färg eller svartvitt?
Inte utan att man blir lite stressad av de här så kallade coronatiderna. Det är mycket som skulle kunna ha gjorts. Och vändorna i en förvisso prunkande trädgård tappar lätt det meningsfulla. Men man kan väl alltid grotta ner sig i det här med färg eller svartvitt. För att få tiden att gå. ( Jag vill så gärna sätta igång med nåt av alla projekt som ligger klara och formulerade i den svartvita vaxdukshäftesboken, men vad gör man ?) Ja man gör väl som flera fotografer, hoppar ner i den lokala spenaten med ett påskruvat makro.
Nu är det piontid. Dessa bombastiska utsvävningar i rosa och magenta är som en naturens utmaning till allt vad färgkorrigering och färgrymder heter. Det är något barockt över pioner. Too much, helt enkelt. Och det är nästan alltid nån som håller på med nåt inne i en pion. Pysslar, grejar, glufsar runt liksom.
När man efterbearbetar en pion är det rätt tacksamt att använda sig av färgrymden Prophoto. Och utifrån en rawfil kan man då plocka in allt vad färg heter, ja även fast man inte en ser det och ens skärm inte heller återger det. Det här får viss betydelse när man konverterar bilden till Srgb, nätets något begränsade färgrymd. Eftersom jag vill att färgerna ska behålla sin inbördes kontrast och skillnad väljer jag perceptuell som metod. Då behåller jag skillnaderna, låt vara med minskad intensitet. Men minskad intensitet får jag ju i alla fall vid konverteringen till Srgb. Bättre att förekomma, kan man säga.
Sen handlar det också om kurvan. En s-kurva eller en motsatt. Kontrast eller mjuk? Det beror på vad man är ute efter. Vilket utttryck. (Även om det kan spela en viss roll om bilden senare ska gå till tryck. Vilket den här pionen inte ska håller jag för troligt.)
Att konvertera bilder som till mycket bygger på färg är ibland lite extra roliga att konvertera till svartvitt. För att se vad som händer med färgerna. De färger som är så mycket av bildens grammatik. Svartvitt blir nästan som ett nytt språk. Eller åtminstone en dialekt.
Det där med att konvertera färgerna för olika ändamål är svårt. Jag brukar ta percepetuell i de flesta fall (även vid utskrift) men ibland blir de mer som en tänkt med andra metoder. Jag brukar sätta svartpunkt och ändra färgerna till ett lägsta lika värde. Det får man göra i olika verktyg med olika program. Det brukar skapa någorlunda balans i bilden. Jag har lite annorlunda färgsyn.
Sedan finns ett verktyg i Adobes program där det går att justera gråheten vid konvertering från färg till svartvitt. Det ger bra kontroll. Det går att redigera på samma sätt med andra program också. Du skriver bra!
Ha de gott.
Jerry
Svartvit-verktyget i PS är riktigt bra. Man får bara inte glömma bort att konvertera den till gråskala efteråt. Jag använder uteslutande Gray Gamma 2,1. Utom vid trycksaksjobb då ”min tryckare” och jag är överens om punktförstoring (dot gain) 15%.
Ha det gott
Gunnar S