Om objektiven och utsnitten.
Men man borde kanske mer fundera runt objektiven, utsnitten, sättet att göra beskärningen av det ögat ser.
Säg den analoga fotograf som inte börjat sin karriär med 50mm och sedan gått vidare mot mer vidvinkel, eller mot lite mer tele. Här räknar jag inte in ornitologer och liknande som av naturliga skäl går direkt till väsentligt större brännvidder.
Kameran ska fungera som en handske men objektivet är ögat, det som ser, om metaforen tillåts. Kamerans främsta del är sökaren. En bra sökare är A och O. Något de flesta digitalkameror saknar. Är det kanske tilltron till bättre och bättre autofokus som är skälet? Antagligen. Och visst finns det en rimlig tanke i att tekniken gör jobbet och du kompositionen. I den bästa av världar. Men så fungerar inte samspelet mellan fotograf och utrustning. Vet man överhuvudtaget hur många ”fotografer” som ständigt kör på automatläget, oavsett kamera? Att få mina elever att våga sig fram till bländarförval tog ungefär en termin i bästa fall, som jag mins det, jag är ju arbetsbefriad av ålder gudskelov.
Men riktigt bra sökare. Har någon nåt tips?
Men den egentligt viktigaste delen i det tekniska systemet är objektivet, och, den möjlighet att skapa utsnittet. Väl medveten om glaskemi, om slipningar etcetera så är funktionen att ändra utsnittet genom att välja brännvidd det absolut primära i fotografi. Det är utsnittet som berättar. Så var det sagt.
Och det är väl bara att återkomma till det. Fortsättning följer.
( Fuji xpro2 23/1.4. Den unga damen på bild har inte druckit champagne. Hon är bara glad ändå. Den champagne som överraskningsvis har nåt oss i vår stora 70+70+40 festlighet. Champagne och confit de canard. Funkar bra. Bilden handlar alltså om flera jubilarer samtidigt och några dagars firande av det.)
Sedan kom SLR.kameran! En fantastisk skapelse! Man såg bilden som på en Tv-ruta! Och nu via digitalkameran, så fotar många bara via Tv-rutan! Och man börjar sannolikt först med att sätta upp kameran framför ögat och se'n fundera på hur göra en bra och fin komposition! Tidigare tänkte man det omvända och det kanske inte va så dumt?
Så tror och tycker jag! :)
/B
Ps. Glömde, tips på en bra sökare, mitt tips är Leica M-sökaren! Den analoga!
/Gunnar S
Min förebild när jag började fotografera, Svante Lundgren, menade att man skull ta med sig en liten tavelram ut - för att genom den betrakta olika motiv och fundera vad som skulle med och vad som skulle lämnas utanför. Med begränsningslinjerna framför ögat skulle man alltså ta sig en funderare på bildens kommande utseende.
Lundgrens ”tavelram” har jag själv använt i undervisning som det bra sättet den är för att förstå utsnitt.
/Gunnar S
Kan det vara förklaringen till att dagens bilder många gånger inte når ända fram, att halten inte är den rätta när dom är slumpmässigt uppkomna?
/Gunnar S
Hälsningar Lena
/Gunnar S
Hälsningar Lena
/Gunnar S