Flightradar 24
Kvart i åtta på morgonen flyger planet från Helsingfors till Arlanda över mitt halvårsvistelsehus. Punktligt som en väckarklocka. Gratisappen Flightradar informerar mig om alla ljud och kondensslingor i skyn. Nästa kommer tio minuter senare, sen är det igång. Ljudet av flygmaskiner avlöser varann nära nog dygnets alla timmar. Jag kan tänka mig att det kanske påminner om det ständiga ljudet från vindkraftverk, vilket jag inte hört i verkligheten. Det finns nu många ljud som härstammar från mänsklig aktivitet, väldigt många. Rätt många finner vi oss vid, fråga de som bor vid en järnväg . (Nu bor jag visserligen ungefär fem mil från Arlanda men jag tänker hur de som bor i Upplands Väsby tänker.)
Men en sak jag inte förstår är varför flygtrafik inte ska bära sina egna kostnader. Skattefritt, kraftigt subventionerad infrastruktur. Hur mycket subventioneras flygfotogen, nån som vet?
Såna här tankar hör kanske inte hemma på en fotoblogg, men jag tänker så här; vilken fotograf antar utmaningen att visualisera dagens dysfunktionella miljöpolitik, globalt såväl som nationellt (och där passerade Ryanair Arlanda-Tallinn). Innan någon antar utmaningen kan det vara värt att besinna: bilder visualiserar, text förklarar.
Jag dök ner i fotohistorien, en snorkling liksom, hittade massor med fotografi, både nutida och sånt med hundra år på nacken, sånt som idag räknas som de viktiga fotografiet det som beskrev verklighet och dokumenterade. Inte enbart händelsen men lika mycket i det att där fanns ett ställningstagande i avtryckarfingret. ( Nu anar jag Ethiopian Airlines Arlanda-Addis Ababa, går lite söder om. Och Amsterdam-Beijing hörde jag nyss, om en liten stund kommer ASL Åbo-Göteborg att passera. Fel där, först ska TUI Göteborg- Helsingfors passera. Mycket att hålla reda på.)
Kärnkraft subventioneras. Havsbaserad vindkraft inte. Bilägare subventioneras, med skattepengar. Alla betalar, även de som inte äger bil, eller ens har råd med en.
"Living Planet Index 2024 visar att de studerade populationerna av ryggradsdjur –
vilda fåglar, fiskar, däggdjur, groddjur och kräldjur – i snitt minskat med hela 73 procent mellan 1970 och 2020."
Väldigt många verkar resonera som om det fanns ett nytt klot att kliva över på när vi tagit kål på detta! Känner människor som reser kors och tvärs över jordklotet flera gånger om året när de inte brummar runt med husbilden, men tycker att de gör sitt genom att köpa närodlat eko-limpa för 70 spänn och röstar på MP.
/Affe
Malthus var en matematiker och samhällsdebattör vid sekelskiftet 1700/1800. Han menade att det går med oss som med Lämlarna. Krig, svält, och farsoter, reducerar oss automatiskt när vi överskrider vår försörjningsbas.
Ester Bosserup var en dansk nationalekonom, och hon tycket att: Ne´he´rå – människan hittar alltid på nya metoder för att kunna öka uttaget när befolkningen ökar.
Ett tag såg det ut som om Ester Bosserup skulle få rätt - men jag förstod redan då att Malthus skulle triumfera till slut. Det finns en punkt när vi slår i taket.
Att det alltså går käpprakt åt helsike – det talade Thomas Malthus om för oss för över 200 år sedan.
Läsning av honom rekommenderas utan vidare. Han är en urstyv stilist, och mycket rolig!
/Gunnar S
/Gunnar S
/B
/Gunnar S
Det vore riktigt tillfredsställande att kunna fånga detta på bild, men hur? Visualisera ett lidande kanske, eller motsatsen: Behovet/nödvändigheten att låta, helst mer än alla andra.
Jag tror att du har triggat mina tankebanor lite :)
Tack för det! /Thomas
/Gunnar S