Maggan mellan isbjörnar och pingviner
Trecking till Chimi Lhakhangtemplet.
Vi ska nu iväg på en liten vandring till ett lite speciellt tempel, det heter Chimi Lhakhang men det namn som oftast hörs är Fertilitetstemplet. Vi börjar vandringen i byn där vi åt lunch och i början passerar vi förbi en del butiker och gästhus.
Vi går förbi vackert och i våra ögon lite originellt dekorerade hus.
Vet inte om jag vågar mig in till det rummet.
Sedan börjar vandringen mot templet.
Vi går förbi torra risfält där det nu verkar lite otroligt att något kan växa. Det ser mest ut som torr lera på dessa åkrar, men när regnet kommer börjar det snart spira där.
Vi går förbi gröna vajande fält.
...ser ett vackert staket i bambu...
...små pittoreska hus och bönekvarnar...
...så kommer vi fram till en annan liten by.
En ko betar nere vid risfälten.
Oanade möjligheter att göra av med reskassan dyker upp.
Kan bli spännande souvenirer att ta med hem.
Här pustar vi ut en liten stund innan vi tar oss backen upp till själva templet. Vi är på lite högre höjder än vad vi är vana vid hemifrån så en vila med att titta in i butikerna kan vi unna oss.
Efter lunchen genom byn
Vi har ätit en god lunch lagad i det enkla köket i föregående inlägg och slinker ut till byn för att se hur där ser ut. Det först jag möter är en hund.
Tittar ut över nejden och ser risfälten som väntar på regnet.
Byn, ser ut som de flesta byar vi åkte förbi så det är kul att få gå omkring och titta lite närmare.
I sådana här bostäder bor byggnadsjobbarna och de som även har ansvar för vägarna.
Intressant också att se hur det ser ut under putsen när husen byggs.
En del hus ligger väldigt vackert.
Stenarna på hustaken har också en funktion att fylla. En är att de ska hålla fast taket så att de inte blåser iväg och om det skulle blåsa iväg är det lätt att lägga tillbaka taket, en annan berättelse om dessa stenar är att när det kom fiender så gick man upp på taket och använde stenarna för att jaga iväg fienden.
Landskap och lunch - Bhutan.
Där vi fick stopp på vägen så fanns det tid till lite landskapsfotograferande också, och med det här landskapet så är det svårt att låta bli att fota.
Det är disigt från brandröken men man kan ändå ana landskapets storslagenhet.
Kul att se hur husen är byggda också. Det här huset är inte helt färdigt ännu.
Landskapet böljar fram och terrassodlingarna klänger sig fast på sluttningarna. Mycket skog finns det också.
Böneflaggan på toppen av husen är för hela familjens beskydd.
La ihop tre bilder för att få en panorama över landskapet.Måste förstoras för ses ordentligt.
Så kommer vi fram till vårt lunchstopp. Ser lite kul ut med prylarna vid fönstret som skvallrar om var värdfamiljen har sitt badrum.
Här har till och med vinflaskan fått nationaldräkt.
Jag kikar in i restaurangköket. Lite annorlunda än standarden där hemma.
Dochulapasset - Bhutan
Vi lämnar Thimphu och den enorma Buddhan och beger oss iväg mot Dochulapasset. På vägen dit passerar man en checkpoint. Där måste alla stanna och deklarera sin last och det är även kontroll av passagerarna. Avsikten med det är att de vill ha koll på hur turisterna färdas och även förhindra smuggel från Indien.
Vi träffar lite lokalbefolkning.
Jag tycker det är kul att handarbeta och för att förena nytta med nöje så brukar jag ta med mig lite av mina alster på resorna. Kameran är ibland en bra kontaktsökare, men att ha med något litet till barnen är ändå bättre speciellt när man inte har så lätt med kommunikationen med ord och det händer aldrig att de nekar mig att ta en bild. Den här lilla flickan fick en Nassefigur och blev så glad och även lite blyg. Hon kröp upp i mammans knä och så fick jag ett leende och löfte om att ta en bild.
Utefter vägen hit upp fanns det små stånd där det såldes torkad yakost, lite torkad frukt och färska äpplen. De här ungdomarna passade på att spela ett spel i väntan på kunder.
Vi hade inga problem att passera chekpointen.
Så vi fortsätter färden och njuter av utsikten. Men röken från skogsbranden ligger över nejden så det är disigt trots det fina vädret.
Vi kommer fram till Dochulapasset och Druk Wangyal Chortens, vi är nu på 3116 möh. Här lät drottningmodern bygga 108 chorten för att hedra de 4 soldater som stupade i strider när indiska flyktingar jagades ut ur landet.
Jag går upp bland dessa chorten. Här kan det vara fin utsikt över Himalyamassivet men nu ligger röken i vägen och döljer det mesta. Vi kommer att komma förbi här en gång till under resan så vi får hoppas på att den blåst bort då.
Vi fortsätter färden och lite längre fram stannar vi för att beundra utsikten.
Ibland ser landskapet ut som om någon försökt bygga upp det som ett modellandskap, ungefär så som man brukar se på arkitekternas modeller över nya områden. Jag är imponerad över de som skapat dessa terassodlingar.
Här ser vi tydligt hur röken från gårdagens skogsbrand ligger kvar och skymmer utsikten, men jag tycker att det där diset som bildas också är fint.
Top of the world och målet för resan.
Jag fortsätter på inlägget från i går där vi mellanlandade i Kathmandu och nu är vi på väg mot slutmålet på resan.
Kathmandu försvinner under oss...
...och vi har återigen Himalaya på vår vänstra sida.
Nu kommer också orsaken till att alla vill sitta på vänster sida i flygplanet på den här resan. Flygkaptenen gör oss uppmärksamma på att titta ut för nu kan vi se världens högsta berg där borta. Mount Everest sticker upp sina toppar genom molntäcket.
Zoomar in lite. Det är ganska mycket moln i dag men vi får en till chans att på hemvägen och då kan vi hoppas på lite klarare väder.
Men det finns massor med berg att beundra och även de är vackra även om de inte är de högsta i världen så räcker deras höjd till ändå.
Vi har en behaglig flygresa och efter 40 minuter är det dags att landa, innan dess så har flygvärdinnan hunnit med att servera en god smörgås och en kopp te.
Magasinet "Travel and Leisure" har listat världens mest utmanande start- och landningsbanor i världen. Den svåraste, mest skrämmande landningsbanan i världen enligt tidningen, är den på Paro Airport i Bhutan. Det är där vi nu ska gå ner. Landningsbanan är en av de kortaste i världen, och omges på fyra sidor av 5 000 meter höga bergstoppar.
För att landa på Paro måste man dyka brant och sedan manövrera genom en smal korridor av trädklädda bergssluttningar.
Det svänger rejält och planet lutar så mycket så att vi på vänster sida inte ser så mycket innan vi är nere i dalen. Lite mer skrämmande var det för de som sitter på andra sidan.
Vi har i alla fall en av de skickliga piloterna som klarar av den svåra landningen här och kommer lyckligt ner på marken. Vi har landat på Paro Airport och är nu i Åskdrakens rike.
Vi flög med Bhutans nationella flygbolag Druk Air men ett till bolag har börjat flyga på Bhutan. Det är ett privat som heter Bhutan air.
Här, som på de flesta andra flygplatser, är det kö till pass och visakontrollen.
Det tog inte så lång tid även om det ofta känns så då man står i kö, men direkt efter passkontrollen blir vi presenterade för Bhutans tidigare kungar samt nuvarande kung.
Väskorna packas på våra små bussar och äventyret kan börja. Att vi nu måste åka i två små bussar beror på att de vägar som finns inte är så breda och inte i det skick så att det inte är genomförbart med en stor buss.
Nu beger vi oss till Bhutans huvudstad Thimpu och kikar nyfiket på landskapet som syns utanför bussfönstret.
Fortsättning följer......