.
Måsarna tittar också men jag tror att de har något annat i blicken än båtar. Under dem sitter det människor med lite mer frestande godsaker för en mås.
- Ska du eller jag attackera först, ser dessa måsar ut att tänka.
-Kan den där manicken du har i ansiktet vara något ätbart.
-Får jag inget så kommer jag att skrika högt.
Någon slänger i lite ätbart och det är bra att vara beredd.
Snart är det bara Gerda som ligger kvar.






Helsingfors är väl värd mer tid än man får då man tar båten fram och åter. Åbo är inte så dumt det heller. Men nog var det väl svart rök som välde ut ur Siljabåten.
Måsarna var ganska så orädda men för min del som inte hade någon mat utan bara kunde fota och iaktta var det trevligt. Värre för de som satt och åt.
Sten
Tack Sten! Det var kul att stå där på kajen och iaktta med kameran. Måsarna bjöd på sig själva och de var några stycken som placerade sig i bra position. En av de ringmärkta måsarna såg ut att ha fått en skada av ringen. Foten på det benet var helt missformad och det såg ut som om ringen satt konstigt.
Förresten är dessa fåglar fräcka som få.. vi sitter alltid under tak om vi har glass eller annat i handen. Det hände mig att dom bara attackerade, slog glassen ur handen. Dom har tränat, fåglarna. Efter 30 sekunder fanns inget kvar av den stora struten. En dag fanns tom Japans TV på plats- dom slängde ner en glass på marken och kollade hur lång tid det tog innan allt var borta.. inte många sekunder.
Ha en fin dag Margareta!
Bra tanke att sätta sig under tak då det är måsar i närheten. Det här gänget var blixtsnabba på plats men ätarna där verkade vara vana vid anfall så de värjde sig bra. Kanske skulle testa det japanska filmteamets idé. Tack för din fina kommentar. Njut av solen!
Liv och rörelse var det på Salutorget, såg att de flesta packade ihop sina stånd då båtresenärerna återvände till fartygen. Gissar att de står för en hel del av kommersen.
Han som spanar in dig, vill ju kolla hur det mås, och vilket kameramärke du kör med... ;) Terve!! //Peter
Jag fick nog godkänt också när han såg vilket Canonmärke jag hade på kameran. Kanske därför han så gärna ville bli avporträtterad. Fast vi flög över den här gången, tog bara trekvart.
Skränande måsar gillar jag inte alls, men dina foton på sådana skränor är klart godkända. Riktigt kul att se på bild, faktiskt.
Hade middagssällskap av en finländare på en kryss över till St Petersburg en gång och han sa alltid Sverigebåtarna. Innan dess så hade inte jag heller tänkt på det.
Måsar är kul och de verkar ha örnblick och koll på sin omgivning. Brukar lägga ut kex på räcket till verandan på landet åt ekorren där och trots att vi inte brukar ha några måsar i närheten så nog kommer det måsar och trutar ändå. En trut var så stor så den skrämde slag på hunden. ;)
Miljöfärjor kommer med elektrisk drift i första hand för in och utfart ur hamnen
sen tar dieslarna över på öppet hav .
Måsar är nog bra smartare än de ser ut för och läraktiga. Intressant med eldrift, måste gå åt mycket el till dessa kolloser.
Tack! De kanske hade på känn att de skulle bli fotomodeller.
Det där med Sverigebåtar är ju logiskt och samma fenomen kan dyka upp med tåg. Jag kallar ju, som infödd 08, Uppsalapendeln just för det vare sig jag befinner mig i Stockholm eller Uppsala, men i Uppsala är det ju en del som kallar samma tåg för Stockholmspendeln...
Färjorna har ibland varit ett nöje som jag ägnat mig åt både ensam och med sällskap. Man köper med sig något att äta en dag med bra väder, och sätter sig och tittar ut över vattnet någonstans där det är lagom smalt på farleden in mot Stockholm. Det påminner mig om att jag har bilder från förra sommaren när jag ägnade mig just ått fotografering och middagsätande vid en liten fyr. :) Dessa på S/S Blidösund är tagna då, men jag har en hel bunt till både på färjor och klassiska fartyg som blivit liggande:
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/s-s-blidosund-skargardens-vackraste-passagerarfartyg.htm
Ganska logiskt ändå med namnen. Här går ju båten till Sverige. Var på Ösel och där kallade de vår Östersjö för Västerhavet. Måsar är kul och om de inte förde så mycket oväsen så är de även vackra.
Klart det är kajor som tagit på sig vita träningsoveraller.
Jag visste inte att måsar åt måsar men nu är det bevisat.
Som sagt måsar är både vackra och roliga att iaktta fast tämligen högljudda av sig.
Hälsningar Lena
Även jag gillar måsar, jag tror att de är ganska så klyftiga synd att de väsnas så. Man tänker nog inte så mycket på att de där båtarna går åt båda hållen ;) var på Ösel och fick veta att det vi kallar Östersjön heter Västerhavet där. Logiskt för det ligger ju västerut där.
Måsar är kul att se på, för att inte tala om att fota dom. Få är så villiga modeller.
Självklart säger dom Sverigebåtarna där borta, men det har jag aldrig tänkt på :-)
ing-marie
Tack Ing-Marie! Det är kul att fota måsar och vackra är de. Jag hade nog velat vara där länge och kolla in dem men maken trampade oroligt bakom och ville vidare. Nu har han köpt sig en filmkamera så då blir han kanske mer tålmodig.
Angående röken från skeppen kan det vara olika bränsle, men det kan lika gärna bero på att Silja Line har äldre motor än Viking Line, motorerna och avgasreningen utvecklas som allt annat och en modernare motor är effektivare och renare än en äldre. Även slitage påverkar.
Mariella är byggd 1985. http://www.vikingline.se/sv/sverige/hitta-resa/fartygen/ms-mariella/fartygsfakta/
Siljafärjan ser jag inget namn på. Sedan kan motorerna vara nyare än skeppen.
Det är nog Silja Symphony (annars är det systerfartyget Serenade). Hon är nyare än Mariella (-91), men det syns ju. Att dra några slutsatser utifrån ett tillfälle på detta sätt är jag dock knappast beredd att göra åt något håll.
Det här är Silja Symphony. Det var Serenade som nyligen tog i bruk igen efter renovering, skulle var intressant att se om det är samma sorts rök på den.
Vet tyvärr inget om något sådant kåseri. Du får nöja dig med min lilla blogg.