Yamal - på väg mot Nordpolen.
Yamal är en rysk isbrytare. Han är stor och han är atomdriven, jag vet att fartyg brukar benämnas med "hon". Men här på Yamal fick vi lära oss att isbrytare är manliga och är en "han".
Yamal betyder "Jordens ände" och isbrytaren är döpt efter halvön Jamal som säkert känns som jordens ände med sin placering långt uppe i Sibirien.
Ymal är ett rejält bygge, han är 150 m lång, 30 m bred och 55 m hög från köl till masthuvud. Yamal var färdigbyggd 1992 och var då den kraftfullaste av världens isbrytare. Hur det förhåller sig med det nu vet jag inte.
Det var lätt att irra sig bort i alla korridorer och på de alla olika däcken innan man lärde sig hitta. Längst fram i fören finns en öppning, jag antar att det är till för trossar eller liknande vid förtöjning, men det var väl tur att de var övertydliga så att ingen trodde det var någon nödutgång.
Hålet var ganska stort så man kunde nog klämma sig ut där med lite god vilja.
Tittade man på vårt stiliga fartyg framifrån så såg han ändå stiligare ut med sin hajmun.
Här forsar han fram så skummet yr. Ymal har dubbla skrov och mellan de yttre och innerskrovet finns det vatten som kan förflyttas så att fartyget kan gungas loss om det fastnar i isen.
Om någon undrar över hur jag kunnat fotografera isbrytaren från ovan så är det lätt att förklara. Vi hade även en helikopter med oss.
Vid fint väder fick vi göra några rekognosceringrundor och se hur det såg ut från ovan. Helikoptern var även nödvändig vid ev. Landstigning eftersom glaciärkanterna var för höga för att forceras ned gummibåt.
Som synes var det mycket uppskattat med flygturen. Fönstren gick att öppna för att fotografera men man fick passa sig att stoppa ut huvudet för lång eftersom vinddraget fick en att tappa andan eller blåsa bort. Jag vet för jag testade.
Yamal är ett atomdrivet fartyg och kan gå i 5 år på en enda " tankning" . Det berättades att vi hade drivmedel för tre år på vår färd. De som ville fick följa med på en rundtur och se hur det såg ut i maskinrum och även där kärnreaktorn var. Det som är rosa på den här sprängskissen är det allra heligaste. Yamal kan bara vara uppe i dessa kalla vatten eftersom det kalla vattnet behövs för att kyla reaktorerna.
Fotografering var det heller inget problem med.
Det var tillåtet överallt utom där själva kärnreaktor var.
Det var inte ryska bestämmelse, för dem hade vi fått plåta så mycket vi ville utan det var EU-bestämmelser.
I fören under isbrytaren finns det en s.k. iskniv som slår sönder stora isblock för att de inte ska hamna i någon av propellrarna. Skull ändå någon av propellrarna bli skadade kan de bytas ut till havs.
Som man ser på den här bilden och bilden ovan finns det ett system som sprutar ut luft 9 meter under ytan för att liksom knuffa undan isblock. Det är det som ser ut som ånga som sprutar upp.. Isen här på bilden är ungefär en meter tjock, men var upp till två meter på vissa ställen. Där isen hade skruvat sig var den naturligtvis tjockare, men där behövde vi inte bryta oss igenom. Vi kunde gå runt dem. Yamal kan dessutom bryta is både framåt och bakåt.
Inte för att det var någon brist på sysselsättning ombord, kommer till det vid något annat tillfälle, men om man ville ta sig en träningsrunda var det inget problem. De flesta gick rundan runt, men några sprang sina varv runt fartyget som vår expeditionsledare Laurie Dexter här.
Det fanns även gym och sporthall ombord. Även en liten simbassäng. Fast den badade vi inte så gärna i eftersom den på vår resa hade en nollgradig vattentemperatur. Även det ska jag förklara senare.
Yamal fortsätter sin färd med målet inställt på Nordpolen. Bara en enda gång har han inte tagit sig ända fram, vi hoppas på att det inte ska bli en andra gång
Ha det fint/ Robin
Mvh Stig
MVH Synnöve
Vill du boka en sådan här expedition så gör du det genom Quark Expeditions. Tyvärr kan du inte boka in dig på Yamal, han har tydligen gått i pension, utan nu är det " 50 Years of Victory" som är i tjänst. Han har inte lika fin målning i fören. Det kostar från 155.000 Skr/person, mer om man vill ha en större eller finare hytt. Därtill kommer flyget från Helsingfors till Murmansk som nu går på 1.690 $. Under färd så ingår sedan allt. Vill minnas att vi t.o.m fick vin till maten. Rysk kaviar och vodka smakade också bra. Även om du är ute på expedition behöver du inte missunna sig liiite lyx i matväg. Andrées polarexpedition hade också med sig vin och champagne, Andrée hade t.o.m fracken med sig om han skulle träffa på någon kung då de kom fram till Nordpolen.
Nu får jag lära mig så mycket och se dina bilder vilket gör att jag förstår hur stor han är. Tror jag förstår det menar jag för nog är det underligt det får plats så mycket rekreations/motions rum. Bra du har ritningen med. Har studerat den.
Sista bilden är så mysig denna stora farkost ser ut som en liten leksaksbåt.
Härligt det kommer mer.
Hälsar
Gun-Inger
Ha en toppendag!
Två frågor: Skrivs detta mer eller mindre i realtid eller är du hemma igen? Är det du som spegelvänt bilden eller ryssarna som spegelvänt texten på fören på båten (bild 4)?
Nej jag har inte spegelvänt bilden och de har inte målat spegelvänd text heller. Det står Yamal på ryska.