och ett och annat lejon. Mina resor i isbjörnarnas och pingvinernas land och alla ställen jag kommer att besöka mellan dessa utposter också. Inte bara bilder utan även lite berättelser och äventyr. Blogglista.se

Haparanda och Nostalgitåget med T41 och T42.

Järnvägsstationen i Haparanda är en imponerande byggnad och där finns Sveriges enda järnvägsförbindelse österut. Här finns två spårvidder eftersom Finland och Sverige har olika spårvidd. Vi åker dit för att ta en bild på stationshuset.

Döm om min förvåning då det vimlar av folk där den här tidiga morgonen. Väldigt vad folk är morgonpigga här i staden tänker jag.

Allt får sin förklaring då jag frågar en av fotograferna på perrongen vad det är som pågår. Han förklarar att det är ett gammalt och unikt lok som är på besök även vagnarna lär vara tidsenliga. Han berättar att det loket är så pass unikt att det är det enda kvarvarande i välden (om det är riktigt kanske någon tågentusiast vet?) och det lyser ur ögonen på killen när han berättar det. Måste vara något speciellt det här tänker jag som inte vet så mycket om tåg. Bäst att stanna och ta lite bilder. Om jag förstått det rätt så är det loket T42 som är det unika.

Det loket byggdes i Canada 1953 och kom till Sverige 1954.

Många vagnar i 50-talsstil var med i tågsetet.

Gäster från Norge, Finland, Holland, Österrike, Tyskland och England förutom de från Sverige är med bland de 125 passagerarna.

En restaurangvagn finns det också.

Såg en riktigt fin trävagn.

Längst fram hittar vi loket T41.

Folk börjar kliva ombord.

 Dörrarna stängs och kvar på perrongen är snart bara jag, min man och några tyska entusiaster.

Ångvisslan tutar och så far de iväg mot Boden.

Vi lufsar iväg till vår bil för att fara iväg och utforska några andra norrländska platser.

Inlagt 2012-09-26 21:17 | Läst 6570 ggr. | Permalink

"Fina bilder - man tackar! Jag fotade samma T42-lok på samma plats för 35 år sedan men då i en mer entonig orange färgsättning - tyvärr är mina bilder S/V så det går inte att avgöra :-) Det tycks som att T42 var längs bak i tåget och T41? drog. Personvagnar i massor i Haparanda - vem skulle tro det, om du (och Claes W inte hade bildbevis)? Ha det fint! Johan"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Intressanta och trevliga bilder. Jag tycker om tåg, men jag vet litet om dem.
Mvh
Wolfgang
Svar från Margareta Cortés 2012-09-26 21:28
Tåg är kul men kunskapen om dem har inte jag heller.
Fina bilder - man tackar!

Jag fotade samma T42-lok på samma plats för 35 år sedan men då i en mer entonig orange färgsättning - tyvärr är mina bilder S/V så det går inte att avgöra :-)

Det tycks som att T42 var längs bak i tåget och T41? drog.
Personvagnar i massor i Haparanda - vem skulle tro det, om du (och Claes W inte hade bildbevis)?

Ha det fint!
Johan
Svar från Margareta Cortés 2012-09-27 10:10
Helt riktigt det var T41 som drog, jag antar att det var tvärtom på vägen till Haparanda.
T42 var också igång så den kanske sköt på.
När det går bra för världen så går det åt helvete för Haparanda, och när det går åt helvete för världen så går det bra för Haparanda. Så sa man förr. Andra norrländska platser? Norrland sträcker sig från Gästrikland till Treriksröset! Det är ca 2/3 av Sveriges yta. Geografi är inte lätt.
Svar från Margareta Cortés 2012-09-27 10:11
Gissar på att du är David?
Norrland är stort, helt rätt och nog den vackraste delen av vårt land...i mitt tycke då förståss.
Fint med bilder från Haparanda,tog själv bilder i Boden på loken och vagnarna.
T 42 gick i trafik på Haparandabanan från 1950 talet fram till 1983 då med
S.J:s färgsättning./blj
Svar från Margareta Cortés 2012-09-27 10:13
Vem vet, jag kanske har åkt med tåg dragit av detta lok, åkte mycket tåg norrut förr i tiden. Fast inte till Haparanda utan mitt tåg vek av mot Gällivare/Kiruna.
År 2012 var en riktig fin tågsommar har sett det här loket i
Övertorneå bla. drog virkesvagnar också,det var rälsbuss
trafik som gällde för resor då.