Le Miserable 2
Den här killen har gått i däck. Mest fascinerande är hans fotställning och hur det är möjligt att sova så. För den här killen sover. Punkt. Min fråga till mig själv är, är den bild försvarbar? Ett foto på en person som är helt utlämnad. En gatufotografifråga. Jag har ändå ett slags facit. Bilden är kraftigt beskuren. Det betyder att originalbilden, den ur kameran innehåller mer omgivning, en hel del andra människor som njuter av kvällssolen vid La Garonnes strand. Han finns med. Så själva fotograferingen kanske inte är problemet, snarare efterbearbetningen, beskärningen. Den process som utlämnar honom. Chansen att han kommer att se bilden är minimal och han är rimligen inte identifierbar. Men i någon mån är ju bilden ändå utlämnande.
Sen kan jag inte motstå en överruffig efterbehandling i Silver Efex. Och lite annat photoshop-pyssel. Nu kommer fråga nummer två. Finns det någon berättelse här?
och så här ser bilden ut i original.( inlägget redigerat 171117 22:059).
Kanske försvarbar ur den synpunkten du nämner, risken att han får se bilden är minimal så bilden skadar honom sannolikt inte. Men jag skulle för egen del inte velat publicera den så här beskuren just för att det känns som han blir utlämnad - jag skulle inte må bra av det. Alla bilder av det här slaget är inte fel, tex om man gör ett reportage om en utsatt grupp och försöker beskriva en hel miljö eller vill beskriva en torftig livssituation i en utställning, då blir det ett inlägg för förändring eller en fråga delaktighet för betraktaren. Men en ensam bild på en ensam person i en utsatt situation, nej, han blir ju faktiskt utlämnad fastän han inte vet om det. Hälsningar/ Björn T
Bästa hälsningar Gunnar S