Maggan mellan isbjörnar och pingviner
Kanchanaburi krigskyrkogård
Idag åker vi på utflykt. Vi ska till den berömda bron över floden Kwai, men börjar dagen vid Kanchanaburi krigskyrkogård. Vi, det är ett brittiskt yngre par, italienska Maria från Australien, jag och min man och så vår Thailändske guide Mr Tawee.
Att bygga en järnväg mellan Siam och Burma var från början en idé av de brittiska kolonisatörerna i Burma, men idén stöp på att det skulle bli för dyrt. Järnvägen måste gå genom berg och oländig djungel samt dessutom korsa åtskilliga vattendrag. Kostnaderna ansågs bli alltför orimliga.
Men den japanska armén hade lite andra idéer. När de drev bort de allierade ur Burma 1942 behövde de få in förstärkningar och material in i landet på något sätt. Sjövägen från Singapore ansågs alltför riskfylld med tanke på de allierades ubåtar, så japanerna beslöt att järnvägen skulle byggas.
Japanerna höll nere kostnaden för järnvägsbygget genom att räls och sliprar rivits upp i till exempel Malaysia och sedan transporterats norrut medan arbetskraften bestod av 61 000 allierade krigsfångar samt 270 000 tvångsrekryterade civila. Fångarna levde i missär och med en undermålig diet, de arbetade från gryningen till efter mörkrets inbrott och fick dessutom utstå en brutal behandling från fångvaktarna. Ungefär 90.000 avled och av dem var 12.621 krigsfångar (men det finns uppgifter om att det skulle vara ändå fler som dog där) av det hårda arbetet med järnvägen och på den här kyrkogården vilar 6.982 australiska, brittiska och holländska krigsfångar. Inte så konstigt att den kallas för Dödens järnväg.
I dag när vi kommer dit så håller de på att dekorera och utsmycka området. Den här damen hade inget emot att bli fotograferad, hon nickade gillande då jag frågade och maskeringen har inget med religion att göra utan är bara för att hon inte vill bli solbränd. Blekmedel för huden var en stor försäljningsprodukt i Thailand.
Se vilken fin rosett hon skapat av lite tyg. Orsaken till att de pyntade och gjorde fint var för att nästa dag skulle kronprinsessan komma på besök.
Sedan åker vi vidare till Krigsmuseet.
Det tar vi i nästa inlägg.
----------------------------
En liten kvällspromenad.
Tänkte ta en lite kvällspromenad, startar med att kolla utsikten från vårt hotell uppe på 24 våningen vid poolen.
Kvällslyset över staden ser ju bra ut.
Så vi drar ut på stan. Kommersen är i full gång.
Vad som köps här vet jag inte.
Vi kommer in på en liten gata, där kan man få hjälp med översättning. Undrar om det är Google translate som de använder.
Här finns ett litet spelcafé, inte ett med internetspel, utan riktiga spel med spelpjäser och spelplan.
Här kan man gå på whisky och cigarrbar också.
Några skrädderier ligger även på den här gatan.
Om det är svårt att läsa vad som står på dörren, så står det så här: "Vi är den enda skräddaren som har rekommenderats av en svensk journalist i tidningen Reseguiden."
Thailändska flaggan vajar i vinden.
Trafiken är tät så här på kvällskvisten.
Vi kommer ner till en av kanalerna.
Elledningarna ser ut som en tavla på ett träd.
-----------------------
Åka Skytrain i Bangkok.
Vår första dag i Bangkok stod vi och funderande över vilken variant av biljett vi skulle köpa för att åka Skytrain. Vi behövde inte fundera så länge innan det kom fram en vänlig dam som förklarade de olika varianterna och vi kom fram till att ett kort som man kan fylla på eftersom var en ett bra val. Det där med att det kom fram en vänlig person som ville berätta något eller hjälpa till, det var något typiskt fär Bangkok. Inget jag upplevt i någon annan storstad. I alla fall inte sedan mitt första londonbesök på 70-talet. Då räckte det med att man tog fram kartan så kom det fram någon och frågade om de kunde hjälpa till.
Det som vi kom fram till att vara det mest praktiska i biljettväg för oss var ett litet plastkort som man lägger på läsaren i spärren, ungefär som vid spärrarna i Stockholms t-bana.
Skillnaden är att här ser man hur mycket det finns på kortet då man går in genom spärren och sedan hur mycket det finns kvar när resan är avslutad.
På perrongen finns det tydliga markeringar var man ska stå och dessa respekterades också.
Vid högtrafik står alla prydligt köandes vid sidan om så att de som ska av lätt kommer fram.
Man behöver inte ha tråkigt då man väntar på tåget, stora skärmar visar högljudd reklamfilm hela tiden.
Ibland är det ganska trångt ombord.
I början undrade jag vem det var som pratade så högt, tills jag såg tv-skärmarna. Det visades reklam även där.
Vid varje station är det säkerhetskontroller, väskor kollas och även på perrongerna finns det vakter. De vaktar inte bara utan hjälper förvirrade turister också. Det räckte att vi plockade fram kartan så kom det någon vakt fram och ville hjälpa till. Såg också hur en vakt lämnade sin kontrollstation för att hjälpa en blind man.
Hon följde med honom ända in i vagnen och visade var han kunde sitta.
Här liksom hemma i Tunnelbanan, sitter folk och knappar på sina mobiler, sover eller stirrar med tom blick.
Man kan lätt följa sin resrutt också.
Såg att Fjällräven Kånken var en populär väska i Bangkok.
Dags för lunch...
Utbudet av maträtter är enormt.
Kyckling?
Frukten här ser läskande ut, men vad som mortlas i skålarna vet jag inte.
Varför inte ett stekt ägg för 30 Bath.
Det är ganska varmt.
Så varför inte lite kokosvatten att släcka törsten med.
Chokladen är nog god, men släcker inte törsten lika bra.
-----------
Bombdådet i Bangkok.
Vi är ute och försöker känna in stadens puls, går lite planlöst omkring i närheten av där vi bor. Det finns en del stora köpcentrum där och så kommer vi fram till ett utomhustempel. Ser fint ut så vi styr stegen dit. Precis utanför sitter en dam med en hel del burar med fåglar i. Hon säljer även cigaretter styckevis.
Vad vi inte vet just då, är att det här är platsen för bombdådet för bara två månader sedan. Det som tog minst 20 människoliv och skadade över hundra. För den som glömt bort finns det att läsa om det här. Det är templet Erawan.
Vi går runt och tittar och när vi lämnar platsen kommer en gammal dam fram och berättar att det var här som bomben small.
Nu kan man inte se så mycket spår av bombdådet, mer än att det är många som kommer dit för att offra och be. Lite byggnadsställningar på närliggande hus finns kvar.
När man ser spåren till Skytrain så förstår man att det kunde blivit en än mer katastrof med den bomben.
Utanför på gatan säljs det en hel del som har anknytning till templet.
Med förklaringen till platsen så förstår jag de skyltar och uppmaningar som finns i närheten.
En liten bit bort finns ett till tempel, det är inte lika välbesökt.
---------