Omvänt perspektiv
Konst och foto 2006
Konst och foto 2006 och om allt det nya. (bild bara för att det ska va en bild)
Jag satt och bläddrade i SAKs årsbok 2007 (Sveriges Allmänna konstförening) och noterade hur många av verken som var fotobaserade, väldigt många och ofta i ett hårt manér med blixten så att säga rätt på. Ett manér som Tunbjörk drev till fulländning men i det här sammanhanget kändes som ett, ja just det, manér. Många av verken anges också som Lambdaprint, ytterligare en sak att skrynkla ett ögonbryn inför. Och några grejer till.
Men vi tar det från början. Hårt ljus rätt på är ganska vanligt i den tiden. Det är inte för inte ringblixtarnas förlovade tid. Att så många skulle ta efter (tradera) Tunbjörk håller jag för otroligt. Förebilderna ligger nog nån annanstans. Maneret förekommer tidigare, läs Andy Warhol, modefotografi under nittiotalet med mera. Och det kan säkert vara en inspiration, men jag undrar om det inte finns en faktor till. Vad köper en ung konstnär med smak på det nya i början av tvåtusentalet? Kom ihåg att hen vadar inte i pengar direkt. Vågar man gissa på någon av de digitala kompaktkameror som översvämmar marknaden. Utan optisk sökare, med en jämfört med i dag basal upplösning, lågt dynamiskt omfång, brus över 400 ISO, en liten blixt i ena hörnet av kamerahuset. Då kan man plåta så att det ser ut precis som de där framgångsrika nittiotalsfotograferna bilder. Modernt, i framkant. Hårt, glammigt, Studio 54, New York, Los Angeles och så vidare. Naturligtvis en estetik som ligger Polaroidbilden nära. Det osköna så att säga. Så det finns kanske en liten rent teknisk orsak till att det såg ut som det gjorde i svenskt konstliv 2007.
Och Lambdaprint låter nåt, eller hur? Men orsaken till det tycks vara att Crimson som redan då var stora på fotoprint hade en skrivare av märket Lambda som skrev ut C-print det vill säga med dagens mått rätt konventionella fotoutskrifter. Men håll med om att Lambdaprint låter aningen mer spännande.
Bild: Håkan Blomqvist har vernissage. En glaskonstnär som i en tid av elände, hans kärlek är drabbad av obotlig cancer,( något Håkan är fullt öppen med i IRL såväl som sociala medier) bearbetar sin egen rimliga ångest med stenarbeten. Jag förstår honom, arbeta med motsträvighet, med tid, koncentration.
Färjor eller va f-n får man för pengarna
Trefärjemöte. Birka Gotland är rätt subventionerad om du är en flitig kund i restaurang och shop. Lilla Yxlan åker du på SL-taxa. Den gula är gratis. Kommer ni ihåg Leif Östling, svenskt näringslivs ordförande; vad f-n får man för pengarna? Ja, bortsett från en massa grejer, du kan åka gratis hur många gånger som helst på en gul vägfärja. De ru!
Manipulera bilder är en gammal konst
På väg hem från fjäll. E4an söderut. Det blir värre men då är vi hemma i soffan.
Och några fjällbilder som så att säga har lämnat fotografistadiet och gått över till något annat. Fotobaserade bilder kanske man ska säga. Att åstadkomma en bild som den nedan är idag mycket enkelt. Innan digitalbildens intåg var det lite knepigare, en reprokamera, alltså en dedikerad pjäs med en totalvikt sällan understigande 90 kg, och ortokromatisk film underlättade för att skapa ett underlag för offset eller silkscreen.
Ett gammalt Photoshopfilter som fanns med redan i 3.0 var stansa ut. Det påminner mycket om det gamla vektoriseringsprogrammet Adobe Streamline om det är någon som kommer ihåg det. Stansa ut kunde man med fördel använda för att skapa underlag till vektoriserade bilder för att sen gå vidare med bilden i program som Illustrator. Och det ska sägas, ville man få till bilder med bra stuns och lite mer än bara en effekt fick man tänka efter både en och två gånger. Men rätt kul var det. ( Och frågan är om jag är villig att slumpa bort proceduren till nån AI-generator. Nä, kan själv.)
Fjällpaus
En vecka i Bruksvallarna. Fjällpaus. Lite granna onödigt naturskönt som vi säger. Iphone, lättare ryggsäck. Eller lättja.
Automatåldern
"…Vi upplever ju nu en verklig revolution inom foto, tekniken, automatåldern blir inte bara tillgänglig
för amatörfotografen utan också yrkesfotografen och den avancerade fotografen börjar kunna ut-
nyttja automatiken och den förenklade allmänna fototekniken. Detta gör, att de fototekniska om-
rådena som lämpar sig för en fototidning med populär inriktning blir allt färre. Det börjar helt en-
kelt bli alltför lätt att fotografera. Allt gammalt snack om framkallning, filter och exponering kan
vi med det snaraste kasta på sophögen. Mörkrumsknåparna blir allt färre. Det är bara att konstatera
och acceptera. Det har vi ännu inte fått riktigt klart för oss. Varken vi på Populär Fotografi eller
de andra fototidningarna. Vi beter oss stundtals som åsnor mellan hötappar. Vi skriver om problem
som egentligen inte alls existerar längre, och vi gör det på grund av villrådan och oförmåga att finna
alternativ i automatåldern." (Jan Olsheden om Populär Fotografi. Fotografisk årsbok 1968)
Jodu Jan Olsheden, du skulle bara vetat.
(FujiXpro1 23mm 2.0. Stranden, Sète. Bild som det numera heter, för uppmärksamhet.)