Prophoto, säsongens repetition och lite grann om klimat och väder.

Få saker flirtar så tydligt som pioner i blom med jättestora färgrymder som till exempel Prophoto, störst av dem alla. Och varje sommar i pionblomningstid blir det en liten repetition i det här med perceptuell återgivning och relativ kolometrisk. Som man naturligtvis kan fundera på viktigheten av.
   Det digitala fotograferandet har två noder att nå upp till. Maximal skärpa, maximal färgrymd. Resten, sånt som intressant, viktig, relativt mjuk återgivning, och då är vi inte ens inne på sånt som svartvitt, eller gråskalebild borde man kanske säga, tillför bilden. Det är i den svängen ett ”digitalt” tänk möjligen kan utvecklas med lite gammal hederlig analog bildkänsla. Skulle man kunna uttrycka det.
  Skärpa handlar i grund och botten om kontrast och olika möjligheter att skapa kontrast, därom är de flesta överens. Det stora färgomfånget tycks kanske mer vara en fråga om utrustningens tekniska kompetens. Men går det att koppla ihop det, och går det att möjligen sammanföra ett analogt tänk med det digitala? Något att ständigt  undersöka.

En titt på de olika färgrymderna. Här ser man med önskvärd tydlighet att det är just i pioner och liknande motiv färgrymden Prophoto faktiskt rymmer pionens barocka svulstighet i färg. Men svulstigheten för själva pionen alltså, har sitt pris. Det är dyrt och det roliga är över på en dag eller två och blomprakten övergår till mer av ett memento mori. Förgängelsen, allt kött blir hö. Och allt det där.

Efter en dryg månads torka, torrt och blåsigt kommer till slut allt regn på en gång. Efterlängtat, välbehövligt. Vi gläds med våra regntunnor. Även om den nederbörd som kommer inom ett dygn borde fallit lite mer utspritt under månaden. Blött blir det i allafall. Och sen lite siffror. I Uppsala, som ståtar med rikets längsta meterologiska mätserie, rapporterar 2,1 mm regn under juni månad (och det i elfte timmen) vilket är nytt rekord sen 1775 (tack Anders Celsius för det). Två millimeter är inte mycket (två liter på 10 kvm) och gränsen till svårslagenhet, noll millimeter ligger farligt nära, sen går det uppenbart inte att slå fler rekord i juni månad, åtminstone inte i den här grenen. Här ute i skärgården är det ännu lite njuggare, torrare, blåsigare, soligare (Svenska Högarna, 20 sjömil österut leder solligan och vi ligger inte så många minuter efter.) Man kan ändå förundras över hur naturen hanterar det. Många blommor väljer att slå frukt, går i frö betydligt tidigare, det är bråttom så länge det finns en tillstymmelse till fukt och man får klara av jobbet snarare än snart. (Här blommade för övrigt midsommarblomster, Geranium Sylvaticum redan de sista dagarna i maj.)

Inlagt 2023-07-09 19:08 | Läst 578 ggr. | Permalink
Tack för intressant läsning!
/Bengan

Ps. Och fina illustrativa bilder därtill!
Tack och bock! Nikon D800 och ett gammalt Micro nikkor 55mm. Det nya möter det gamla.
/Gunnar S
Jag hade noll koll på Prophoto och läste nedanstående artikel för att fatta något lite:

https://luminous-landscape.com/understanding-prophoto-rgb/

Men kliar mig fortfarande i huvudet då det gäller den praktiska användningen. Crimson rekommenderar väl fortfarande att man använder srgb för att beställa printar. Papperstidningar nåt liknande.

Då folk tittar på bilder på nätet så är det mest i telefonen. Hu. Möjligen på en större skärm. Nån enstaka tittare kanske har en wide-gamut skärm som också är kalibrerad. Här på FS troligen lite fler.

Så jag vet inte vad som gått fram från din kamera till det jag tittar på just nu. En BenQ SW240 skärm med återkommande meddelande "Your computer monitor needs to be calibrated". (Jag har originalinställningen kvar och tycker den ser OK ut. På landet har jag en Dell-skärm som jag mjukvarukalibrerade tills den såg OK ut.)

Bilderna såg bra ut i alla fall! Och intressant läsning!
Svar från mombasa 2023-07-13 11:01
Hej. Jo man kan nog fundera lite grann om hur och när Prophoto är annvändbart, och färgrymder i överhuvudtaget. Om man som i mitt exempel har ett motiv där en stor del av bildens ”berättande” ligger utanför Srgb och till och med AdobeRGB så kommer de tonerna inte med. De klipps bort redan från början beroende på vilken färgrymd man tilldelar bilden. Men tilldelar man färgrymden Prophoto så hänger de med även om din skärm inte orkar med det. Att de ”osynliga” delarna av färgrymden finns med har betydelse när vi senare konverterar bilden till en annan mindre färgrymd för då ska de här färgtonerna flyttas in i den nya mindre färgrymden. Perceptuellt eller relativ kolometriskt. Den operationen har betydelse för hur bildens färgmättnad och kontrast kommer att bli och upplevas.
Webb men även dagstidning på obestruket tidningspapper: Srgb.
Magasin och boktryck (bestruket papper): generellt AdobeRGB
Hur sedan tryckerier med avancerade bläckstråleskrivare vill ha det är en annan historia.
Ha det gott

/Gunnar S
Svar från mombasa 2023-07-13 19:16
Lite kompletterande; ganska få kameror har Prophoto installerat som förvald färgrymd men alltsom oftast Adobe RGB. Men en av poängerna med raw-format är att man kan tilldela filen vilken färgrymd man vill, och vid den senare konverteringen till en ny mindre färgrymd har man så att säga påsen full. Därför kan det i vissa fall när man analyserat bilden och jämfört den med en färgrymds sannolika omfång vara klokt att välja den större färgrymden. Som när man plåtar pioner. Många motiv ryms dock i AdobeRGB och då stannar man där. Det här är inte det exaktas vetenskap även om många tror det.
/Gunnar S