HCB Omläsning
Det händer väl då och då att vi läser om böcker. Favoritromaner. Och upptäcker då nya dimensioner i berättelserna. Det kanske har med mognad att göra, eller nya erfarenheter som lägger nya raster på tillvaron.
På samma sätt återkommer jag ofta till bilder. Läser om dem så att säga. Med nya glasögon, med nytt seende. Nu har jag ”läst” Henri Cartier-Bresson under några kvällar. Att stillsamt bläddra ett par av hans bildböcker. Bläddra fram och tillbaka. I lugn och ro och verkligen ge sig hän bilderna.
I HCB:s bildvärld upplever jag påfallande ofta ett lugn. Ofta ett ganska ansenligt avstånd mellan betraktare-fotograf och motivet. Om man tänker att människorna i bilderna är motiven. Och är de nära, är de betraktade. Det finns väldigt sällan någon slags fotografisk påstridighet i bilderna. Väldigt sällan känslan av 35mm-närhet. För all del, visst är det åt vidvinkelhållet, jag tänker inte gå in på någon brännviddsanalys, mest därför att den teknikaliteten blir ointressant i HCB:s bilder. Hans bilder står av egen kraft, de står i sitt berättande.
Och ofta ryggar. Ryggar som i sin bortvändhet har något att berätta. Och som sagt, väldigt ofta sker det som är berättelsen, väldigt långt borta.
Henri Cartier-Bresson:Europeans. Förord av Jean Clair.
Detta gäller också bilder jag själv tagit - bilder jag avfärdat som skräp för några år sedan kan vara bra idag (och tyvärr också det motsatta).
Ryggbilder kan vara helt underbara (och oändligt trista)!
Ha det gott
HCB var normaloptiken trogen i det mesta även om han hade tillgång till 35 0ch 90 optik.
50an är ju en fantastisk bra optik på en Leica!
Göran
Ha det gott
Ha det gott